Raport Syndy: zakupy żywności online coraz częstsze

zywnosc online

Konsumenci w Europie i Stanach Zjednoczonych coraz częściej robią zakupy w internetowych sklepach spożywczych. Korzyści jakie przynoszą zakupy w internecie dostrzegają zarówno konsumenci jak i detaliści i dostawcy.

Autorzy raportu „The State of Online Grocery Retail in Europe” dotyczącego sprzedaży żywności online przygotowanego przez firmę Syndy przewidują, że do roku 2018 zakupy zywności za pomocą internetu wzrosną do 80 mld €.

Coraz więcej punktów odbiorczych

Rozszerzenie sieci punktów odbiorczych “pick-up” to według autorów raportu jedno z najważniejszych wydarzeń zeszłego roku. Przykładowo, Holandia odnotowała aż 680% wzrost liczby takich punktów w porównaniu z początkiem roku 2013. Większość detalistów branży spożywczej online oferuje dwie opcje dostawy: dostawa do domu i punkty odbiorcze pick-up. 25% kupujących artykuły spożywcze online już skorzystało z usługi dostawy do domu, a 55% planuje skorzystać z niej w przyszłości.

Jednak model ten często nie przynosi zysku sprzedawcom choćby ze względu na skomplikowaną logistykę świeżych produktów i niechęci konsumentów do dodatkowych opłat. Punkty pick-up są natomiast bardziej opłacalne pod względem kosztów operacyjnych i początkowych inwestycji.

Współpraca przynosi pozytywne rezultaty

By sprostać wymaganiom konsumentów zarówno gracze tradycyjni, jak i pure playerzy wykorzystują liczne innowacyjne rozwiązania. Niektóre z kluczowych sklepów tradycyjnych korzystają z outsourcingu firm trzecich. Przykładowo w Wielkiej Brytanii, firma Morrisons (sprzedawca tradycyjny) współpracuje z firmą Ocado (pure player), korzystając z 15-letniego doświadczenia formy w sektorze e-commerce i dystrybucji on-line. Partnerstwo jest wyraźnie korzystne dla obu stron dając Ocado dodatkowe źródło przychodów. Podobnie rzecz się ma  w Stanach Zjednoczonych, supermarket Whole Foods współpracuje ze startupem Instacart, czerpiąc z ich wiedzy na temat sprzedaży poprzez urządzenia mobilne. Pozytywne wyniki takich projektów sprawiają, że podobne mają miejsce w całych Stanach Zjednoczonych.

Przemysł spożywczy to jeden z największych globalnych segmentów handlu detalicznego. W 2014 roku globalny rynek spożywczy szacowany był na 3 biliony €, co czyni go 3 razy większym od globalnego przemysłu odzieżowego. W 2014 roku, rynek spożywczy w Europie Zachodniej został wyceniony na 936 miliardów €, z Wielką Brytanią reprezentującą 55% całkowitej sprzedaży detalicznej. Wiele firm z branży FMCG już twierdzi, że ok. 20-50% ich sprzedaży pochodzi właśnie z online.

Model omnichannel

Ponadto, w ostatnim roku, rewolucyjny okazał się model omnichannel, za pomocą którego konsumenci mogą robić zakupy korzystając z większej liczby urządzeń i kanałów niż kiedykolwiek wcześniej. W odpowiedzi detaliści tworzą nowe punkty spotkania z klientem, aby utrzymać lojalnych klientów i pozyskać nowych.

Od dronów dostarczających produkty, poprzez punkty odbioru na uczelniach, aż po Amazon Dash Button – niewielki przycisku połączony z siecią Wi-Fi, dzięki któremu klienci Amazon mogą zamawiać zakupy w błyskawiczny sposób, omnichannelowa rewolucja ma na celu usunięcie ram czasowych oraz granic pomiędzy online i offline.

Trend ten jest obecny także w sektorze zakupów spożywczych online, gdzie duże znaczenie mają bogate informacje o produktach, fotografia produktowa, filmy czy interaktywne cyfrowe treści udostępniane online. Detaliści mogą komunikować się z konsumentami przy użyciu telefonu, na przykład poprzez aplikacje, dzięki którym konsumenci mogą przeglądać produkty podczas robienia zakupów czy tworzyć listy zakupowe.

3 z 10 transakcji online odbywa się za pomocą telefonu

Liczba transakcji dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych rośnie z dnia na dzień. Dziś, 3 z 10 transakcji online w Europie odbywa się za pomocą telefonu. Szacuje się, że zakupy dokonywane za pomocą tych urządzeń osiągną wartość 100 mld € w 2015, co odpowiada 8% całkowitej sprzedaży e-commerce. W przypadku zakupów żywnościowych w internecie, średnio 20-35% zamówień pochodzi z urządzeń mobilnych. Ocado przekracza tę średnią, zamówienia z telefonów komórkowych osiągają tam 45% całkowitej sprzedaży. Dlatego, wraz z nabierającą znaczenia tendencją omnichannelową, wiele firm koncentruje się na wdrażaniu aplikacji mobilnych i usprawnianiu stron internetowych.

“Nie ma wątpliwości, że zrozumienie jak istotne jest dla konsumentów korzystanie z urządzeń mobilnych podczas procesu zakupowego zapewni sprzedawcom znaczną przewagę podczas tworzenia swojej oferty on-line” – piszą autorzy badania.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016