Aleksander Walczak, prezes Dekada SA
Aleksander Walczak, prezes Dekada SA

– Rynek centrów handlowych w Polsce rozwija się bardzo szybko i intensywnie. Powoli zaczyna brakować miejsc dla nowych projektów i przewiduję, że maksymalnie za 2-3 lata nastąpi pełne nasycenie rynku – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Aleksander Walczak, prezes Dekada SA.

Jaka jest aktualna sytuacja na rynku nieruchomości handlowych? Gdzie znajdują się jeszcze interesujące miejsca dla nowych inwestycji?

Już teraz współczynnik nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową w Polsce jest na poziomie zbliżonym do krajów Europy Zachodniej i wynosi ok. 270 mkw. na 1000 mieszkańców, a podaż nowej powierzchni jest dość wysoka w stosunku do popytu. W związku z tym mamy do czynienia z rynkiem, na którym dominuje najemca, a deweloperzy konkurują między sobą o pozyskanie dla swoich obiektów atrakcyjnych marek. Z tego też powodu wielu inwestorów rezygnuje ze słabo lub ryzykownie zaplanowanych projektów, co jest akurat tendencją pozytywną, bo prowadzi do stabilizacji na rynku.

Gdzie można upatrywać potencjału dotyczącego inwestycji?

Powoli kończą się dogodne lokalizacje do budowy nowych centrów handlowych, dlatego prawdziwe wyzwanie tkwi przede wszystkim w dobrym utrzymaniu i prowadzeniu już istniejących obiektów. Centra, które już jakiś czas funkcjonują na rynku, nierzadko muszą być poddane rozbudowie, modernizacji czy rekomercjalizacji ze względu na to, iż ich pierwotna funkcja już się wyczerpała. W utrzymaniu i prowadzeniu centrum handlowego ważne jest, aby budować długotrwałe i pozytywne relacje na linii najemca-zarządca. Warto stawiać na starannie zaplanowane działania marketingowe, zarówno w sektorze B2B jak i B2C, oraz o stałe podnoszenie wartości obiektów. Dobrzy zarządcy muszą zwracać uwagę nie tylko na opinie klientów, ale również najemców, bo to oni są podstawowymi użytkownikami centrów handlowych. Istotną kwestią jest osiągnięcie obustronnego porozumienia między oczekiwaniami konsumentów i właścicieli sklepów.

Czy obecnie takie zmiany wprowadzane są w obiektach należących do sieci Dekada?

Spółka Dekada SA obecnie planuje rozbudowę dwóch obiektów – w Skierniewicach oraz Sieradzu. Z przeprowadzonych badań i sugestii mieszkańców obu miast wynika, że potrzebna jest dodatkowa, poszerzona oferta handlowa. W trakcie rozbudowy Dekada Skierniewice zostanie powiększona ponad dwukrotnie, co pozwoli na wynajęcie powierzchni blisko 50 najemcom, a podziemny parking pomieści ok. 300 miejsc postojowych. Obiekt w Sieradzu zostanie rozbudowany jako park handlowy, co umożliwia nam dostępność sąsiadujących obok budynku działek. W planach jest także powiększenie obiektu handlowego, znajdującego się w Grójcu. Rozbudowa Dekady w Skierniewicach rozpocznie się w 2016 r., zaś projektów w Sieradzu i Grójcu w ciągu kolejnych 2-3 lat.

Jaka jest specyfika zarządzania obiektami w małych miejscowościach?

W mniejszych miejscowościach często wystarczy tylko jeden obiekt, aby nastąpiło całkowite nasycenie nowoczesną powierzchnią handlową. Ważna jest oczywiście dobra komercjalizacja obiektu. W przypadku centrów, w których się specjalizujemy, czyli projektów typu convenience, wybór marek i sieci handlowych jest mocno ograniczony – ich oferta siłą rzeczy jest do siebie podobna i składa się m.in. z operatora spożywczego, drogerii, podstawowych sklepów odzieżowych i obuwniczych, elektromarketów czy aptek. W przypadku takich obiektów istotne jest dopasowanie tenant mix do potrzeb mieszkańców, by stworzyć miejsce do dokonywania wygodnych zakupów w podstawowym zakresie. Wprowadzanie marek, które nie były jeszcze obecne w regionie pozwala zmniejszyć tzw. turystykę zakupową, czyli podróże klientów do innych miast w celu zrobienia zakupów. W zakresie komercjalizacji Dekada SA współpracuje z BOIG Property Consulting. Większość naszych już funkcjonujących obiektów jest skomercjalizowana prawie w 100 proc. Także centra, które jeszcze nie powstały, odznaczają się dużym zainteresowaniem ze strony najemców. Przykładem może być Dekada Ciechanów, która już przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, posiada ponad 50 proc. wynajętej powierzchni komercyjnej. Coraz więcej sieci handlowych poszukuje alternatywnych kanałów dystrybucji oraz lokalizacji poza dużymi aglomeracjami, w mniejszych miejscowościach – liczących od kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców wzwyż. We wszystkich naszych obiektach systematycznie zwiększa się footfall, a wraz z nim obroty najemców. Na przestrzeni kilku lat wyraźnie widać również wzrost średniej wartość koszyka zakupów.

Jakie jeszcze plany ma Dekada SA?

Planujemy również budowę Dekad połączonych z dworcami autobusowymi oraz kolejowymi. Jeden z takich obiektów powstanie w Ciechanowie. Ponadto w Koninie oraz Mińsku Mazowieckim zostaną wybudowane, we współpracy z PKP, obiekty handlowe połączone z dworcami kolejowymi. Ich otwarcia planowane są na 2017 rok. Centra handlowo-komunikacyjne charakteryzują się dużym potencjałem, gdyż obecność dworca generuje w naturalny sposób napływ klientów. Jednak są to inwestycje znacznie bardziej kosztowne i trudniejsze w realizacji. Wymagają uzgodnienia potrzeb nie tylko przyszłych najemców i klientów, ale również podróżnych oraz władz miasta, które kształtują na swoim terenie rozwiązania komunikacyjne.

Dekada Konin
Dekada Konin

Projekty spółki Dekada SA zostaną zaprezentowane podczas Shopping Center Forum 2015 Fall Edition przy stoisku 4.7