Apteka Cosmedica
Apteka Cosmedica

– Cosmedica rozwija się bardzo dynamicznie konsekwentnie zwiększając swoje znaczenie na rynku. Na dziś to już prawie 40 placówek w całym kraju – mówi w rozmowie z Retailnet.pl Jerzy Radziwanowski, prezes Grupy Cosmedica.

Retailnet: Cosmedica to ogólnopolska sieć aptek farmaceutyczno-kosmetycznych, która rozwija się od 2003 roku. Jak na przestrzeni kilkunastu lat zmienił się rynek sieci aptecznych w Polsce?

Jerzy Radziwanowski: Zmiany na tym rynku przyspieszyły zwłaszcza w ostatnich latach. Wszystko zmierza w kierunku jeszcze większej konsolidacji rynku. Myślę ze ten trend będzie dominujący w najbliższym czasie.

Jak obecnie wygląda wasza strategia rozwoju?

Cosmedica rozwija się bardzo dynamicznie konsekwentnie zwiększając swoje znaczenie na rynku. Na dziś to już prawie 40 placówek w całym kraju.

Jesteśmy znani głównie w Warszawie ale naszą ambicją jest stworzenie ogólnopolskiej marki aptek świadczących kompleksowa opiekę farmaceutyczną.

Co udało się pod względem otwarć nowych placówek zrealizować w 2014 roku?

W 2014 roku otworzyliśmy kolejne 10 punktów w różnych miejscach kraju co oznacza prawie 50% wzrost w stosunku do roku 2013. Dla stosunkowo niedużej organizacji było to spore wyzwanie.

Inwestujecie w rozwój sieci aptek w obiektach handlowych, jak galerie, convinence center. Jakie lokalizacje was najbardziej interesują?

Cosmedica ma precyzyjnie określoną grupę odbiorców swojej propozycji asortymentowej. Lokalizacje w galeriach czy dużych parkach handlowych są dla nas priorytetowe.

Niemniej jednak obserwujemy również inne lokalizacje gdzie nasz klient docelowy będzie mógł uzyskać fachową poradę farmaceutyczną i unikalny asortyment.

Ile obecnie działa aptek sieci Cosmedica, w tym w centrach handlowych?

Możemy mówić na dziś o około 40 lokalizacjach z tego prawie połowa to parki handlowe lub galerie.

Jak dużo macie podpisanych umów najmu w takich obiektach, wiem, że m.in. w obiektach Ghelamco?

Naturalnie nie mogę ujawnić takich danych ale mogę powiedzieć, że inwestycje z Ghelamco dobrze wpisywały się w naszą strategie ekspansji więc szybko podjęliśmy decyzje i pozyskaliśmy powierzchnię w ich parkach handlowych.

Apteka Cosmedica

Czy lokalizacje te są lepsze niż przy ulicy?

Są inne, wymagają innego podejścia z punktu widzenia dobrania odpowiedniego formatu. Tak jak wspomniałem w firmie Cosmedica najważniejszy jest klient i dopasowanie oferty do jego potrzeb.

Czy sieć otwiera apteki tylko w jednym koncepcie wizualnym, jakie są powierzchnie waszych aptek?

Jesteśmy w fazie testowania różnych rozwiązań wizualnych i formatowych. Staramy się obserwować co się dzieje na świecie jeśli chodzi o jak najlepsze zaproponowanie rozwiązań przyjaznych klientowi.

Apteka Cosmedica to jednak zdecydowanie większy format niż przeciętna polska apteka . Mamy duża powierzchnię samoobsługową.

Jeśli chodzi o galerie i parki handlowe to celujemy w ok 200 mkw. powierzchni całkowitej. Jeśli jest to naprawdę duża galeria możemy rozmawiać nawet o jeszcze większych formatach.

Prowadzicie również sprzedaż w aptece internetowej. Jak wygląda ten kanał sprzedaży i czy planujecie dalej ulepszać?

Mamy sprzedaż opartą o różne kanały dotarcia do klienta ostatecznego. Obszar e-commerce jest najszybciej rozwijającym się obszarem w współczesnym handlu więc naturalnie obserwujemy możliwości jakie daje placówkom tego typu jak Cosmedica.

Myślę ze na dziś najbardziej aktualnym trendem jest tzw. omnichannel czyli umiejętne połączenie obecności fizycznych punktów i oferty internetowej.