Outlet Białystok
Outlet Białystok

Miniony rok okazał się rekordowy pod względem zakupu towarów w polskich sklepach przez klientów zza wschodniej granicy.

Tylko w województwie podlaskim, w ramach systemu Tax Free obcokrajowcy kupili artykuły o łącznej wartości ponad 1 mld złotych – jak podaje Izba Celna w Białymstoku. Zostały one wywiezione przez podlaskie przejścia graniczne na Białoruś. O klientach zza wschodniej granicy redakcjia Retailnet rozmawia z Wojciechem Wilczakiem, koordynatorem ds. najemców, Outlet Białystok

Na czym polega popularność polskich centrów handlowych wśród klientów ze Wschodu?

Wielu Białorusinów wybiera się na zakupy do Białegostoku – pierwszej przy granicy dużej aglomeracji na terenie Polski, gdzie ceny wielu towarów są znacznie niższe od oferowanych w białoruskich sklepach. Także system Tax Free, który pozwala na odzyskanie podatku za zakupy dokonane w Polsce jest do tego dodatkową zachętą. Popularność polskich sklepów wśród Białorusinów była jednym z powodów stworzenia w grudniu ubiegłego roku na podlaskim rynku zupełnie nowego konceptu – pierwszego centrum wyprzedażowego w regionie. W Outlecie Białystok działają salony znanych i lubianych marek odzieżowych i obuwniczych, zarówno polskich, jak i zagranicznych: Adidas, Nike, Tom Tailor, Big Star, Italian Fashion, Ecco czy Mustang. Produkty oferowane są cały rok w cenach nawet do 70 proc. niższych niż w regularnych sklepach, co przyciąga do nas nie tylko mieszkańców Podlasia, ale i wielu klientów zza wschodniej granicy. „Turystyka zakupowa” to na Białorusi bardzo popularne zjawisko, a dzięki temu, że nasz obiekt usytuowany jest blisko dwóch popularnych przejść granicznych – w Kuźnicy i Bobrownikach – stał się obowiązkowym punktem odwiedzin Białorusinów podczas zakupów w Białymstoku.

Jak procentowo kształtuje się udział obcokrajowców na rynku podlaskich galerii handlowych?

W Outlecie Białystok Białorusini stanowią od 15% do 30% klientów w zależności od dnia tygodnia i pory roku, a w niektórych punktach handlowych miasta to nawet połowa ogółu klientów. Zauważamy znacznie większą liczbę odwiedzających w okresach świątecznych, zarówno w trakcie świąt katolickich, jak i prawosławnych. Od stycznia do czerwca 2015 roku ilość zagranicznych klientów w Outlecie Białystok zwiększyła się dwukrotnie. W związku z tak dużą popularnością obiektu, latem ruszyły prace przy jego rozbudowie. W zmodernizowanym budynku, zostanie poszerzona oferta modowa dla kobiet oraz dzieci. Przewidzieliśmy także nowe salony obuwnicze, jubilerskie oraz sklep z wyposażeniem wnętrz.

Czy polskie centra handlowe proponują gościom zza wschodniej granicy jakieś specjalne udogodnienia?

U nas sprzedawcy znają języki obce, głównie j. rosyjski, by sprawnie porozumieć się z klientami. Reklamy oraz akcje promocyjne prowadzimy w dwóch językach, zarówno na terenie Polski, jak i Białorusi. W minione wakacje w Białymstoku, po przekroczeniu granicy Białorusini otrzymywali mapę miasta, na której znajdował się Outlet Białystok oraz inne punkty handlowe i usługowe. Odbywające się u nas wydarzenia dostosowane są do kalendarza świąt i dni wolnych, który obowiązuje w sąsiednim kraju. Ceny oraz wahania waluty są na bieżąco monitorowane, tak aby zakupy zagranicznych klientów nadal były dla nich opłacalne. Także dla nich uruchomiliśmy jeszcze w sierpniu specjalną, darmową linię autobusową, która kursuje w weekendy z Grodna do Białegostoku. O naszej ofercie informujemy za pomocą mega boardów, które znajdują się na drogach dojazdowych do granicy Polski i Białorusi oraz ulotek, rozdawanych na przejściu granicznym.

Jak Pan ocenia – jak długo polskie centra handlowe będą atrakcyjne dla zagranicznych klientów?

Póki ceny towarów w naszym kraju będą niższe niż na Białorusi, odwiedzalność polskich sklepów nadal będzie rosnąć. Obiekty, takie jak Outlet Białystok, w których oferowana jest markowa odzież dostępna przez cały rok w cenach niższych nawet do 70%, są magnesem przyciągającym Białorusinów do Polski. Jednym słowem – dopóki wysoka jakość produktów oferowanych przez polskie obiekty handlowe będzie szła w parze z niewygórowaną ceną, dotąd rosyjskojęzyczni klienci będą stałymi gośćmi polskich galerii handlowych, ale też hoteli czy salonów SPA.

Komentarz Anny Janczewskiej, dyrektor Outlet Białystok:

Obserwuję białostocki rynek od wielu lat i widzę, że odwiedzalność polskich centrów handlowych przez naszych rosyjskojęzycznych sąsiadów nie maleje. Jeszcze rok temu głównym celem ich przyjazdów był zakup akcesoriów RTV czy AGD. Jednak od wejścia w życie nowej ustawy ograniczającej zakup tych towarów zyskał także handel odzieżowy. Ceny w polskich sklepach są znacznie niższe od tych, oferowanych za naszą wschodnią granicą. Mniej zamożni Białorusini przyjeżdżają do Polski po najpotrzebniejsze produkty, ale ci zamożniejsi regularnie przeznaczają większe sumy na zakup wysokiej jakości ubrań czy akcesoriów, które w Polsce mogą dostać w okazyjnych cenach. Tacy konsumenci najczęściej spędzają u nas kilka dni, korzystając z regionalnych hoteli bądź salonów Spa. Outlet Białystok, zlokalizowany blisko granicy, oferuje obcokrajowcom świetnej jakości towary w niskich cenach, co sprawia, że jest stale odwiedzany przez klientów ze wschodu.