Kod kreskowy

Kod kreskowy obchodzi swoje 40. urodziny. Pierwszy raz został zeskanowany 26 czerwca 1974 roku. 40 lat później każdego dnia skanowanych jest ponad 5 miliardów produktów na całym świecie.

W każdej minucie doby na całym świecie skanowanych jest 3 472 222 kodów kresowych. To aż 5 miliardów „piknięć” dziennie. Taką liczbą produktów można by obdarować 4/5 ludności świata, czyli na przykład każdego obywatela Azji i Europy. Aby zobrazować ogrom operacji biznesowych, do których wykorzystywany jest kod kreskowy, liczbę tę należałoby jednak co najmniej podwoić. Przesyłanie towarów, przyjęcia i wydania z magazynów, sprawdzanie ilości stanów i wiele innych czynności bez kodów pochłaniałyby wielokrotnie więcej czasu.

Implementacja systemu kodów kreskowych do biznesu pochłonęła ogromne sumy. Szacuje się, że łączny budżet potrzebny na wyposażenie producentów i placówek handlowych w nowy sprzęt obsługujący kody kreskowe przekroczył 200 milionów dolarów. To niemal tyle, co budżet Pentagonu. Według Fundacji Pro Test poniesione koszty zwróciły się jednak w ciągu kilku lat.

Do tej pory kod kreskowy służył głównie producentom i sprzedawcom. Dla konsumentów czarne kreski z ciągiem cyfr widniejące na towarach były czarną magią. Ale dzisiejsza technologia sprawia, że informacje z kodów kreskowych mogą odczytywać wszyscy konsumenci za pomocą smartfonów. Kod służy już nie tylko do odczytywania cen, ale także stał się narzędziem wykorzystywanym w promocjach i rabatach przyznawanych klientom przez firmy.

Dokładnie 26 czerwca 1974 roku w supermarkecie Marsh w Troy (Ohio, USA) zeskanowany został pierwszy kod kreskowy.