Aleph.Vision — system analizujący zachowania klientów na terenie obiektów handlowych
Aleph.Vision — system analizujący zachowania klientów na terenie obiektów handlowych

Gdzie klienci galerii handlowej spędzają najwięcej czasu? Do jakich sklepów idą po wyjściu ze sklepu danej marki? Co oglądali przed kupieniem telewizora Samsung? Na ile skuteczna jest nowa wystawa? Czy warto przenieść niektóre z eksponowanych towarów w głąb sklepu, bo nie spełniają swojej roli? Jakie marki warto umieścić blisko siebie, bo mają wspólnych klientów?

Na te i na wiele innych pytań potrafi odpowiedzieć Aleph.Vision — system analizujący zachowania klientów na terenie obiektów handlowych, na podstawie obrazu wideo.

Zakupowa ścieżka

Równoczesna analiza obrazu z wielu kamer pozwala na niespotykaną dotąd precyzję i uzyskanie więcej danych o zakupowej „podróży“ klientów. Możliwe jest nie tylko zliczanie przechodzących osób (tzw. „footfall“), ale też prześledzenie ścieżek poszczególnych osób przez cały obiekt oraz powiązanie ścieżek z danymi z kas.

Na podstawie takiej analizy możliwa jest automatyczna segmentacja klientów (identyfikacja grup o podobnym zachowaniu, z uwzględnieniem czasu), co umożliwia precyzyjne przygotowywanie promocji. Cenna dla właścicieli galerii handlowych jest analiza grup sklepów, mających wspólnych klientów — informacje takie pozwalają na lepsze rozmieszczenie sklepów w galeriach. Można też oczekiwać, że najemcy będą skłonni zapłacić za informacje o tym, do których sklepów udają się klienci po wyjściu od nich lub skąd przychodzą.

Poza analizą zachowań w korytarzach galerii, system może zostać rozszerzony o powierzchnie sklepów, oraz połączony z danymi z kas. Może to stanowić atrakcyjną wartość dodaną oferowaną najemcom.

Aleph.Vision wykorzystuje istniejącą infrastrukturę monitoringu wideo uzupełnioną dodatkowymi kamerami, sprzętem oraz oprogramowaniem. Informacje przedstawiane są w czytelnym panelu. Możliwe jest przeglądanie danych, analiza i wizualizacje.

Do dyspozycji zarządzających korzystających z narzędzia jest zespół analityków, stale opracowujący nowe metody analizy danych. Po jednorazowej instalacji odpowiedniej infrastruktury sprzętowej, możliwe są aktualizacje oprogramowania z nowymi funkcjonalnościami.

Precyzyjna kampania marketingowa

– O Aleph.Vision należy myśleć jak o Google Analytics dla galerii handlowych. Zebranie i analiza informacji o świecie rzeczywistym są trudne, dlatego galerie handlowe otrzymują kompleksowe rozwiązanie problemu — od instalacji kamer do interpretacji danych. Na ich podstawie działy marketingu mogą precyzyjniej przygotowywać kampanie marketingowe, planować rozmieszczenie komunikatów na terenie obiektu i weryfikować ich efektywność – mówi Igor Dzierżanowski, prezes zarządu Aleph Consulting.

– W aktualnej wersji dane prezentowane są w postaci zagregowanej, jednak już w 2016 roku umożliwimy identyfikację indywidualnych klientów, co pozwoli galeriom handlowym zaoferować najemcom dodatkową wartość biznesową. Kiedy kamera w sklepie rozpozna klienta, którego już kiedyś widziała – terminal w czasie rzeczywistym wyświetli sprzedawcy informacje o jego historii zakupów oraz kilka wariantów spersonalizowanej oferty. Choć początkowo kupujący może czuć się zaskoczony, że sprzedawca idealnie trafia w jego preferencje, po chwili poczuje się ważny i zrozumiany. Pozytywne doświadczenie zakupowe przełoży się na zwiększone zaangażowane, lojalność względem konkretnego salonu, marki i galerii, a co za tym idzie na poprawę wyników sprzedaży – dodał Igor Dzierżanowski.

Predefiniowane funkcjonalności Aleph.Vision, wersja dla galerii handlowych to między innymi: analiza liczby klientów (footfall), dla danych obszarów, przeglądanie danych dla dowolnego odcinka czasu, analiza czasu przebywania klientów w zadanych obszarach, ścieżki przemieszczania się klientów po obiekcie, zależności pomiędzy sklepami na ścieżkach klientów, segmentacja grup klientów według zachowań, segmentacja sklepów według wspólnych klientów i analiza wybranego miejsca w czasie.

– Prowadzimy obecnie wdrożenia Aleph.Vision w jednej z czołowych sieci handlowych skupiającej się na ekskluzywnej odzieży męskiej i damskiej, planujemy również pilotażowe wdrożenie w galerii handlowej. Wykorzystane w Aleph.Vision rozwiązania technologiczne wpisują się w najnowsze trendy rozwoju biznesu w branży retail. Sercem systemu jest stworzony w Polsce silnik analityczny od 2014 roku wykorzystywany m.in. przez klientów Shopify — czołowej platformy handlu elektronicznego w USA z obrotami ponad 8 miliardów dolarów rocznie, czy klientów działającej w 10 krajach platformy Automater, w Polsce zintegrowanej z Allegro – mówi Przemysław Chojnicki, Prime Property Marketing, sprzedaż Aleph.Vision.

Firma Aleph Consulting jest wystawcą targów Shopping Center Forum 2015 Fall Edition, które odbędą się 16-17 września 2015 roku w Warszawie w EXPO XXI. Z usługami spółki będzie można zapoznać się na stoisku nr. 7.11.