Wi-fi w centrach handlowych narażone na ataki

Według badań przeprowadzonych przez IHL Group 41 proc. klientów sprawdzało podczas zakupów ceny w konkurencyjnych sklepach przy pomocy swojego smartfona.

Według informacji portalu Statista użytkownicy wskazują szybkie wifi dostępne w sklepie jako trzeci najważniejszy czynnik decydujący o poprawie doświadczenia zakupowego – w 2014 na ten aspekt wskazało 25 proc. pytanych. Na pierwszych dwóch miejscach znajdowała się możliwość szybkiego sprawdzenia w sieci asortymentu sklepu (40 proc. wskazań) oraz samoobsługowe kasy (36 proc.). Oznacza to, że dwa z trzech najważniejszych czynników wpływających na doświadczenie zakupowe mają bezpośredni związek z dostępem do internetu w sklepie.

Sklepy i galerie handlowe są także jednymi z najpopularniejszych miejsc korzystania z publicznych wifi. Z dostępnej tam sieci bezprzewodowej korzystało 20 proc. użytkowników smartfonów, oraz 9 proc. użytkowników tabletów i laptopów.

Ze względu na tę popularność publiczne sieci wifi są coraz bardziej narażone na ataki.

WI-FI NIE TAKIE BEZPIECZNE

– Niewłaściwie zabezpieczona sieć bezprzewodowa może prowadzić do nadszarpnięcia reputacji przedsiębiorstwa oraz odpowiedzialności prawnej – wskazuje Szymon Poliński, Systems Engineer z firmy Fortinet – Kluczowe zagrożenia to przede wszystkim wyciek danych korporacyjnych oraz możliwość instalacji nieuprawnionego oprogramowania w ekosystemie firmy.

Powyższe ataki wymagają jednak sporej wiedzy ze strony atakującego. Tymczasem z dostępu do publicznego wifi skorzystać mogą także przestępcy i oszuści bez wiedzy technicznej. Sieć może być wykorzystana bez wiedzy retailera do rozpowszechniania nielegalnych materiałów w internecie.

-Usługa może także zostać przejęta, jeden użytkownik może uniemośliwić innym korzystanie i zagarnąć cały transfer dla siebie – mówi Szymon Poliński – Wreszcie przy takiej ilości zalogowanych użytkowników może dochodzić do kradzieży danych osobowych.

KONTROLA DOSTĘPU

Jednym z najbezpieczniejszych rozwiązań jest ścisła kontrola użytkowników, którzy otrzymują dostęp do sieci dzięki mechanizmowi tak zwanego captive portalu – Użytkownik asocjuje się do wybranej otwartej sieci bezprzewodowej i przy pierwszej próbie wykorzystania przeglądarki internetowej przekierowywany jest na stronę WWW tzw. Captive Portal, gdzie musi wykonać określone działania aby uzyskać dostęp – wskazuje Szymon Poliński – Może to być akceptacja regulaminu sieci bezprzewodowej, rejestracja automatyczna po podaniu danych oraz rejestracja przez sponsora. W tej ostatniej sytuacji użytkownik loguje się za pomocą poświadczeń otrzymanych od administratora sieci.

Podkreśla, że z perspektywy zarządcy sieci najwygodniejszym rozwiązaniem jest udostępnienie automatycznej rejestracji dla użytkowników typu gość, przy jednoczesnym zachowaniu standardów bezpieczeństwa, takich jak blokowanie dostepu do stron o niepożądanej treści oraz niektórych protokołów umożliwiających nielegalne działani (na przykład służący nielegalnej wymianie plików torrent).

DODATKOWE KORZYŚCI

Dzięki rejestracji użytkowników logujących się do sieci możliwe jest zbieranie danych na temat ich zachowania w obiekcie handlowym. Możliwe jest także pozyskanie informacji o wykorzystywanym urządzeniu, długości trwania połączenia oraz o zasobach do jakich odwoływał się użytkownik. Dane te można powiązać z lokalizacją użytkownika – Wszystkie te informacje można wykorzystywać do badania zachowań klientów, na przykład ich zainteresowania grupami produktów – mówi Adam Wygodny, Regional Sales Manager z firmy Fortinet – Analiza takich informacji jest przydatna do przygotowywania spersonalizowanych i precyzyjnych ofert,  co przekłada się na rozwój prowadzonego biznesu.

Jego zdaniem możliwe jest połączenie bezpieczeństwa z łatwością użytkowania dzięki zastosowaniu cloud computingu – Główną przewagą technologiczną rozwiązań Fortinet jest możliwość implementacji sieci bezprzewodowych pracujących w jednym kanałe. Takie rozwiązanie jest łatwiejsze we wdrożeniu i eliminuje przełączanie i roaming klienta miedzy poszczególnymi kanałami punktów dostępowych –  mówi – Połączenie jest bardziej stabilne i o wyższej wydajności. Implementacja jest łatwiejsza we drożeniu, wymaga mniejszej ilości punktów dostępowych i jest łatwiejsza w zarządzaniu i serwisie co bezpośrednio przekłada się na redukcję kosztów – podsumowuje Adam Wygodny.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl