Upały w Polsce a sytuacja w centrach handlowych

Joanna Kłusek

Wysokie temperatury nakręcają popyt na wyprzedaże w sklepach odzieżowych. „Obserwujemy wzrosty obrotów sieci z branży modowej na poziomie 10-15 proc. w porównaniu z wynikami z zeszłego roku.” – powiedziała portalowi Retailnet Joanna Kłusek, Dyrektor w dziale Retail Property Management DTZ.

Którzy detaliści zacierają ręce z powodu upałów, a którzy sprzedawcy muszą przeczekać najwyższe temperatury w pustych sklepach? Jak zwiększyć obroty dzięki warunkom pogodowym? Portal Retailnet.pl poprosił o opinię Joannę Kłusek, Dyrektor w dziale Retail Property Management DTZ.

– Utrzymująca się fala upałów w Polsce nie pozostaje bez znaczenia dla centrów handlowych i ich klientów. Charakterystyczny dla sezonu wakacyjnego spadek odwiedzalności galerii handlowych, spowodowany urlopowymi wyjazdami i wzmożonym zainteresowaniem mieszkańców miast innymi formami aktywności (głównie na świeżym powietrzu), w tym roku wydaje się zrekompensowany footfallem, generowanym przez szukających wytchnienia od upału w klimatyzowanych wnętrzach galerii. Co ciekawe, z myślą o tych mniej odpornych na wysokie temperatury, niektóre sklepy zwróciły się do nas z prośbą o zgodę na wcześniejsze godziny otwarcia i umożliwienie klientom zrobienia zakupów przed najgorętszą porą dnia. – przyznała Dyrektor w dziale Retail Property Management DTZ.

– W centrach handlowych z naszego portfolio obserwujemy wzrost odwiedzalności rzędu 10 proc. w porównaniu z podobnym okresem ubiegłego roku. W tak wyczerpujących warunkach meteorologicznych galerie handlowe stanowią atrakcyjną i komfortową lokalizację dla spędzania czasu w gronie rodziny i znajomych. Z naszych obserwacji wynika, że kilkugodzinne zakupy zamieniają się wręcz w całe dnie, spędzane w chłodnych wnętrzach.

– Dodatkowym magnesem przyciągającym konsumentów do centrów handlowych są określone kategorie produktów, które aktualnie cieszą się największym powodzeniem. Zjawiskiem obserwowanym w skali całego kraju jest natychmiastowa wyprzedaż wiatraków, klimatyzatorów i wentylatorów w sieciowych sklepach, oferujących sprzęt RTV i AGD oraz marketach budowlanych. Zapasy tego typu sprzętu sprzedają się niczym świeże bułeczki.

– Nie mniejszym powodzeniem cieszą się baseny ogrodowe. Co warto podkreślić, niektóre sklepy oferujące tego typu asortyment, obserwując wzmożony popyt na oferowane produkty, starają się wyjść naprzeciw swoim klientom i uczynić zakupy wygodnymi oraz komfortowymi. Znany jest nam przypadek sieci supermarketów oferujących sprzęt RTV i AGD, która zachęca klientów do odwiedzin wraz z towarzyszącymi im psami.

– Na obecnej fali upałów zyskuje też oczywiście sektor gastronomiczny. Na obroty nie mogą narzekać zwłaszcza sprzedawcy lodów, mrożonek oraz wody i napojów chłodzących. W przypadku niektórych punktów sprzedaży tych produktów odnotowujemy wzrosty rzędu nawet 40-50 proc. w porównaniu z latem zeszłego roku.

– Rekordową popularnością cieszą się także sklepy, oferujące wyprzedaże kolekcji wiosenno-letnich. Obserwujemy wzrosty obrotów sieci z branży modowej na poziomie 10-15 proc. w porównaniu z wynikami z zeszłego roku. Nieśmiało wkraczające do butików kolekcje jesienne, z uwagi na warunki atmosferyczne, na razie nie mogą liczyć na porównywalny popyt. – kontynuowała Joanna Kłusek, Dyrektor w dziale Retail Property Management DTZ.

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016