Marek Noetzel, Cushman&Wakefield
Marek Noetzel, Cushman&Wakefield

W pierwszym półroczu 2015 roku odnotowano wysoki poziom aktywności na rynku nieruchomości komercyjnych w Polsce. Zamykające się transakcje sprawią, że 2015 rok może być lepszy niż 2014 – wynika z najnowszego raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield: Marketbeat – Jesień 2015.

W pierwszej połowie 2015 r. w Polsce oddano 176, 8 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Do końca czerwca zakończyły się rozbudowy dziewięciu istniejących już nieruchomości handlowych oraz otworzyło się siedem nowych obiektów. Największym ukończonym projektem były Tarasy Zamkowe w Lublinie o powierzchni handlowej równej 38 tys. mkw. W trakcie budowy pozostaje ok. 800 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego 439 tys. mkw. ma zostać oddanych do użytku jeszcze w 2015 r., w tym: Zielone Arkady (51 tys. mkw. GLA) w Bydgoszczy oraz Sukcesja (46 tys. mkw. GLA) w Łodzi. Najnowsze dane wskazują, że całkowita podaż 2015 r. wyniesie 616 tys. mkw. i będzie o 30% wyższa od podaży 2014 r.

Popyt na lokale handlowe

Blisko 38% tegorocznej podaży zostanie zrealizowane w ośmiu największych aglomeracjach (w ubiegłym roku wynik ten wynosił jedynie 9%). W tym roku za większość podaży (67%) odpowiadają głównie duże miasta (pow. 200 tys. mieszkańców) – co stanowi zasadniczą różnicę w stosunku do 2014 r., w którym ponad 70% nowej powierzchni handlowej oddano do użytku w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców (w tym 48% w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców). Popyt na lokale handlowe w 2015 r. pozostawał na dobrym poziomie. Obiekty o wysokiej odwiedzalności oraz zadowalających obrotach cieszyły się największym zainteresowaniem.

Wśród 15 największych polskich aglomeracji (miasta z co najmniej 200 tys., mieszkańców) najbardziej nasycone powierzchnią handlową są Lublin, Wrocław, Kielce oraz Poznań. Najwyższe czynsze obowiązują w najlepszych centrach warszawskich, gdzie za 100-150 mkw. na potrzeby sklepu odzieżowego trzeba zapłacić 80-90 EUR/mkw./miesiąc, a za najlepsze lokale w tych obiektach nawet 120-140 EUR/mkw./miesiąc. W pozostałych aglomeracjach czynsze wynoszą średnio 35-45 EUR/mkw./miesiąc, natomiast w miastach średniej wielkości i małych 20-30 EUR/mkw./miesiąc.

Wciąż obserwuje się dynamiczny rozwój parków handlowych, które aktualnie powstają głównie w mniejszych ośrodkach, w tym w małych miastach liczących 15-30 tys. mieszkańców. Największymi parkami handlowymi otwartymi w tym roku były Era Park Wieluń oraz Galeria Głowno (obydwa po 6 000 mkw.). Dynamicznie zmienia się również rynek centrów wyprzedażowych. W pierwszej połowie 2015 r. otworzyło się kolejne centrum wyprzedażowe – Outlet Center Białystok, a w trakcie rozbudowy znajdują się: warszawski Factory Ursus (o kolejne 6 tys. mkw.) oraz Outlet Park w Szczecinie (o 5 tys. mkw.). Na rynku spożywczym widoczne są dwie tendencje: dalszy rozwój formatu convenience (Żabka i Carrefour) oraz inwestycje w modernizację i standaryzację istniejących już powierzchni handlowych. Nie obserwuje się większych zmian na rynku hipermarketów budowlanych.

Handel internetowy coraz ważniejszy

– Coraz większego znaczenia nabiera handel internetowy, w tym handel mobilny na różne sposoby przenikający się z handlem tradycyjnym. Obecnie obserwujemy silny trend wchodzenia większości marek wszystkich branż w wielokanałową formę dystrybucji, tzw. omnichannel łączący sprzedaż w sklepach stacjonarnych z zakupami w sieci. Większość marek ma już swoje sklepy on-line. Z drugiej strony sklepy istniejące do niedawna tylko w sieci otwierają swoje placówki stacjonarne, nie tylko na zasadzie pop-up store, ale też na standardowych warunkach najmu w tradycyjnych obiektach handlowych. Współwystępowanie różnych form sprzedaży oraz przenikanie się różnych sposobów robienia zakupów jest obecnie jedną z najważniejszych cech rynku handlowego – komentuje Marek Noetzel, partner, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych Cushman & Wakefield.