„Język wietnamski jest skomplikowany, jego przetwarzanie na urządzeniach elektronicznych wymaga specjalnego oprogramowania. Chcemy stworzyć jedną wyszukiwarkę, która będzie obsługiwała wietnamski lepiej niż wszystkie inne” – pisze w oświadczeniu wietnamska wyszukiwarka Coc Coc.

Coc Coc jest rosyjsko-wietnamską spółką z siedzibą w Hanoi. Według niej, Google dominuje wśród wyszukiwarek anglojęzycznych, jednak ignoruje potrzeby użytkowników azjatyckich, którzy przeglądają sieć w swoich językach narodowych. Coc Coc, która notuje milion zapytań dziennie twierdzi, że opracowała algorytm wyszukiwania, który dla języka wietnamskiego działa o wiele lepiej niż Google.

Założyciele Coc Coc wierzą, że poprawiona funkcjonalność da firmie przewagę konkurencyjną, szczególnie że spośród 90-milionowej populacji Wietnamu 40% ma obecnie dostęp do internetu. Rynek ten jest też trudny do zdobycia dla zagranicznych firm, co spowodowane jest surowymi restrykcjami prawnymi. Google działa w południowo-wschodniej Azji poprzez biura zlokalizowane w Singapurze, Kuala Lumpur i Bangkoku, ale nie ma swojego przedstawicielstwa w Wietnamie.

Również tajski rynek e-commerce wydaje się być lukratywną destynacją dla międzynarodowych graczy. Jego wartość wyceniono w 2012 r. na 6,4 miliarda dolarów. W 2012 r. 24 milionów obywateli tego kraju miało stały dostęp do internetu (w Tajlandii mieszka 66,7 milionów osób). Największa tajska witryna e-commerce, Tarad.com należy do japońskiego giganta Rakutena. Jak podaje Bangkok Post, w 2012 r. chińska Alibaba Group podpisała porozumienie z tajskim Ministerstwem Handlu, aby zachęcić tajskich eksporterów do wejścia online.

W zeszłym roku największy azjatycki konkurent Google, Baidu, rozpoczął współpracę z A*STAR’s Institute for Infocomm Research (I2R) w celu stworzenia wspólnego laboratorium. W ramach współpracy, firmie udostępniono technologie wspomagające przetwarzanie treści w języku tajskim, co usprawniło anglo-tajskie transakcje online. Dzięki temu Baidu uruchomi zapewne wyszukiwarkę na tajskim rynku, który jest dla firmy kluczowym w tym regionie. Jednak zanim rozpocznie działalność w tym kraju, Baidu chce mieć pewność, że oferowane przez niego produkty będą odpowiadały wymaganiom tamtejszych klientów. „Nie chcemy podawać szczegółów dotyczących tego, kiedy uruchomiona zostanie wyszukiwarka Baidu” – powiedział Evigo.pl Kaiser Kuo, dyrektor komunikacji międzynarodowej Baidu.