deloitte raport e-zakupy

Polski e-konsument częściej robiłby zakupy w sieci, gdyby koszty dostawy były niższe i gdyby mógł za towar zapłacić mniej niż w sklepie tradycyjnym. Zachęciłaby go też wyższa jakość produktów, lepsza obsługa klienta i ułatwienie korzystania z e-sklepów – tak wynika z raportu firmy Gemius i Izby Gospodarki Elektronicznej.

Właściciele e-sklepów często zadają sobie pytanie, co sprawiłoby, żeby internauci częściej robili zakupy online. Odpowiedź mogą znaleźć w najnowszym raporcie o rynku e-commerce. Okazuje się, że ankietowani zwykle wymieniali niższe koszty dostawy. Odpowiedziało tak aż 71 proc. użytkowników komputerów stacjonarnych, 69 proc. użytkowników laptopów, 66 proc. użytkowników smartfonów i 62 proc. użytkowników tabletów.

Logistyka kluczem do sukcesu

Niezależnie od wykorzystywanego urządzenia większość respondentów wskazała też na niższe ceny towaru niż w sklepach tradycyjnych i zniżkę dla osób kupujących przez internet.

“Wysokie koszty dostawy to jeden z najczęściej wymienianych czynników, który zniechęca internatów do robienia zakupów online. Sklepy, które obniżają koszty transportu towaru, a tym samym stosują korzystną politykę dostaw, są chętniej i częściej odwiedzane przez e-konsumentów” – komentuje Karolina Karaś z firmy Gemius.

“Niektóre e-sklepy ukrywają koszty dostawy w cenie produktu. Taki zabieg nie przynosi jednak długofalowych korzyści. Wynika to z tego, że ponad połowa internautów odwiedzających sklepy internetowe korzysta także z porównywarek cen. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że konsument, który to zauważy, nie skorzysta po raz kolejny z oferty danego sklepu” – dodaje Karaś.

W e-commerce liczy się nie tylko cena

Ale dla e-klientów ważna jest nie tylko cena. Jedna piąta z nich deklaruje, że częściej kupowaliby w sieci, gdyby jakość sprzedawanych produktów była wyższa, obsługa klienta lepsza, a korzystanie z e-sklepów łatwiejsze.

gemius raport