Spada indeks FootFall
Spada indeks FootFall

 

Spada indeks FootFall
Spada indeks FootFall

FootFall Indeks Polska spadł w ostatnim tygodniu o 7 proc. w porównaniu z ubiegłym tygodniem. W skali rok do roku odwiedzalność w centrach handlowych wzrosła jednak o 1,4 proc. (po raz pierwszy od kilku tygodni). Skumulowana strata wyniosła 6 proc. – podała firma Experian.

33. tydzień tego roku był lepszy niż rok temu. Analitycy Experian szacują, że kolejne tygodnie przyniosą poprawę, gdyż konsumenci zaczną przygotowywać się do sezonu jesiennego.

– Indeks zgodnie z przewidywaniami spadł. Mimo tego wynik okazał się lepszy niż w zeszłym roku, przez co strata skumulowana zmniejszyła się do sześciu procent. Wyprzedaże praktycznie się skończyły, w sklepach pojawiły się nowe kolekcje, konsumenci powoli szykują się do jesieni – komentuje Maciej Kowalczyk z firmy Experia.

Przypomnijmy, że ostatnie kilka tygodni (sezon wakacyjny) nie były najlepszymi dla detalistów. Odwiedzalność w polskich centrach handlowych w lipcu i sierpniu była niska. Wyjątkiem był pierwszy i ostatni tydzień lipca, kiedy FootFall Indeks wzrósł odpowiednio o 16,5 proc. i 0,7 proc. W skali rok do roku dotychczas przez cały okres wakacji (wyjątek ostatni tydzień) odwiedzalność malała o – 2,9 w pierwszym tygodniu lipca, – 3 w drugim tygodniu lipca, – 3,8 w trzecim tygodniu lipca, – 2,6 w czwartym tygodniu lipca i – 2,9 w pierwszej połowie sierpnia. Skumulowana strata oscylowała wokół 6,5 proc. (tygodnie lipca: 6,8; 6,5; 6,5; 6,4 oraz sierpnia 6,2; 6,0).

Lato, w opinii analityków Experian, zawsze charakteryzuje się jednym z najniższych poziomów odwiedzalności w roku. Głównym powodem takiej sytuacji są m.in. urlopy i wyjazdy z miast. Ponadto działalność sieci z branży odzieżowej, charakteryzuje się znaczną sezonowością popytu. Uczestnicy rynku osiągają najwyższe wyniki sprzedaży w sezonie wiosennym i jesiennym. Nasilenie popytu i sprzedaży następuje zwykle na początku zmieniających się pór roku, co zbiega się z wprowadzaniem nowych kolekcji.

Szacuje się zatem, że kolejne tygodnie (koniec wakacji i początek września) przyniosą poprawę wyników i wzrost indeksu FootFall. Spowodowane to będzie rozpoczynającym się sezonem szkolnym, wprowadzeniem nowych kolekcji do sklepów i przygotowywaniem się do jesiennej aury. Wiele jednak wskazuje na to, że pomimo prognozowanego wzrostu indeksu tydzień do tygodnia, strata skumulowana utrzyma poziom sześciu procent do końca roku.