Rusza unijna platforma do rozstrzygania konfliktów w e-commerce

Rozstrzyganie sporów między sprzedawcą internetowym a konsumentem ma być szybsze i łatwiejsze. Wszystko dzięki unijnej platformie internetowej ODR (Online Dispute Resolution), która zaczenie funkcjonować 15 lutego 2016 roku.

Aż 71 proc. europejskich konsumentów uważa rozwiązywanie sporów z zagranicznym e-sklepem za trudniejsze, niż w przypadku problemów z krajowym podmiotem. Trudności przy realizacji e-zakupów za granicą napotyka już co piąty konsument w UE.

Już niedługo konsument dokonujący zakupów w sklepach internetowych na terenie całej Unii Europejskiej będzie mógł jednak rozstrzygać spory ze sprzedawcą poprzez unijną platformę internetową, a nie na drodze sądowej. Przepisy w tej sprawie zostały przyjęte przez Parlament Europejski już w 2013 roku. Platforma ma ruszyć za niecały miesiąc.

Budowa zaufania do e-commerce

Nowe rozwiązanie zostało pomyślane przede wszystkim z myślą o osobach, które robią zakupy w zagranicznych sklepach internetowych, choć system będzie można też wykorzystać do rozwiązywania sporów z krajowymi e-sklepami. Platforma ma służyć połączeniu konsumentów, przedsiębiorców, sądów polubownych i instytucji mediacyjnych.

– To z pewnością wpłynie na zwiększenie zaufania wśród konsumentów i tym samym spowodować wzrost transgranicznych zakupów online. Rolą odpowiednich instytucji i samych sprzedawców jest odpowiednia edukacja klientów, tak żeby byli świadomi swoich praw i możliwości jakie daje im platforma ODR – wyjaśniał redakcji Evigo Rafał Stępniewski, prezes firmy Rzetelnyregulamin.pl.

Właśnie dlatego link do platformy ma być obowiązkowo umieszczany na stronach wszystkich e-sklepów w całej Unii Europejskiej.

Rozwój handlu transgranicznego

Pomimo dynamicznego rozwoju sektora e-commerce, transakcje transgraniczne wciąż stanowią zaledwie mały odsetek wszystkich zakupów. Szacuje się, że jedynie kilka procent Polaków decyduje się na zakupy w zagranicznych sklepach online. Z drugiej strony, ich liczba z roku na rok rośnie. Czy platforma ODR pozwoli na szybszy rozwój internetowego handlu transgranicznego? Procedura składania wniosku ma być prosta: należy tylko podać podstawowe informacje o sobie, krótko opisać problem i dołączyć dokumenty dotyczące konkretnej sprawy.

Korzystanie z platformy będzie bezpłatne, a dostęp do niej ma być możliwy we wszystkich językach urzędowych UE. Po zarejestrowaniu sprawy, będą one automatycznie przesyłane do właściwego krajowego ADR (Alternative Dispute Resolution), czyli instytucji powołanych do polubownego rozstrzygania sporów konsumenckich. Chodzi o instytucje mediacyjne i sądy polubowne, takie jak działające w Polsce przy Inspekcji Handlowej, czy Urzędzie Komunikacji Elektronicznej.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl