Raport Gemius: Jak e-zakupy, to na laptopie

zakupy laptop

Niemal ośmiu na dziesięciu badanych robi zakupy w sieci za pomocą laptopa. Smartfon i tablet są w tym celu wykorzystywane znacznie rzadziej. Ponad połowie użytkowników urządzeń mobilnych w zakupach online przeszkadza niewygodne wypełnianie formularzy. Co jeszcze? Sprawdź w raporcie o polskim rynku e-commerce.

Jak wynika z najnowszego raportu o rynku e-commerce przygotowanego przez Gemiusa dla Izby Gospodarki Elektronicznej, internauci najchętniej kupują w sieci, korzystając z laptopa. Odpowiedź taką wskazało niemal ośmiu na dziesięciu badanych (78%).

Znacznie rzadziej internauci robią e-zakupy na ekranach smartfonów (37%) i tabletów (24%). Dla porównania – robienie zakupów online za pomocą komputera stacjonarnego deklaruje dwie trzecie respondentów (66%).

Najczęstsze problemy podczas e-zakupów

Badani mieli możliwość wskazania, co im najbardziej utrudnia zakupy przez internet za pomocą urządzenia przenośnego. Ponad połowa ankietowanych narzeka na niewygodne wypełnianie formularzy (61%) i niedostosowanie stron WWW do zakupów w wersji mobilnej (56%). Respondentom przeszkadza też między innymi zbyt wolne łącze internetowe (41 proc.), za małe litery (38%) i brak aplikacji mobilnej (36%).

Urzadzenia-mobilne-Gemius)

Jedna transakcja na kilku urządzeniach

Ponad połowie internautów (52%), którzy wykorzystują urządzenia mobilne do robienia zakupów online, zdarza się rozpoczynać proces zakupowy na smartfonie, a finalizować go na komputerze lub tablecie. W ten sposób najczęściej postępują osoby między 25 a 34 rokiem życia.

– Zjawisko mutliscreeningu w Polsce jest już faktem – mówi Karolina Karaś, ekspert Gemiusa. – Z roku na rok przybywa internautów, którzy w procesie zakupowym korzystali ze smartfona lub tabletu. Jednak internauci, mimo szczerych chęci przejścia pełnego procesu zakupowego na urządzeniu mobilnym, są zmuszeni dokończyć go na komputerze stacjonarnym. Dlaczego? Ponieważ e-przedsiębiorcy w przeciwieństwie do e-konsumentów nie przeszli jeszcze rewolucji mobilnej – dodaje Karaś.

Radzi ona również osobom prowadzącym sprzedaż internetową, żeby jak najszybciej wyszły naprzeciw potrzebom e-konsumentów. – Przede wszystkim warto dostosować swoją stronę WWW nie tylko do smartfonów, ale właśnie do tabletów. Choć w Polsce tych urządzeń jest znacznie mniej niż smartfonów, to nasze badania pokazują, że wartość zamówień wykonanych za pomocą tabletu jest wyższa od średniej wartości zamówień ze smartfona czy nawet PC – przekonuje ekspert Gemiusa.

Strona www dostosowana do urządzeń mobilnych

Karaś zwraca także uwagę na to, że telefonów komórkowych używamy przede wszystkim rano, a tabletów wieczorem. W związku z tym w procesie komunikacji marketingowej e-przedsiębiorcy mogą dostosować cały proces komunikacji marketingowej do użytkownika, który korzysta z wielu urządzeń w trakcie dnia.

Z kolei Grzegorz Wójcik, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej zwraca uwagę, że nie tylko strona internetowa, ale również system rejestracji i płatności muszą być dostosowane do wszystkich urządzeń mobilnych, a do tego wyświetlać się podobnie, niezależnie od oprogramowania. „Wyzwaniem dla e-przedsiębiorców będzie również wykorzystanie takich technologii obsługujących e-sklep, by we wszystkich kanałach sprzedaży zapewnić klientowi te same doznania zakupowe” – mówi Wójcik.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska