platnosci mobilne Adyen badanie e-commerce

Jak pokazują statystyki, w pewnych okresach warto zintensyfikować działania w sieci, aby wykorzystać wzrosty sprzedaży na rynku e-commerce. Prezentujemy Top 7 najgorętszych okresów zakupowych.

Kilkanaście razy w ciągu roku handel internetowy osiąga swoje apogeum. Firma Sociomantic Labs poddała analizie okresy wzmożonych zakupów w sieci i na tej podstawie wyłoniła 7 kluczowych przedziałów czasu w e-commerce, kiedy sprzedaż przynosi najwyższe dochody. W okresach poprzedzających „święta” e-commerce promocja produktów jest najbardziej opłacalna dla internetowych sprzedawców, a klienci chętniej odwiedzają sklepy online. Kiedy i gdzie zostawiamy najwięcej pieniędzy?

Wakacyjne obniżki i początek roku szkolnego

Wakacyjne wyprzedaże to czyszczenie magazynów przed nadejściem jesieni. Warto jednak zwrócić uwagę na rosnące znaczenie okazji zwanej w polskich realiach „Witaj Szkoło”. Według ostatniego sondażu CBOS, polscy rodzice wydali średnio (w przeliczeniu na jedno dziecko) 828 zł na szkolne wydatki, z czego 46 proc. stanowił zakup podręczników szkolnych. Za oceanem już 36 proc. wydatków przed rozpoczęciem roku szkolnego dokonywanych jest za pośrednictwem internetu. W samym USA w 2014 r. w tym czasie wydano 57,17 mln dol., czyli o 16 proc. więcej niż rok wcześniej. Konsumenci kupują głównie ubrania (75 proc.), przybory szkolne (72 proc.), książki (44 proc.) i elektronikę (41 proc.).

Wielkie Święto Wirtualnych Zakupów (GOSF)

W 2012 roku Google stworzył „święto” Wielkich Wirtualnych Zakupów (GOSF) w Indiach. Dwa lata później już 8 milionów konsumentów w ciagu 3 dni wzięło udział w zakupowym wydarzeniu. W tym czasie indyjski rynek e-commerce odnotował 3-5 razy większą liczbę zamówień. Niemal 40 proc. klientów odwiedziło strony za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Zadowolony z efektów Google postanowił w 2015 r. zorganizować GOSF w Singapurze.

Święto Dziękczynienia

Koniec listopada to jeden z najgorętszych okresów dla branży e-commerce w ciągu roku, szczególnie w USA. W 2014 roku sprzedaż z okazji Święta Dziękczynienia i Czarnego Piątku znacząco wzrosła dzięki urządzeniom mobilnym. Mobilne zakupy stanowiły w tym czasie blisko 28 proc. wydatków dotyczących sprzedaży. Od niedawna listopadowe szaleństwo zakupowe zaczyna być dostępne także w Polsce, głównie za sprawą międzynarodowych sklepów internetowych, oferujących swoje produkty także polskim użytkownikom. Ich śladem idą rodzimi prekursorzy, którzy chcą rozpromować zachodnie trendy na polskim rynku e-commerce.

Gwiazdka i Chiński Nowy Rok

Święta Bożego Narodzenia to najbardziej pracowity czas w roku dla sprzedawców z całego świata. Na okres bożonarodzeniowy szacowano aż 20 proc. całego obrotu wygenerowanego w 2014 roku przez europejski e-handel. Według badania przeprowadzanego przez Deloitte, Polacy deklarowali, że na podarunki i zakupy spożywcze wydadzą ok. 1,1 tys. zł. Konsumenci szukają internetowych okazji nawet w Wigilię – w 2014 r. 114 mln Amerykanów odwiedziło sklepy internetowe 25 grudnia, zaś 90 mln – w Sylwestra.

Na szczycie listy międzynarodowych świąt e-commerce znajduje się również Chiński Nowy Rok. Konsumenci z Państwa Środka wydają w tym czasie przeszło 100 bln dol. na zakupy internetowe. Tradycją jest założenie nowych ubrań pierwszego dnia świętowania Chińskiego Nowego Roku, wszyscy wymieniają się czerwonymi paczkami z pieniędzmi zwanymi „hongbao”, jak również koszykami z prezentami, symbolizującymi błogosławieństwo i najlepsze życzenia. W 2015 r. wartość samych wymienianych wirtualnie hongbao wyniosła 140 mln euro.

Zimowe przeceny

Marketerzy z Europy i USA zacierają ręce już pod koniec roku, gdy startują zimowe wyprzedaże. W trakcie trwających promocji, klienci mogą uzyskać nawet 80 proc. rabatu na wybrane produkty. W Polsce 3 na 4 konsumentów korzysta z zimowych wyprzedaży. Wietrzenie magazynów to kluczowy czas dla sprzedawców we Francji, którzy oczekują że w tym okresie wynegerują nawet do 14 proc. rocznego przychodu.

Dzień Zakochanych i Dzień Singla

Jaka jest cena miłości? Wnioskując na podstawie wydatków na dzień przed Walentynkami, odpowiedź brzmi: 19,9 bln dolarów. Tyle wynoszą wydatki zakochanych z różnych części świata na kwiaty, słodycze i inne walentynkowe prezenty. 25 proc. tej kwoty zostaje wydane w internecie. Sprzedaż startuje dwa tygodnie przed walentynkami. Zdaniem ekspertów z Sociomantic Labs kluczowe dni dla e-commerce to 5 i 6 lutego. 41 proc. Polaków obdarowuje prezentami swoich bliskich, z czego 22 proc. przeznacza na tę okazję kwoty rzędu 100-149 zł. Z kolei za oceanem mężczyźni wydają na walentynkowe zakupy prawie dwa razy więcej niż kobiety – średnio 190 dol., podczas gdy panie wydają około 98 dolarów. Tymczasem w kontaście święta zakochanych, wirtualna platforma zakupowa Alibaba zapoczątkowała w 2009 r. Chiński Dzień Singla. Wydarzenie błyskawicznie stało się jednym z największych wydarzeń zakupowych na świecie. W 2014 r. Alibaba wygenerował w tym czasie 9,3 bln dol. zysku za pośrednictwem sprzedaży online. E-konsumenci wydali niemal dwa razy tyle, ile w zakupowy Czarny Piątek oraz Wirtualny Poniedziałek łącznie.

Święta Wielkiej Nocy

Około Świąt Wielkanocnych wiele sklepów stacjonarnych jest zamkniętych, co sprzyja rynkowi e-commerce. Sami Amerykanie w tym okresie wydają 15,9 bln dol. na świąteczne dekoracje, ubrania i inne. Co prawda sprzedaż odbywa się głównie kanałem tradycyjnym, ale dla e-sprzedawców godny odnotowania jest fakt, że średni koszyk zakupowy e-konsumenta wynosi średnio 225 dol., czyli o 64 proc. więcej niż koszyk klienta, dokonującego zakupów offline. Także w Polsce obserwuje się w tym okresie wzrost sprzedaży w branży spożywczej w sklepach online. W zależności od e-sklepu wynosi on od kilkunastu do nawet 50 procent.