Katarzyna Michnikowska
Katarzyna Michnikowska

Największym obiektem handlowym w aglomeracji wrocławskiej jest Magnolia Park o powierzchni 98 700 mkw., jednak już w końcu br. na prowadzenie wysunie się Park Handlowy Bielany, który po rozbudowie oferować będzie łącznie ponad 131 tys. mkw.

Różnorodność formatów handlowych

W pierwszej połowie 2015 roku rynek handlowy Wrocławia wzbogacił się o 16 600 mkw. powierzchni dzięki otwarciu kolejnej części rozbudowywanego systematycznie centrum Magnolia Park. W aglomeracji trwa także rozbudowa Parku Handlowego Bielany o 35 tys. mkw. z planowaną datą otwarcia w czwartym kwartale tego roku.

We Wrocławiu funkcjonują różne formaty obiektów handlowych: 82 proc. stanowią tradycyjne centra handlowe, 16 proc. parki handlowe i 2 proc. centra wyprzedażowe. W centrach handlowych we Wrocławiu działa ok. 1 380 sklepów, w tym ok. 200 w Magnolia Park i ok. 180 w Pasażu Grunwaldzkim. Największą grupę najemców stanowią sklepy z sektora mody (30 proc.) oraz usług (13 proc.). Dobrze reprezentowane są także sektory: gastronomia (10 proc.) obuwie, odzież i art. skórzane (8 proc.), oraz zdrowie i uroda (8 proc.).

Współczynnik pustostanów we Wrocławiu plasuje się na poziomie 2,9 proc. Z uwagi na fakt, iż obecnie w mieście komercjalizowana jest powierzchnia w dwóch budowanych obiektach handlowych (Park Handlowy Bielany i Wroclavia) pustostany mogą wzrastać, szczególnie w starszych obiektach handlowych. Popyt pozostaje jednak na zadowalającym poziomie w kontekście wzrostu siły nabywczej mieszkańców i perspektyw rozwoju miasta.

Czynsze w granicach 43-45 euro

— Największym wydarzeniem na rynku nieruchomości handlowych w I połowie roku było rozpoczęcie budowy multifunkcyjnego projektu w miejscu dawnego dworca PKS, w skład którego wejdzie centrum handlowo-rozrywkowe Wroclavia (ok. 64 tys. mkw.). Dalszy rozwój sektora centrów handlowych we Wrocławiu odbywać się będzie także poprzez rozbudowy i modernizacje istniejących obiektów — mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk z Działu Doradztwa i Badań Rynku, Colliers International.

Najwyższe czynsze osiągane obecnie za powierzchnie w centrach handlowych we Wrocławiu wynoszą 43-45 euro/mkw./miesiąc (lokal 100 mkw. na potrzeby mody).