Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL
Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w JLL

Obecnie w Polsce istnieje 13 outletów o całkowitej powierzchni 195 tys. mkw. Zlokalizowane są w Warszawie (3 outlety, łącznie z tym w Piasecznie), Białymstoku (2), Gdańsku, Krakowie, Lublinie, Luboniu (okolice Poznania), Rzgowie (okolice Łodzi), Sosnowcu, Szczecinie oraz Wrocławiu.

Obiekty handlowe typu „outlet’ powstawały w Polsce od początku lat 90-tych. Pierwszym obiektem było centrum Factory Outlet Ursus, wybudowane w 2002 roku. Co ciekawe, centra, które powstały kilkanaście lat temu nadal cieszą się dużą popularnością i były wielokrotnie przebudowywane i rozbudowywane. W 2002 roku Factory Outlet w Ursusie miał powierzchnię 8,7 tys. mkw., w 2006 roku dodano 4,5 tys. mkw., a w tym roku zostaną otwarte sklepy na dodatkowych 6 tys. mkw.

Outlety w Polsce

Pierwszym outletem otwartym poza Warszawą (rok 2004) był Fashion House Sosnowiec, także rozbudowywany w 2008 i 2009 roku, posiadający łącznie powierzchnię 16,9 tys. mkw. Obecnie 4 kolejne outlety są rozbudowywane, co świadczy o znacznym zainteresowaniu klientów takim formatem handlowym. Podaż powierzchni w tym roku może się powiększyć o kolejne 15,5 tys. mkw. Outlety już istniejące prowadzą także rekomercjalizację, wprowadzając marki premium (np. Michael Kors w Fashion House Piaseczno) czy profilują swoją ofertę (bogata oferta sportowa w Factory Outlet Annopol).

Zdarzają się także sytuacje, kiedy znane marki modowe rozpoczynają swoją działalność w Polsce właśnie od sklepów outletowych, chcąc rozpoznać rynek, a dopiero później planują otwarcie sklepów w regularnych centrach handlowych. Hiszpańska marka odzieżowa Desigual otworzyła swój pierwszy sklep w Polsce w outlecie w Ursusie, odnosząc znaczny sukces. Ostatnio popularne są sklepy typu pop-up (sklepy tymczasowe). Najemca otwierając sklep na określony, krótki czas, ma możliwość zbadania rynku, rozpoznania zasięgu re-dystrybucji starszych kolekcji.

Lokalizacje

Patrząc obecnie na mapę centrów handlowych w Polsce można zauważyć rejony, w których format ten nie jest jeszcze obecny. Są to m.in. rejony Rzeszowa, Częstochowy, Radomia i Kielc, Olsztyna i Bydgoszczy.

Analizując liczbę mieszkańców miasta oraz obszaru oddziaływania typowego dla outletów i ich siłę nabywczą są to lokalizacje, gdzie jak najbardziej centra outletowe mogłyby powstać. Należy jednak pamiętać, że jedynie ograniczona liczba sieci posiada „masę krytyczną”, dzięki której jest w stanie zatowarować swoje sklepy outletowe. W związku z tym ten format handlowy sprawdza się póki co jedynie w dużych aglomeracjach, gdzie istnieje wystarczająca liczba regularnych sklepów danej sieci.

W tym kontekście, najatrakcyjniejszym miastem do powstania centrum outletowego wydaje się być Bydgoszcz. Jest to jedno z największych miast w Polsce z populacją sięgającą blisko 400 tys. mieszkańców, w którym siła nabywcza kształtuje się na poziomie 6599 euro na mieszkańca na rok (dane GFK Polonia). Jest to wartość wyższa od średniej krajowej, która obecnie wynosi 6170 euro. Potencjał tego miasta dostrzegła firma Carrefour, która przygotowuje otwarcie Metropolitan Outlet Bydgoszcz – pierwszego centrum outletowego w tym mieście. Powstanie ono z rozbudowy i remodelingu istniejącej galerii handlowej zlokalizowanej przy Al. Jana Pawła II. Rozpoczęła się już komercjalizacja nowego obiektu, a jego przebudowa ma ruszyć niebawem. Całkowita powierzchnia nowego centrum wyprzedażowego w pierwszej fazie przebudowy wyniesie 11,5 tys. mkw. (ponad 60 sklepów).

Metropolitan Outlet Bydgoszcz wydaje się idealnie wpisywać w preferencje zakupowe mieszkańców Bydgoszczy. Tego typu koncept sprawdził się w innych miastach, czego przykładem może być Futura we Wrocławiu (outlet plus park handlowy). Eksperci firmy JLL, która jest obecna w Bydgoszczy od 11 lat, zajmując się m.in. Galerią Pomorską, uważają, że koncepcja Carrefoura to dobry wybór. Istniejące centrum ma znaną, ugruntowaną lokalizację, jest widoczne, położone na wzgórzu, blisko lotniska i dróg wylotowych. Będzie to dobra lokalizacja na outlet, do której łatwo dojadą także mieszkańcy innych miast, takich jak Toruń, Grudziądz, Inowrocław czy Włocławek. Percepcja miasta wśród najemców powierzchni handlowych jest również bardzo dobra.

W miarę jak polski rynek handlowy w miastach regionalnych będzie osiągał pełną dojrzałość, widzimy potencjał do budowy kilku kolejnych centrów wyprzedażowych. Tego typu format jest niezmiernie popularny wśród polskich konsumentów, którzy chcą kupować produkty znanych marek, dobre jakościowo, ale po obniżonych cenach.

Autorem tekstu jest Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

JLL jest wystawcą Shopping Center Forum 2015 Fall Edition. Swoje projekty zaprezentuje przy stoisku 6.4