Agnieszka Tomczak Tuzińska, Marketing Director CREAM
Agnieszka Tomczak Tuzińska, Marketing Director CREAM
Agnieszka Tomczak Tuzińska, Marketing Director CREAM
Agnieszka Tomczak Tuzińska, Marketing Director CREAM

Zarząd spółki MIG, właściciela sieci handlowych Sizeer, Symbiosis, Umbro, Timberland, Lacoste i 50 Style, zaproponował podjęcie dyskusji z przedstawicielami sieci handlowych, zarządców i deweloperów centrów handlowych nad problemem efektywności działalności sieci handlowych w kontekście godzin otwarcia większości centrów handlowych w Polsce.

MIG proponuje zmianę godzin otwarcia centrów handlowych z 9-22 na 10-21 podając kilka najważniejszych powodów i skutków takiej decyzji. M.in. oszczędności w związku ze skróceniem czasu pracy, kosztami pracowniczymi i kosztami mediów (głównie elektryczność) – ok 6,5 proc. całościowego zużycia mediów (2 godziny z 13 godzin przez które obecnie prowadzony jest sklep).
Ze szczegółami propozycji MIG oraz opiniami na ten temat będzie się można zapoznać w specjalnym wydaniu Shopping Center Poland – Raport 2014 – Centra handlowe w Polsce.

Opinię na temat tej propozycji zgłaszają redakcji Retailnet zarówno najemcy jaki i zarządcy centrów handlowych oraz deweloperzy.

Zdaniem Agnieszki Tomczak-Tuzińskiej reprezentującej CREAM, skrócenie godzin otwarcia obiektu może obniżyć wynik odwiedzalności sklepu.

– Godzinowy rozkład klienta w centrum handlowym jest rzeczywiście niejednorodny. Pierwsza i ostatnia godzina funkcjonowania obiektu, niezależnie czy jest to godzina 9 czy 22 są godzinami w których ruch klienta jest mniejszy. Wpływ na to ma wiele czynników, między innymi wzorzec zachowań i profil klienta, wielkość miasta w którym centrum funkcjonuje oraz jego specyfika. Skrócenie godzin otwarcia obiektu skutkuje najczęściej obniżeniem liczby klientów w kolejnych, skróconych, granicznych godzinach otwarcia. W ten sposób centrum obniża swoje wyniki odwiedzalności, co przekłada się w sposób bezpośredni na wyniki finansowe jego najemców. Należy również wziąć pod uwagę specyfikę poszczególnych najemców posiadających swoje sklepy w centrum np. sklepy spożywcze wykazują wysoką odwiedzalność i konwersję właśnie w godzinach granicznych. Każdorazowo ustalenie czy zmiana godzin otwarcia centrum powinno być dostosowane do rynku lokalnego na którym centrum funkcjonuje (klienci w dużych ośrodkach miejskich pozostają aktywni w późniejszych godzinach) jak również, a nawet przede wszystkim, charakteru, położenia i oferty centrum – wyjaśnia w rozmowie z portalem Retailnet Agnieszka Tomczak-Tuzińska.

Więcej opinii na temat zmiany godzin otwarcia centrów handlowych w specjalnym wydaniu Shopping Center Poland – Raport 2014 – Centra handlowe w Polsce.