Marek Błędowski dyrektor handlowy, członek zarządu Apsys Polska SA
Marek Błędowski dyrektor handlowy, członek zarządu Apsys Polska SA
Marek Błędowski dyrektor handlowy, członek zarządu Apsys Polska SA
Marek Błędowski dyrektor handlowy, członek zarządu Apsys Polska SA

O sytuacji najemców na rynku powierzchni handlowych w Polsce redakcja Retailnet.pl rozmawia z Markiem Błędowskim dyrektorem handlowym, członkiem zarządu Apsys Polska SA, która realizuje projekt centrum handlowego Posnania w Poznaniu.

Retailnet: Czy prowadzą Państwo rozmowy z sieciami które są nieobecne w tym regionie, a nawet w Polsce?

Marek Błędowski: Apsys jest jednym z najważniejszych zarządców w Polsce, a nasze portfolio obejmuje obecnie 20 obiektów handlowych. Wiele firm planujących wejście na krajowy rynek zwraca się do nas o pomoc w zaplanowaniu rozwoju sieci swoich sklepów. W tej kwestii jesteśmy w bieżącym kontakcie z markami pochodzącymi przede wszystkim z Europy, ale także z USA. Reprezentują one branże: modową, wyposażenia domu i gastronomię.

Nie bez znaczenia jest tu fakt, że w jednym z ostatnich badań, w którym zapytano 100 najbardziej popularnych marek na świecie o preferowane miejsce inwestycji, Polska znalazła się na piątym miejscu. Najczęściej wybieranym krajem były z kolei Niemcy. Poznań, który należy do jednych z największych miast w Polsce, a co więcej, jest doskonale skomunikowany z Berlinem, może wraz z naszą Posnanią stać się beneficjentem tego zwiększonego zainteresowania.

Czy przewidują Państwo w Posnani miejsce dla lokalnych przedsiębiorców?

Jak najbardziej. Zależy nam, aby sklepy lokalnych marek zajmowały docelowo około 10 proc. całej powierzchni projektu. Mamy już podpisanych kilka umów z lokalnymi operatorami, w tym gastronomicznym oraz modowym. Rozmowy z innymi jeszcze trwają.
Jak przebiega proces negocjacji i podpisywania umów z najemcami?

Polski rynek centrów handlowych jest dojrzały i proces ten wygląda obecnie zupełnie inaczej niż jeszcze kilka lat temu. W negocjacjach z najemcami wygrywają centra topowe, nowoczesne, zdigitalizowane i dobrze zlokalizowane. Takie, które gwarantują wysokiej jakości powierzchnię o konkretnych wymiarach, udogodnieniach i zróżnicowanej, nie tylko handlowej, ofercie dla klienta. Posnania bezwzględnie do nich należy. A ponieważ wiele takich centrów nie powstanie w Polsce w przyszłości, można powiedzieć, że Posnania oferuje powierzchnię ekskluzywną.

Czy obecnie zmieniły się zasady pod¬pisywania umów na dany okres?

Ogólna zasada rynkowa mówi, że w przypadku butików o mniejszej powierzchni podpisujemy umowy na czas 5 lat, a dla sklepów większych, powyżej 800 mkw., na okres 10 lat. Natomiast umowy z operatorami spożywczymi oraz DIY często przekraczają okres 10 lat.

Czy przy podpisywaniu umów pojawiają się kwestie, które budzą niepokój najemców?

Współpraca z najemcami odbywa się na zasadzie partnerstwa. My znamy oczekiwania najemców i staramy się je spełniać nie tylko oferując im ekskluzywną powierzchnię handlową klasy premium w zdigitalizowanym centrum handlowo-lifestylowym, ale także zapewniając konkurencyjne na rynku opłaty w ramach kosztów wspólnych. Najemcy z kolei doceniają indywidualizm naszych projektów „szytych na miarę” oraz świadczoną przez Apsys jakość usług.