Zakupy ze smartfonem

Opracowany przez firmę Philips system oświetlenia powierzchni handlowych oferuje kupującym większą kontrolę nad przebiegiem zakupów. Natomiast właściciele sklepów zyskują możliwość zwiększenia lojalności klientów i poziomu sprzedaży poprzez profilowanie dostarczanych informacji i oferowanie konsumentom kuponów rabatowych optymalnie dostosowanych do ich potrzeb. Dodatkowym atutem jest energooszczędne oświetlenie LED zapewniające większe natężenie światła przy mniejszym zużyciu energii.

System wykorzystuje zainstalowane w sklepie inteligentne oświetlenie LED, by za pośrednictwem specjalnej, udostępnionej do pobrania aplikacji przekazywać na smartfon klienta informacje dobierane na podstawie jego lokalizacji. Za sprawą komunikacji między aplikacją a oświetleniem kupujący zyskuje dostęp do informacji i ofert specjalnych właściwych dla miejsca, w którym się aktualnie znajduje. System oświetleniowy, testowany obecnie w pierwszych punktach sprzedaży, został zaprezentowany na międzynarodowych targach rozwiązań dla handlu detalicznego Euroshop w Düsseldorfie (16–20 lutego 2014 roku).

– Zaletą systemu jest bez wątpienia brak konieczności zakupu, instalacji i obsługi dodatkowych nadajników lokalizacyjnych – mówi Gerben van der Lugt z Philips Lighting. – Rolę takich nadajników pełnią licznie rozlokowane w całym sklepie oprawy oświetleniowe.

Mechanizm działania systemu wykorzystuje gęsto rozmieszczone oprawy oświetleniowe, które nie tylko emitują światło, ale również pełnią funkcję siatki pozycjonującej. Każda z opraw jest identyfikowalna i może zakomunikować swoją pozycję aplikacji zainstalowanej na urządzeniu mobilnym kupującego, który przemieszczając się wzdłuż półek, aktywuje usługi bazujące na lokalizacji, otrzymując informacje precyzyjnie dobrane do miejsca, w którym się aktualnie znajduje. Komunikacja ze smartfonem odbywa się w oparciu o technologię Visual Light Communications.

Klient poszukujący w sklepie produktów typowych dla kuchni meksykańskiej może wykorzystać zainstalowaną na swoim smartfonie aplikację w charakterze osobistego doradcy zakupowego. Urządzenie zaprowadzi go wprost do półki, na której znajdzie gotowy sos guacamole. Osoby, które chcą przygotować sos samodzielnie, zostaną pokierowane do stoisk i koszy z awokado, pomidorami, cebulą, chili i limonkami. W miarę zbliżania się do konkretnych produktów aplikacja może informować kupującego o dostępnych w sprzedaży nowych markach lub sugerować alternatywne przepisy.

 

Powiększ obraz