centrum handlowe jll

Polska to rynek z potencjałem. W ciągu 10 lat od powstania pierwszych centrów handlowych Polacy przenieśli do nich swoje zwyczaje zakupowe reagując bardzo pozytywnie na ewolucję rynku handlowego – mówi Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

Prężnie rozwijają się marki polskie, czego najbardziej spektakularnym przykładem jest grupa LPP, która jako jedna z pierwszych polskich firm zaczęła czerpać z zachodnich wzorców. Grupa, która w portfolio ma takie marki, jak m.in. Reserved, Mohito, Cropp, House czy Sinsay, prowadzi dziś udaną ekspansję także zagranicą.

Ekspansja nowych sklepów

Wejście Polski do Unii Europejskiej spowodowało również zwiększoną aktywność sieci handlowych. Po 2004 roku do Polski weszło ponad 250 zagranicznych marek. Najemcy, którzy notowali roczne wzrosty obrotów rzędu 30–40 proc., wierzyli, że taka sytuacja utrzyma się długo i realizowali śmiałe plany ekspansji. Rynkowi sprzyjały również banki finansujące nowe projekty, nawet te zabezpieczone umowami przednajmu jedynie w 30 proc. Globalny kryzys zrewidował te plany.

W wolniejszym tempie, ale stopniowo przybywało nowych marek na polskim rynku. Co ciekawe, w 2009 roku swój pierwszy sklep w Polsce otworzył TK Maxx – w M1 w Czeladzi, a następnie w Bielsku-Białej, we Wrocławiu i w Poznaniu. W Warszawie TK Maxx zadomowił się dopiero w 2010. W podobnym czasie otwierały się m.in. sklepy Guess (2009), Tous (2009), New Look (2010), Marc O’polo (2011), Hollister (2013), Louis Vuitton (2013). Sports Direct (2013) czy Agent Provocateur (2013). W latach 2012–2013 do Polski wchodziło średnio ok. 30 marek rocznie.

Marki premium na polskim rynku

Marki premium (typu Penny Black czy Max Mara) funkcjonowały w Polsce od dawna. W 2013 roku w Polsce odbyło się głośne otwarcie sklepu Louis Vuitton. Aktywne w Polsce stały się takie marki z segmentu premium, jak Michael Kors czy Tous, jak również tzw. marki aspirujące, jak np. Calvin Klein. Zjawisku temu sprzyjało powstawanie obiektów handlowych typu Vitkac czy Plac Unii w Warszawie. Należy jednak zauważyć, że pomimo tej aktywności i rosnącej siły nabywczej w dalszym ciągu w Polsce nie ma samodzielnych sklepów marek luksusowych, takich jak Tiffany, Prada, Yves Saint Laurent, Chanel etc.

W 2014 roku na naszym rynku zadebiutowały takie marki modowe, jak m.in. Nuna Lie, Rage Age Woman (polska marka), Olimp Live and Fight, Gattinoni Roma, Inside, Devred 1902, Undiz czy Twin-Set. W ubiegłym roku oferta polskich centrów handlowych powiększyła się również o sklepy Neo z odzieżą sportową, English Home z artykułami wystroju wnętrz, Calvin Klein Watch & Jewelry – pierwszy w Polsce i Europie tego typu concept store CK, Kipling – z akcesoriami i biżuterią, czy kosmetyczne Kiehl’s Since 1851 oraz Kiko Milano.

Strategia sieci handlowych

– W procesie określania strategii ekspansji sieci handlowe analizują zarówno daną lokalizację i jej otoczenie konkurencyjne, jak i uwarunkowania makroekonomiczne miasta, strefę zasięgu oraz perspektywy rozwoju. Różnie wygląda też dostępność franczyzobiorców – brak partnerów ze znacznym zapleczem finansowym, może spowalniać plany wejścia do Polski marek, które nie zawsze chcą zaczynać od sklepu bezpośredniego.  swoją ekspansję kontynuują marki już obecne w Polsce – mówi Wysocka.

Najpopularniejsze marki zagraniczne są wciąż bardzo selektywne w wyborze nowych lokalizacji, jednak jednocześnie rozwijają sieć sprzedaży w coraz mniejszych miastach. Taki model rozwoju stanowi alternatywę dla strategii polegającej na dogęszczaniu sieci w już spenetrowanych miastach, która rodzi ryzyko kanibalizacji. Dzięki temu zwiększa się dostępność popularnych marek, takich jak np. H&M, którego sklepy są dziś obecnie nie tylko w miastach takich jak Suwałki, ale nawet w mniejszych ośrodkach – jak Tczew, Chojnice czy Ciechanów.

Podsumowując, wraz ze wzrostem siły nabywczej, pojawianiem się nowych konceptów zakupowych, rozwojem rynków handlowych w miastach różnej wielkości i zmianą w zwyczajach konsumenckich, w Polsce pojawiać się będzie coraz więcej marek, również tych z wyższych półek.