Centrum handlowe/Shutterstock
Centrum handlowe/Shutterstock

Za pięć lat liczba centrów przekraczających magiczną dziesiątkę wyniesie 315, czyli 77% obecnych zasobów. Proces starzenia się centrów, w sytuacji kiedy na rynku powstają kolejne nowoczesne kompleksy handlowe, wymusza na starszych obiektach zmiany, które umożliwiłyby konkurowanie z nowoczesnymi inwestycjami. Mowa tutaj o zmianie wizualnej i ofertowej. Część właścicieli centrów dostrzegło tę konieczność i zrealizowało plany modernizacyjne, w tym rozbudowy i rekomercjalizację, tworząc przez to bardziej konkurencyjną ofertę i zachowując swoją pozycję na rynku. Dobrym przykładem są chociażby warszawskie centra takie, jak: Arkadia, Blue City, Galeria Mokotów, Wola Park czy Galeria Wileńska, w których zmianie uległy głównie strefy restauracyjne.

Dodatkowo, na rynku handlowym dostrzec można swoistą polaryzację centrów handlowych. Dobrej jakości centra stają się jeszcze lepsze – utrzymują swoją atrakcyjność, stały poziom czynszów oraz wynajęcia. W tym samym czasie słabsze centra handlowe, mniej popularne, pozostają poza sferą zainteresowania. Powodem tego jest nie tylko lokalizacja czy konkurencja w postaci centrów w okolicy, ale w dużej mierze sposób zarządzania centrum i prowadzenia procesu rekomercjalizacji.

Lepszy wizerunek centrum

Aby uniknąć spadku popularności obiektu handlowego, właściciele i zarządcy centrów zmuszeni są do wprowadzania zmian, które polepszą lub odświeżą wizerunek centrum. Dodatkowo wyróżnią je na tle innych obiektów, zachęcą najemców do przedłużenia umów, a nowych do wynajęcia powierzchni. Jednak zmiany mają przede wszystkim sprawić, aby oferta zachęciła obecnych i nowych klientów do wizyty.

Procesy rewitalizacji i rekomercjalizacji powinny być przeprowadzane równocześnie, jeśli mają odnieść pożądany skutek. W ten sposób obiekt handlowy zmienia się w sposób kompleksowy, oferując klientom nie tylko odświeżone wnętrza, ale też nowe wrażenia zakupowe.

Efektywnych zmian nie da się jednak przeprowadzić bez wcześniejszej analizy rynku oraz przygotowania strategii rewitalizacji. Rzetelny plan działań powinien zachęcić najemców do przedłużenia umów, ewentualnej relokacji, czy powiększenia zajmowanej powierzchni. Jeśli centrum ma problemy – obroty i odwiedzalność spadają – wówczas trudno jest przekonać najemców, że jest szansa na poprawę sytuacji.

Strategia i trendy w rewitalizacji

Aktualnie dominującym trendem jest wprowadzenie rozrywki i miejsc relaksu do obiektów handlowych. W ostatnim czasie na rynku odnotowano kilka dużych umów najmu z operatorami kinowymi. Na taki krok zdecydował się między innymi właściciel Galerii Tarnovia w Tarnowie czy Carrefour w Galerii Morena w Gdańsku. Właściciel tej drugiej, uzupełnił ofertę centrum urozmaiconą strefą gastronomiczną i nowoczesnym klubem fitness.

Podobne kroki podjął właściciel jednego z warszawskich parków handlowych – Zielony Targówek. Dysponując świetną lokalizacją poszerzył swoją ofertę o całodobowy, czynny 7 dni w tygodniu klub fitness. Otwarcie klubu było możliwe dzięki dogodnej infrastrukturze parku handlowego. Dodatkowo, na centralnym placu przy obiekcie, powstał ogólnodostępny plac zabaw dla dzieci. Wszystko po to, aby klienci wybrali właśnie te obiekty jako miejsca idealne do robienia zakupów, a tym samym na spędzanie wolnego czasu. Zmiany tego typu służą zarówno najemcom, jak i właścicielom, ale przede wszystkim klientom, którzy chętniej odwiedzają takie miejsca.

Dostrzegając potrzeby zmian, pojawiają się kolejne, nowatorskie pomysły takie, jak parki rozrywki czy parki dla zwierząt przy obiektach handlowych. Pomysłów na pewno będzie jeszcze wiele, a wszystkie one mają na celu wyróżnienie się na tle pozostałych centrów.

Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna

Niezwykle istotne są także zmiany, jakim podlega wygląd budynku z zewnątrz – w jakim zakresie zmianie ulegnie fasada budynku, tereny przylegające, infrastruktura komunikacyjna i udogodnienia dla klientów. Ważne jest, aby komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna była czytelna i spójna. Nowoczesny design i nowatorskie pomysły na odświeżenie elewacji przy wykorzystaniu rozwiązań energooszczędnych to tylko nieliczne z możliwości, po które sięgają właściciele centrów handlowych. Najemcy wykazują coraz większe zainteresowanie tym, jakie metody oszczędności stosuje się w centrum. Bardzo słusznie, ponieważ wpływa to na wysokość ponoszonych opłat. Klienci z kolei coraz częściej zwracają również uwagę na obecność takich elementów, jak: pokój dla matki z dzieckiem, stojaki na rowery czy strefy relaksu z wygodnymi kanapami i dostępem do sieci wifi.

Mając solidną bazę w postaci przemyślanej, poprzedzonej analizami strategii właściciele i zarządcy mogą z powodzeniem konkurować z innymi centrami w rywalizacji o klientów i nowych najemców. W odróżnieniu od centrów handlowych biernie przyglądających się ewolucji rynku obiekty zmieniające się mają szansę na odbudowanie lub utrzymanie swojej pozycji rynkowej. Kluczowy jest jednak czas, ponieważ odwlekane inwestycje będą kosztować więcej z każdym kolejnym rokiem.

Autorem artykułu jest Marta Cegielnik-Michalska, starszy specjalista w Dziale Powierzchni Handlowych Colliers International

Colliers będzie wystawcą Shopping Center Forum 2015 Fall Edition. Z przedstawicielami firmy będzie można porozmawiać przy stoisku 6.1