Dostawy kurierskie logistyka e-commerce

Jak wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez porównywarkę cen idealo, jedynie 14% polskich sklepów internetowych oferuje przesyłkę ekspresową, a dostawa tego samego dnia wciąż jest rzadkością. Z drugiej strony aż 98% sklepów dostarcza przesyłki pod alternatywny adres.

Badaniom zostało poddanych 50 najpopularniejszych sklepów internetowych współpracujących z idealo i posiadających swoją siedzibę oraz magazyny dostawcze w Polsce.

InPost liderem polskiego rynku

Spośród partnerów logistycznych, z którymi współpracują zbadane polskie sklepy internetowe, największą popularnością cieszą się Paczkomaty InPost. Z usług tego dostawcy korzysta ponad połowa (58%) sprzedawców. Popularne nad Wisłą są także międzynarodowe firmy kuriersko-spedycyjne DPD (46%) i UPS (42%).

Poczta Polska zajmuje w zestawieniu najczęściej współpracujących z polskimi sprzedawcami dostawców dopiero czwarte miejsce z 34%. Zaledwie 10% sklepów jako dostawcę wybiera należącą do polskiego narodowego operatora usługę kurier48. Jeszcze mniejszą popularnością cieszą się kurierzy DHL (24%), GLS (12%) oraz DB Schenker (10%). Klienci 10% sklepów mogą też skorzystać z usługi Stacja z Paczką.

idealo raport logistyka ecommerce

Ekspresowe przesyłki rzadkością

Częstym rozwiązaniem dla klientów, którzy chcą dostać swoją przesyłkę w krótszym czasie, jest przesyłka ekspresowa. Jest to usługa dodatkowo płatna, lecz gwarantująca dostarczenie towaru następnego dnia. Serwis ten jest bardzo oczekiwany przez konsumentów, lecz wciąż oferowany przez zaledwie 14% polskich sklepów.

Powodem tego może być fakt, że większość sprzedawców wysyła swoje towary w ciągu 24 godzin od dokonania zamówienia, dzięki czemu często dostarczane są one w ciągu jednego lub dwóch dni. Aby uniknąć obciążania klientów dalszymi kosztami, sklepy decydują się na nieoferowanie płatnej przesyłki ekspresowej jako dodatkowej usługi.

Dalszym krokiem w zbliżeniu e-zakupów do tradycyjnego handlu stacjonarnego jest dostawa tego samego dnia. Jest to szczególna forma przesyłki ekspresowej, jednak dostępna wyłącznie w obrębie poszczególnych miast i ich okolic, które znajdują się w pobliżu siedziby danego sklepu internetowego. Choć sam pomysł tego typu dostawy nie jest nowy, jedynie 8% zbadanych sprzedawców ma go w swojej ofercie. Za każdym razem klienci zamawiający z dostawą tego samego dnia muszą przygotować się na wyższe koszty zamówienia. W żadnym z przypadków dostawa tego typu nie obejmowała też całego obszaru Polski.

idealo raport logistyka dostawy ecommerce

Dostawa pod alternatywny adres

Ten, kto już podczas dokonywania zamówienia wie, że w momencie planowanej dostawy nie będzie w domu, ma dziś możliwość wybrania jednej z dostępnych alternatyw. Prawie wszystkie sklepy internetowe oferują między innymi możliwość podania innego adresu – może być to miejsce pracy lub miejsce zamieszkania członka rodziny klienta – na który miałaby zostać wysłana paczka. Ma to miejsce w aż 98% zbadanych sklepów.

Wspomniana wcześniej popularność Paczkomatów InPost może świadczyć o coraz chętniej wybieranej przez Polaków możliwości odbioru towarów ze znajdujących się w pobliżu ich miejsca zamieszkania skrytek. Możliwość taką oferuje przy tym łącznie 60% sklepów internetowych.

O ile konsumenci składając zamówienie mogą często wybrać alternatywny adres dostarczenia przesyłki, tak o wiele rzadziej mogą oni podać preferowany przez nich przedział czasowy, w którym mogliby odebrać swoje zakupy. Tylko cztery ze zbadanych sklepów oferują wybór odpowiadającego klientowi dnia. Często jednak taka opcja wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Inną możliwością decydowania o czasie dostarczenia przesyłki jest zaś wybór dokładnego przedziału czasowego podanego w godzinach. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, gdyż pozwala na zawężenie czasu oczekiwania na dostarczenie przesyłki do kilku – na przykład pięciu – godzin, podczas których klient ma czekać na dostarczenie przesyłki. Taką możliwość oferują jednak tylko trzy sklepy internetowe uwzględnione w badaniach.

Click and collect zyskuje popularność

Jak wykazały poprzednie badania idealo dotyczące metod płatności oferowanych przez europejskie sklepy internetowe, polscy sprzedawcy znacznie częściej niż w pozostałych europejskich krajach umożliwiają swoim klientom osobisty odbiór zamówionych produktów. Wiąże się to z faktem, że większość najpopularniejszych e-sprzedawców posiada również swoje sklepy stacjonarne. Często także są to tylko punkty odbioru, w których otrzymać można zamówiony towar. Łącznie dotyczy to 54% zbadanych sklepów. Za każdym razem jest to opcja, którą wybrać można spośród dostępnych w danym sklepie metod przesyłki.

Autorzy raportu podkreślają, że e-commerce w Polsce wciąż oferuje zbyt mało innowacyjnych rozwiązań dotyczących przesyłki. W porównaniu ze swoimi zachodnimi sąsiadami polskie sklepy wyróżniają się jednak znacznie częściej spotykaną możliwością odbioru osobistego zamówienia (54% polskich sklepów i 41% sprzedawców w Niemczech) oraz korzystania z różnego rodzaju paczkomatów (60% w Polsce i 36% w niemieckich sklepach).

Firmy logistyczne wciąż jednak mają w swojej ofercie nowe produkty i rozwiązania, które mają na celu usprawnienie dostarczenia przesyłki klientom. Każdy ze sklepów, który chce sprostać rosnącej konkurencji, powinien wprowadzić do swojej oferty także takie usługi jak dostawa tego samego dnia lub dać konsumentom możliwość wyboru daty i przedziału czasowego, w którym otrzymają oni zamówiony towar.

Międzynarodowa porównywarka cen idealo od 2000 roku pomaga kupującym w Internecie Europejczykom odnaleźć idealne produkty i najniższe ceny. Strony idealo dostępne są także w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Włoszech, Hiszpanii oraz w Indiach. Zaledwie po roku od pojawienia się na polskim rynku idealo.pl oferuje swoim użytkownikom już ponad pięć milionów ofert oraz ponad 175 tysięcy produktów z niespełna 500 sklepów internetowych. Od marca 2014 roku natomiast użytkownicy idealo.pl mają możliwość porównywania cen nie tylko na ekranie laptopa, lecz również za pośrednictwem aplikacji mobilnej na smartfony i tablety z Androidem oraz iOS.