grocery mobile

Jak wynika z tegorocznego raportu Gemius dla Izby Gospodarki Elektronicznej, artykuły spożywcze w sieci choć raz nabyło 21 proc. internautów robiących zakupy online. W ubiegłym roku zrobiło to 24 proc. internatów. Coraz więcej osób korzysta natomiast z zagranicznych e-sklepów.

Wśród najpopularniejszych e-sklepów spożywczych konsumenci niezmiennie wymieniają Alma24.pl i etesco.pl. Obie marki wskazało po 18 proc. respondentów. Na trzecim miejscu znalazło się Allegro, które wskazało 7 proc. badanych. Te same firmy znalazły się w pierwszej trójce najczęściej wymienianych serwisów spożywczych w zeszłorocznym badaniu.

WYGODA ZAKUPÓW ONLINE

Takie zakupy znacząco częściej robią kobiety niż mężczyźni. Produkty z tej kategorii cieszą się też największym zainteresowaniem wśród e-konsumentów między 35 a 49 rokiem życia i osób z wykształceniem wyższym.

Dr Jolanta Tkaczyk z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego, zwraca uwagę na zbieżność popularności tych marek z trendami zakupowymi. „Z jednej strony mamy dużą grupę konsumentów, którzy wybierają sklepy oferujące atrakcyjne ceny, z drugiej grupę mniejszą, wydająca znacznie więcej pieniędzy na produkty spożywcze” – mówi.

Jej zdaniem popularność e-zakupów żywnościowych w gronie internautów pomiędzy 35 a 49 rokiem życia również nie jest zaskakująca. „W tej grupie wiekowej znajdują się najczęściej osoby prowadzące szybkie, aktywne zawodowo życie, dla których wygoda zakupów internetowych jest nie do przecenienia” – dodaje dr Tkaczyk.

ZAGRANICZNE E-SKLEPY ZDOBYWAJĄ POPULARNOŚĆ

Zakupy dokonywane są nie tylko na polskich stronach, ale również tych zagranicznych. Prawie co dziesiąty polski internauta (9 proc.) już nabył produkty spożywcze na zagranicznych stronach WWW. Z kolei jedna czwarta (25 proc.) planuje takie zakupy w przyszłości.

„Polacy coraz więcej podróżują, odkrywają nowe, lokalne smaki. Co więcej, popularne programy kulinarne zachęcają do eksperymentowania w kuchni” – mówi dr Jolanta Tkaczyk. „Nie dziwi zatem fakt, że e-konsumenci decydują się na zakup produktów żywnościowych w zagranicznych sklepach internetowych. Wiele produktów, szczególnie tych egzotycznych, nie sposób kupić w przeciętnym sklepie w Polsce” – wyjaśnia dr Tkaczyk.