Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia
Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia
Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia
Sławomir Chłoń, prezes Organic Farma Zdrowia

Na temat rozwoju rynku produktów ekologicznych rozmawiamy ze Sławomirem Chłoniem, prezesem firmy Organic Farma Zdrowia SA.

Aż o 30 proc. wzrosła sprzedaż Grupy Organic Farma Zdrowia w III kwartale. Czyli w okresie, który jest zawsze dla spółki tradycyjnie najsłabszym. Czym było to spowodowane?

– Było to spowodowane kilkoma czynnikami. Pierwszym czynnikiem, który na to wpłynął to fakt, że nasza część dystrybucyjna w ostatnim czasie rośnie wyjątkowo dynamicznie między 40 a 50 proc. w poszczególnych kwartałach. Za trzeci kwartał tego roku było to 43 proc. W części detalicznej z kolei ma miejsce połączenie dwóch elementów – zwiększenie sprzedaży w naszych delikatesach oraz powiększenie sieci o markę Tradycyjne Jadło, która składa się z 10 sklepów. Te wszystkie czynniki bardzo przyczyniły się do takich dobrych wyników.

Czy to oznacza, że rynek ekoproduktów spożywczych rozwija się w Polsce dobrze…

– Tak. Nawet możemy mówić o bardzo dynamicznym rozwoju tego rynku. Wzrósł o 20-30 proc. w ostatnich latach. Wszystko wskazuje na to, że będzie się on rozwijał w dalszym ciągu równie korzystnie. Mamy przed sobą dekadę, a nawet dwie bardzo dynamicznego rozwoju. Jest to najszybciej rosnąca branża na całym świecie. W tej chwili jest to 70 mld dolarów sprzedaży na skalę globalną, a więc jest to pokaźna kwota, którą przedsiębiorcy mogą się dzielić. Branża ta notuje nieprzerwanie wzrosty od 20 lat. Oczywiście najwięcej klientów jest w Stanach Zjednoczonych i w Europie.

Jak wygląda ten rynek na tle innych europejskich krajów?

– W Polsce rynek ten rozwija się nieco wolniej niż w krajach Europy Zachodniej, gdzie żywność ekologiczna stanowi około 3 proc. całej sprzedawanej żywności. W krajach, które są liderami, np. w Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Danii czy Holandii, wynik ten dochodzi do 5 proc. Dla porównania w Polsce jest to obecnie 0,3 proc. Jest to więc spora przepaść między naszym krajem a innymi. Ale jak można zauważyć jest to ogromny obszar do rozwoju rynku i do wzrostu na najbliższe lata. Branża produktów ekologicznych jest niezwykle dynamiczna w niektórych krajach. Dla przykładu w Niemczech rynek produktów eko jest bardzo rozwinięty, a i tak rośnie każdego roku o 8-10 proc. Rósł nawet przy spowolnieniu gospodarczym. Jest to imponujące, bo mówimy o rynku, który wart jest 7 mld euro. Jedynym krajem, w którym rozwój naszej branży się zatrzymał była Wielka Brytania, ale jest to chwilowe. Bowiem Anglia wciąż jest jednym z liderów rynku i u nich rozwój tej branży rozpoczął się 30 lat temu. A jak wiadomo po okresie wielkich wzrostów musi nastąpić okres stagnacji. Jest to jednak spowodowane cenami, które producenci wciąż muszą obniżać z powodu bardzo dużej konkurencji. Według naszych szacunków w Polsce rynek rośnie o około 20 proc. rok do roku.

Spółka Organic Farma Zdrowia posiada 36 jednostek handlowych – w tym są dwa sklepy internetowe, 10 sklepów sieci Tradycyjne Jadło, 23 sklepy Organic Farma Zdrowia i jeden Organic Zielone Oko.