Warszawa
Warszawa

W aglomeracji warszawskiej działają 42 centra handlowe o całkowitej powierzchni 1,4 mln mkw. W budowie znajduje się 7 projektów o łącznej powierzchni 84 tys. mkw. 30% powierzchni w budowie przypada na rozbudowy istniejących obiektów.

Pomimo znacznych zasobów nasycenie powierzchnią handlową jest na średnim poziomie i wynosi 546 mkw. na 1000 mieszkańców. Aktualny wskaźnik pustostanów wynosi 1,5% – wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe w Warszawie I poł. 2015 r.”

Rynek centrów handlowych w Warszawie zaczął się rozwijać w latach 90-tych. Zbudowana została wówczas IKEA w Jankach k. Warszawy, HIT (obecnie Tesco) przy ul. Górczewskiej,
E. Leclerc przy ul. Ciszewskiego, CH Atrium Promenada, Klif, M1 Marki, CH Atrium Reduta i CH Atrium Targówek. Z kolei w latach 2002 – 2007 zostały oddane do użytku najbardziej rozpoznawalne obiekty handlowe stolicy – Arkadia, Złote Tarasy, Galeria Mokotów, Blue City oraz pierwsze centrum wyprzedażowe – Factory Ursus.

W najbliższych trzech latach w aglomeracji warszawskiej planowane są realizacje inwestycji handlowych takich, jak: Galeria Północna, Galeria Wilanów, Galeria Piaseczno oraz wielofunkcyjne kompleksy Art Norblin i Centrum Praskie Koneser.

Aktualnie w Warszawie działa 14 centrów handlowych, z których każde oferuje ponad 100 sklepów. Najwięcej sklepów i punktów gastronomicznych posiadają w swojej ofercie Galeria Mokotów (ok. 270), Arkadia (ok. 240) oraz Złote Tarasy (ok. 220). Łącznie w centrach handlowych działa ponad 3560 sklepów, z czego największą grupę stanowią najemcy sektora mody oraz usług. Liczną grupę tworzą także restauracje i kawiarnie, sklepy z sektora obuwie i art. skórzane, zdrowie i uroda oraz wyposażenie wnętrz.

— Warszawa jest popularnym miejscem debiutu międzynarodowych sieci handlowych w Polsce. Ostatnio swoje pierwsze sklepy otworzyły tu, między innymi, marki takie, jak: Origins z sektora zdrowie i uroda, Superdry, Kiabi oraz Courir z sektora mody, czy Dsquared2 Kids i Jacadi Paris z sektora art. dla dzieci. Lokale w centrach handlowych dobrej jakości cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem najemców — mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.

Czynsze za powierzchnie w warszawskich centrach handlowych są bardzo zróżnicowane. Najwyższe stawki w centrum miasta przekraczają poziom 100 euro/mkw./miesiąc, a poza centrum ok. 60 euro/mkw./miesiąc.

Colliers International Poland jest partnerem merytorycznym Shopping Center Forum 2015 Fall Edition. Z przedstawicielami firmy będzie można porozmawiać przy stoisku 6.1.