Jak muzyka w centrum handlowym wpływa na sprzedaż

Galeria Bronowice

Galeria Bronowice

Galeria Bronowice w Krakowie „przesłuchała” swoich klientów. Najnowsze badania przeprowadzone w obiekcie wskazują, że aż 2/3 ankietowanych zwraca uwagę na muzykę w centrum handlowym, a 92 proc. z nich uważa, że sprzyja ona zakupom. Jakiej muzyki oczekują więc klienci?

Naukowcy zgodnie twierdzą, że rytmika i tempo utworów działają pobudzająco na układ nerwowy. Zwiększają aktywność poszczególnych narządów w organizmie oraz wzmacniają odczuwane bodźce. Pod wpływem muzyki mózg wydziela także większe ilości hormonów odpowiedzialnych za nastrój i samopoczucie, takich jak epinefryna, dopamina czy noradrenalina. Już w latach 80-tych amerykański naukowiec Ronald E. Milliman udowodnił, że tempo granych utworów ma również duży wpływ na zachowanie klientów centrów handlowych. Muzyka spokojna, nieinwazyjna sprawia, że klient spędza więcej czasu w sklepie. Natomiast szybkie, energiczne utwory przyspieszają decyzje zakupowe. Specjaliści od audiomarketingu, przygotowując playlistę dla galerii handlowych, muszą jednak wziąć pod uwagę dużo więcej zmiennych.

Dobór muzyki w centrum handlowym

– Dobór muzyki w takim miejscu jak galeria handlowa nie jest łatwy i na pewno nie może być przypadkowy. To bardzo specyficzne miejsce, do którego przychodzi praktycznie cały przekrój społeczeństwa. Muzyka musi być więc zróżnicowana do tego stopnia, aby połączyć wszystkie profile, gusta oraz oczekiwania konsumentów w różnych przedziałach wiekowych – mówi Aleksandra Rzońca, dyrektor Galerii Bronowice.

Jak wynika z badań przeprowadzonych w Galerii Bronowice, duży wpływ na odbieranie muzyki ma właśnie wiek ankietowych. Klienci w przedziale od 18 do 25 lat, przywiązują największą wagę do rodzaju utworów emitowanych w centrum handlowym (84 proc.), są zdania, że muzyka jest potrzebna (83 proc.) i sprzyja zakupom (76 proc.). Zupełnie inaczej reagują na nią osoby po 55 roku życia. Na muzykę podczas zakupów zwraca uwagę zaledwie 45 proc. z nich, a tylko 40 proc. uważa, że jest ona potrzebna i pomaga w robieniu zakupów. Rezultaty badań w grupie 55+ zdecydowanie odbiegają jednak od wyników całej próby. Pokazują one bowiem, że 75 proc. klientów zwraca uwagę na muzykę w centrum handlowym. 70 proc. uważa, że jest potrzebna, a zdaniem 77 proc. sprzyja ona robieniu zakupów. Natomiast spośród osób przywiązujących wagę do puszczanych utworów, zdecydowanej większości (92 proc.) muzyka pomaga w zakupach.

Klientów Galerii Bronowice zapytano również o rodzaj muzyki, jakiej chcieliby słuchać w centrum handlowym. Najpopularniejszymi gatunkami okazały się pop (36 proc.) oraz rock (16 proc.). Wśród ankietowanych znaleźli się też zwolennicy hip-hopu (11 proc.), bluesa (9 proc.), reggae (8 proc.), jazzu (7 proc.), techno (7 proc.) i metalu (6 proc.). Pop to najchętniej słuchany gatunek muzyczny we wszystkich grupach wiekowych oprócz osób po 55 roku życia (te – jak wynika z badań – wolą raczej „ciężkie granie”). 40 proc. ankietowanych w tej grupie zamiast popu wolałoby posłuchać w galerii handlowej rocka lub metalu, a 25 proc…. techno! Na preferencje muzyczne wpływ ma też płeć ankietowanych. Jak się okazało, blisko połowa kobiet (49 proc.) w czasie zakupów chce słuchać popu (49 proc.), natomiast najmniej zadowolone byłyby, gdyby towarzyszyła im ciężka muzyka gitarowa. Mężczyźni również lubią pop, ale nie jest on już tak oczywistym wyborem (24 proc.). Drugi w kolejności okazał się rock (16 proc.), a najmniejszą popularnością wśród mężczyzn cieszy się jazz (7 proc.).

Rola muzyki na zakupach

Dobrze dobrana muzyka, spójna z wizerunkiem centrum handlowego, podnosi jego atrakcyjność i buduje taką atmosferę, aby klient chciał zostać w nim dłużej. Emocje, w czasie zakupów ogrywają jedną z najważniejszych ról przy podejmowaniu decyzji, dlatego zadaniem specjalistów od audiomarketingu jest opracowanie odpowiedniej playlisty, w której każdy znajdzie coś dla siebie.

– Galeria Bronowice, zgodnie z upodobaniami swoich klientów, stawia na pop i piosenki znane z radiowych list przebojów. Nie zapominamy jednak przy tym jednak o osobach preferujących inne gatunki muzyczne, układając playlisty tak, aby każdy – częściej lub rzadziej – mógł usłyszeć utwór, który lubi – mówi Aleksandra Rzońca, dyrektor Galerii Bronowice – Dla większości z nas zakupy to przyjemność, nic więc dziwnego że chętniej kupujemy tam, gdzie słyszymy to, co nas „kręci” – dodaje.

Galeria Bronowice jest inwestycją Auchan. Za obsługę i wynajem kompleksu odpowiada Immochan Polska – dział nieruchomości Auchan Polska z siedzibą w Piasecznie. Immochan łączy funkcje dewelopera, komercjalizatora i zarządcy galerii oraz parków handlowych Auchan. Należący do międzynarodowej Grupy Auchan, Immochan jest obecny w 12 krajach, w tym – 5 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka sprawuje pieczę nad 370 centrami handlowymi. W portfolio polskiego oddziału Immochan znajdują się 22 galerie handlowe.

Immochan będzie wystawcą jesiennej edycji Shopping Center Forum 2015. Swoje projekty zaprezentuje przy stoisku 4.3

Reklama

Galeria Jurajska