logistyka zwroty e sklep

„Nie pasuje? To nie problem. Odeślij za darmo.” – logistyka w sklepach internetowych jest przygotowana na proces zwrotu towaru?

Wejście ustawy wydłużającej możliwość zwrotu towaru do 14 dni w sklepie internetowym, nie wpłynęła na znaczne powiększenie się ilości tych zwrotów. Wiele e-sklepów obawiało się takiej fali. Czemu tak się nie stało? Według badań przeprowadzonych przez portal Idealo, 88% konsumentów ponosi koszty za zwrot towaru, natomiast przed rokiem płacili niewiele częściej, niż sami sprzedawcy. Miało to miejsce w 44% przypadków.

Rewolucja bezpłatnych zwrotów

Konsumenci oczekują możliwości bezpłatnego zwrotu towaru, nie tylko w Polsce, ale również w innych częściach Europy. W Wielkiej Brytanii 56% respondentów przyznało, że skorzysta z usług sklepu internetowego, który proponuje bezpłatne zwroty (wg. Badań Royal Mail). Problemem jest brak organizacji pracy sklepów internetowych w celu usprawnienia obsługi wracających towarów do magazynu. Efektywna logistyka zwrotów powinna opierać się na zminimalizowaniu czasu obsługi towarów wracających do magazynu.

Maksymalnym zaoszczędzeniem miejsca na magazynie, gdzie towar jest składowany, a także rozplanowaniu płynnej obsługi zwrotów wśród pracowników. Zwroty należy traktować, jako nieodłączną część logistyki.

Logistyka w e-handlu

Badania e-handlu z 2015 roku wykazały, że jednym z większych problemów na rynku e- commerce są zwroty. Logistyka zwrotów jest bardzo słabo przygotowana, a jest to jeden z ważniejszych czynników, który decyduje, o jakości świadczonych usług przez e-sprzedawcę. – mówi Adrien Salvat, prezes firmy Shipbooster.

Z biegiem rozwoju rynku e-commerce oraz proponowanych rozwiązań logistycznych przez firmy zewnętrzne, powinniśmy spodziewać się rewolucji w kwestii bezpłatnych zwrotów. W USA system ten funkcjonuje od lat, a ponad 30% transakcji – to zwroty. Pytanie tylko, kiedy to usprawnienie zawita do Polski.

Shipbooster rozpoczął funkcjonowanie w styczniu 2015. Marka ta należy do firmy XBS Group, która z kolei wywodzi się z francuskiej firmy logistycznej Staci. Oferuje usługi logistyczne, zaprojektowane z myślą o potrzebach sprzedawców wielokanałowych. Usprawnia zarządzanie łańcuchem dostaw i realizacją zamówień.

Shipbooster ma pięć magazynów w Polsce (jeden w podwarszawskim Błoniu, gdzie znajduje się siedziba firmy) i trzy na terenie Europy: w Rosji, na Węgrzech i w Belgii. W związku z tym firma obsługuje zarówno zamówienia polskie, jak i zagraniczne. Obecnie dostawy są realizowane za pomocą dwóch firm kurierskich, DPD oraz GLS. Firma chce zwiększyć ich liczbę i negocjuje z kolejnymi potencjalnymi partnerami. Wkrótce uruchomiona zostanie również anglojęzyczna wersja strony internetowej Shipbooster.