Mariusz Kulik, KiK
Mariusz Kulik, KiK

Obecnie sieć KiK w Polsce liczy 87 sklepów. Wkrótce przybędzie kolejnych kilkanaście salonów, a docelowo KiK zamierza rozwinąć sieć w Polsce do co najmniej 500 lokalizacji. O szczegółach ekspansji redakcja Retailnet rozmawia z Mariuszem Kulikiem, dyrektorem generalnym sieci

Jak obecnie wygląda sieć KiK w Polsce?

Mamy aktualnie 87 sklepów w Polsce. Wszystkie są punktami własnymi, nie opieramy działalności na modelu franczyzy. Jesienią br. kolejne kilkanaście sklepów otworzy swoje drzwi dla klientów w różnych województwach. Realizując nasze plany dotyczące ekspansji, wybieramy lokalizacje z myślą o potrzebach i zainteresowaniu klientów, jednocześnie utrzymując przyjęte przez nas standardy – zarówno w kwestii współpracy z danym centrum, jak też możliwości skutecznego promowania naszego założenia, iż atrakcyjna moda jest dostępna dla każdego.

Jaka jest średnia powierzchnia sklepów?

Lokale, w jakich mieszczą się sklepy naszej sieci zajmują przeciętnie powierzchnię 400-500 mkw. Jest to optymalna przestrzeń do zaprezentowania asortymentu KiK w przejrzysty sposób oraz udostępnienia miejsca klientom do dokonywania zakupów w komfortowych warunkach.

Ile salonów uruchomiono w tym roku?

Do tej pory w 2015 roku uruchomiliśmy 16 sklepów. Wśród nich są m. in. Warszawa, Marki, Grójec, Świdnik – otwarte w czerwcu i lipcu, a także oddane do użytku wcześniej – Wrocław, Bielsko-Biała czy Wieluń. III i IV kwartał zapowiadają się jeszcze intensywniej – planujemy przebić liczbę dotychczasowych otwarć i jeszcze w tym roku dołączyć do naszego portfolio setny lokal KiK.

Jakie są plany otwarcia nowych sklepów w latach kolejnych?

Strategia rozwoju sieci KiK w Polsce zakłada sukcesywny rozwój na przestrzeni kilku lat. Chcemy poszerzyć liczbę sklepów do przynajmniej 500, dlatego łącząc możliwości oferowane przez rynek centrów handlowych oraz nasze oczekiwania i plany wybieramy lokalizacje mogące się pochwalić wzrostem odwiedzalności rok do roku, a także wyjątkową ofertą i doborem najemców, którzy tworzą przyciągające klientów otoczenie, będące odpowiedzią na ich potrzeby. Jeszcze w tym roku otworzymy kilkanaście kolejnych sklepów na terenie całej Polski, a w kolejnych latach będziemy w dalszym ciągu umacniać pozycję sieci KiK w kraju. Sklepy pod szyldem KiK chcemy lokować zarówno w już funkcjonujących, jak i dopiero powstających wielkoformatowych centrach i galeriach handlowych, a także małych obiektach typu convenience, retail parkach czy wzdłuż ulic handlowych. Widzimy bowiem, że każda formuła sprawdza się we właściwy dla siebie sposób w zależności od danego rynku i otoczenia.

Czym spółka kieruje się przy doborze lokalu, jakie kwestie są najważniejsze?

Podstawą jest dla nas rentowność danego obiektu, na którą składają się zarówno czynniki zewnętrzne, jak usytuowanie, skomunikowanie danego centrum z pozostałymi częściami miasta i dostępność dla mieszkańców z okolic, jak również czynniki wewnętrzne, poddawane bezpośredniej działalności centrum – tenant mix, prowadzone akcje marketingowe, dobór narzędzi dotarcia do klientów i przyciągania ich na zakupy właśnie w tym miejscu. Fakt, czy jest to prosperujący obiekt, czy będący w fazie realizacji nie zaważa na naszej decyzji. Ulokowanie sklepu KiK w konkretnym miejscu rozważamy poprzez korzyści wynikające z wyżej wymienionych elementów.

Czy tego typu koncept jest pożądany przez inwestorów centrów handlowych?

Marka KiK wyróżnia się nie tylko racjonalnym poziomem cen, ale również tym, że jednocześnie proponuje atrakcyjny asortyment, zgodny z oczekiwaniami klientów, ich bieżącymi potrzebami. Zarówno dostępna w sklepach KiK moda dla kobiet, mężczyzn i dzieci, jak też akcesoria domowe i dekoracje prezentują jakość, estetykę i różnorodność. Dzięki stałemu doskonaleniu naszych produktów i rozwojowi sieci możemy oferować klientom modne ubrania oraz ładne i praktyczne rzeczy codziennego użytku. Zainteresowanie naszym asortymentem jest z każdym miesiącem coraz większe, czego dowód widzimy w sferze social media i zapytaniach przesyłanych do centrali naszej firmy oraz poszczególnych sklepów. Klienci cenią zakupy w KiK, ponieważ są to sklepy, w jakich znajdą wszystko, czego potrzebują.

Czy firma planuje wprowadzenie na polski rynek nowych konceptów sprzedaży, np. mniejszych lokali w mniejszych miastach?

Na ten moment koncept KiK ma stałą formę, która sprawdza się zarówno w dużych, jak i małych miastach. Chcemy być obecni w całym kraju, na wszystkich rynkach lokalnych. Taka strategia jest dla nas ważna, ponieważ stanowi odpowiedź na potrzeby mieszkańców każdego zakątka Polski –możliwości dokonywania zakupów modnych produktów w relatywnie niskich cenach. Od samego początku istnienia w Polsce promujemy założenie, że atrakcyjny asortyment jest dostępny dla każdego i nie musi oznaczać ogromnych wydatków. Poza tym klienci w każdym mieście chcą mieć bezpośredni dostęp do zróżnicowanej oferty, znanych i cenionych marek.

Jakie są źródła finansowania rozwoju sieci sklepów w Polsce?

Prosperowanie sieci KiK oraz jej rozwój jest finansowany ze środków własnych. Dotyczy to zarówno nowo otwieranych obiektów handlowych, jak i działań promocyjnych, ściśle związanych z rozwojem sieci KiK w Polsce.

Jak KiK rozpoczynał swoją działalność w Polsce i jaka jest grupa docelowa sieci?

Marka KiK istnieje od 1994 roku, w Polsce uruchomiliśmy działalność w 2012 roku, otwierając pierwszy sklep w Środzie Wielkopolskiej. Od tej pory systematycznie rozwijamy sieć naszych sklepów.
Ofertę dostępną w sklepach KiK kierujemy przede wszystkim do rodzin ceniących produkty dobrej jakości, atrakcyjne i w korzystnej cenie. Wśród asortymentu znajduje się modna odzież damska, męska, dziecięca i niemowlęca. Posiadamy również bogatą ofertę tekstyliów i produktów codziennego użytku oraz dekoracji, biżuterii i kosmetyków. Regularnie wprowadzamy sezonowe kolekcje obejmujące artykuły adekwatne do danego okresu – wyprawka szkolna, asortyment świąteczny, kolekcja ślubnych ozdób. Klienci przykładają dużą wagę do jakości produktów. Decydują się na ubrania dobrze wykonane, ale również atrakcyjne i modne. Wszystkie produkty, które mamy w ofercie, muszą sprostać tym oczekiwaniom. Dlatego dbamy o to, aby cały asortyment KiK był zróżnicowany, skomponowany tak, aby każdy klient mógł znaleźć dopasowany do swoich upodobań produkt. Na ten moment nie prowadzimy w Polsce sprzedaży online, sklep internetowy funkcjonuje w Niemczech, stanowiąc dla nas źródło informacji i oceny dla tego typu inicjatywy w naszym kraju. Stawiamy póki co na sprzedaż bezpośrednią, bo ta forma odpowiada naszym klientom, dając możliwość obejrzenia i przymierzenia rzeczy przed dokonaniem zakupu.