rynek centra handlowe

590 000 mkw. powierzchni w centrach handlowych jest obecnie w budowie, z czego aż 252 000 mkw. przypada na główne aglomeracje. Rynki handlowe we Wrocławiu, Poznaniu, ale również w Łodzi, Trójmieście i Warszawie czekają duże zmiany.

Międzynarodowa firma doradcza JLL podsumowała I półrocze na rynku nieruchomości handlowych w Polsce. Marta Augustyn, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL, informuje: „Popyt na powierzchnie handlowe pozostaje wysoki, co w dużej mierze spowodowane jest tym, że Polska przez ostatnie lata była w gronie liderów pod względem tempa rozwoju gospodarczego wśród krajów UE. Wzrost zamożności społeczeństwa wraz ze stopniowo zmniejszającym się bezrobociem znajdują swoje odzwierciedlenie w stabilnie rosnącej sprzedaży detalicznej. Dobre perspektywy dla wzrostu gospodarczego w Polsce w najbliższych trzech latach będą nadal pozytywnie wpływać na działania i decyzje sieci handlowych, deweloperów i inwestorów”.

Polski rynek przyciąga nowe marki

Polski rynek nadal przyciąga nowe marki. W każdym kwartale nowe zagraniczne marki informują o rozpoczęciu działalności w Polsce. W II kw. 2015 r. były to m.in: Superdry, Decimas, Courir i Ecco Leather Goods.

Konsoliduje się segment spożywczy. Zmniejsza się pula funkcjonujących w Polsce operatorów hipermarketów, a ich lokalizacje są sukcesywnie przejmowane przez konkurencję. Pod względem liczby placówek liderami są obecnie Carrefour i Auchan, który przyspieszył rozwój po przejęciu sieci Real. Najdynamiczniej rozwijającym się segmentem rynku w ostatnich latach są niewielkie formaty sklepów spożywczych – supermarkety i dyskonty, wypełniające luki na mapach handlowych miast.
„Obecnie jednym z gorących tematów na rynku jest również omnichannel, czyli sprzedaż wielokanałowa, napędzana m.in. szybkim rozwojem handlu internetowego. Przez niektórych uczestników rynku postrzegana jest jako zagrożenie, podczas gdy inni widzą w niej szansę na zwiększenie swojej sprzedaży, powiększenie bazy klientów i poprawę jakości oferowanych usług”, dodaje Marta Augustyn.

Stawki najmu na większości głównych rynków pozostały na zbliżonym poziomie w porównaniu do ubiegłego kwartału. Czynsze “prime”, dotyczące sklepów o powierzchni 100 mkw. z asortymentem odzieży lub dodatków, w najlepszych galeriach w Warszawie, odnotowały wzrost do 110 euro za mkw. miesięcznie. W pozostałych głównych aglomeracjach miesięczne stawki najmu kształtują się w przedziale od 40 do 55 euro za mkw.

Dobre perspektywy dla rynku inwestycyjnego

Agata Sekuła, Dyrektor Działu Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo – Wschodniej, informuje: „Całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w segmencie handlowym w II kw. 2015 r. szacowana jest na ok. 110 milionów euro. Największe transakcje to zakup centrum Focus Park w Rybniku przez Union Investment oraz nabycie przez TH Real Estate 50% udziałów w nieruchomościach firmy Neinver – tj. Factory Annopol w Warszawie oraz Futura Park i Factory Kraków w stolicy Małopolski. Ponadto zrealizowano też kilka mniejszych transakcji”.

Pierwsze półrocze 2015 r. zamknęło się wolumenem transakcji handlowych na poziomie 285 milionów euro.
„W całym 2014 r. całkowita wartość transakcji handlowych w Polsce wyniosła 570 milionów euro. Biorąc pod uwagę transakcje, które obecnie są już w końcowej fazie negocjacji, jest wielce prawdopodobne, że w III kw. całkowity wolumen z poprzedniego roku zostanie przekroczony”, podsumowuje Agata Sekuła.