Ekspert JLL: jest zapotrzebowanie na kolejne projekty handlowe w Warszawie

Anna Bartoszewicz-Wnuk, JLL

Anna Bartoszewicz Wnuk, JLL

Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku powierzchni handlowych w Aglomeracji Warszawskiej na koniec I półrocza 2015. Wkrótce w stolicy i jej okolicach pojawi się 10 nowych obiektów handlowych.

– Aglomeracja Warszawy to największy rynek handlowy w Polsce, oferujący ponad 1,11 mln mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych. Dodatkowo, mieszkańcy Aglomeracji Warszawy dysponują najwyższą roczną siłą nabywczą w kraju, która przewyższa średnią krajową o 68%. Pomimo tego, stołeczny rynek jest jednym z najmniej nasyconych powierzchnią w centrach handlowych w kraju – 437 mkw. na 1 000 mieszkańców, co plasuje Warszawę za Wrocławiem, Poznaniem, Trójmiastem, Łodzią i Krakowem. Oznacza to, że w Warszawie jest zapotrzebowanie na kolejne projekty handlowe, szczególnie w dynamicznie rozwijających się dzielnicach mieszkaniowych – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w JLL.

Nasycenie powierzchnią handlową

Z danych JLL wynika, że najniższe nasycenie powierzchnią w centrach handlowych w Aglomeracji Warszawskiej rejestrowane jest w Rembertowie, Wawrze, Wesołej, Wilanowie, Bielanach, Żoliborzu czy Białołęce. Deweloperzy – skuszeni siłą nabywczą, rosnącą liczbą mieszkańców oraz niskim wskaźnikiem pustostanów – prowadzą szereg nowych projektów handlowych. Na koniec I półrocza ok. 108 tys. mkw. handlowej powierzchni najmu (w ramach różnych formatów) znajdowało się jest w budowie, z czego największe przedsięwzięcie w aglomeracji to Fabryka Wołomin, a w samej Warszawie – rozbudowa centrum Wola Park.

Ponadto, GTC uzyskało ostatnio pozwolenie na budowę Galerii Północnej (64 tys. mkw. GLA). We wrześniu br. odbędzie się wmurowanie kamienia węgielnego pod inwestycję Co więcej, rozpoczęto właśnie prace konstrukcyjne na terenie historycznego domu towarowego CEDET. Warszawski rynek handlowy w najbliższych latach czeka zatem spore ożywienie, a do użytku wejdą obiekty handlowe różnego typu.

– Główne trendy na rynku warszawskim dotyczą remontów i przebudów istniejących obiektów, rozwoju głównych ulic handlowych, rewitalizacji historycznych budynków, wzrostu liczby planowanych obiektów wielofunkcyjnych, łączących funkcje biurowe i handlowe, a także przekształcenia dworców i terenów kolejowych – wylicza Anna Wysocka z JLL. `

Debiuty międzynarodowych marek

Mimo wysokiej podaży, rynek warszawski dobrze absorbuje obecne zasoby, o czym świadczy jeden z najniższych wskaźników niewynajętej powierzchni handlowej w kraju.

– W ostatnim czasie w warszawskich centrach handlowych pojawiło się kilka międzynarodowych i krajowych marek, w tym m.in. dwie francuskie sieci: Kiabi w Blue City i Courir w Galerii Mokotów, brytyjskie Superdry w Złotych Tarasach i polska marka Scallini w Klifie. Dodatkowo, kultowa marka Dunkin’ Donuts właśnie ogłosiła zaplanowane otwarcie 44 kawiarni w całej Polsce, obierając stolicę za przyczółek swojej ekspansji – informuje Anna Wysocka.

Miesięczne czynsze typu prime za mkw. w najlepszych centrach handlowych wynoszą 95 – 110 euro, w parkach handlowych 8-9 euro, a na głównych ulicach handlowych 80-90 euro.

JLL jest wystawcą Shopping Center Forum 2015 Fall Edition. Swoje projekty zaprezentuje przy stoisku 6.4

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska