Hiperpersonalizacja w czasie rzeczywistym przyszłością e-mail marketingu

W rozmowie z redakcją Evigo.pl eksperci z firmy optivo radzą, w jaki sposób pozyskać niezbędne dane o klientach i przygotować dla nich skuteczną kampanię e-mail marketingową.

E-mail marketing wyróżnia się bardzo konkurencyjnym stosunkiem ceny do efektów, więc wykorzystywany jest przez bardzo liczne grono firm na całym świecie. Szczegółowe określenie grupy docelowej jest w przypadku e-mail marketingu kluczem do sukcesu.

– Dzięki dokładnemu zdefiniowaniu, kim są nasi odbiorcy, możemy tworzyć komunikaty dopasowane do ich potrzeb i docierać do nich w najbardziej optymalny sposób. Sprecyzowanie grupy docelowej powinno opierać się na odpowiedzi na zasadnicze pytanie: kto może skorzystać z mojej usługi/produktu? – tłumaczy Marek Włodarczyk, Country Manager optivo.

Określenie grupy docelowej

– Aby zdefiniować najlepszą grupę docelową, musimy doskonale znać nasz produkt i korzyści, jakie płyną z jego zakupu. Konkretną grupę osób warto więc dookreślić: samo stwierdzenie, że chcemy dotrzeć np. do kobiet nie wystarczy – mówi Marek Włodarczyk.

– Dla przykładu sklep internetowy, który sprzedaje kosmetyki dla kobiet, powinien posiadać o swoich odbiorcach dodatkowe informacje, takie jak np. wiek, miejsce zamieszkania, średnia wartość koszyka zakupowego, typ skóry itd. Posiadanie tych informacji pozwoli na przesyłanie dopasowanych ofert i – co za tym idzie – podnoszenie konwersji z prowadzonych działań marketingowych. Nie należy również pomijać targetowania użytkowników na podstawie ich zachowania. E-mail marketing jest doskonałym narzędziem, które umożliwia segmentację oraz personalizację bazy danych do tak szczegółowego stopnia, dzięki czemu możliwe jest budowanie bliskich relacji z naszymi odbiorcami – dodaje.

Budowa bazy danych o klientach

Podstawą skutecznej komunikacji z odbiorcami powinna być budowa własnej bazy danych – oczywiście w oparciu o zgodę typu DOI. Co prawda jest to bardziej pracochłonne, niż zakup bazy zewnętrznej, przynosi jednak zdecydowanie lepsze wyniki.

– Bazę danych można pozyskać w różny sposób – zarówno drogą online’ową, jak i offline’ową, np. poprzez formularz zapisu na newsletter na stronie internetowej (dostępny z każdej podstrony witryny, aby umożliwić użytkownikowi subskrypcję newslettera w dowolnym momencie przeglądania strony), podczas zakładania przez klienta profilu użytkownika, potwierdzenia zakupu, Social Media, formularze na konferencjach, zapisy na webinar itd. Każdy moment na pozyskanie nowych odbiorców jest dobry – wyjaśnia Marek Włodarczyk.

Przy okazji zapisu, warto postarać się o zdobycie dodatkowych informacji, które mają znaczenie dla prowadzenia efektywnej i spersonalizowanej komunikacji, np.: data urodzenia czy zainteresowania. Warto zadbać o to, by zapis był możliwie jak najszybszy i prosty, w przeciwnym wypadku potencjalny subskrybent w kilka sekund straci ochotę na wypełnianie długiego formularza.

Wartość dodana dla klientów

Ciekawą metodą budowania listy mailingowej jest np. oferowanie darmowych rozwiązań i narzędzi, które odbiorca otrzyma po przekazaniu swoich danych. Opracowanie raportu, infografiki, poradnika lub napisanie e-booka i przekazanie go potencjalnym subskrybentom jest świetnym sposobem na pozyskanie danych. Wymóg podania e-maila przy pobieraniu materiałów może znacząco przyczynić się do rozbudowania bazy danych.

Rozbudowa bazy danych to pozyskiwanie nie tylko nowych odbiorców, ale też dodatkowych informacji o tych już istniejących. Dobrym sposobem na pozyskanie nowych danych od obecnych subskrybentów, przy jednoczesnym budowaniu relacji z klientem, jest przeprowadzenie konkursu, w którym udział wymaga podanie np. miejsca zamieszkania, daty urodzenia czy innych, ważnych z punktu widzenia firmy danych. – Można też zaproponować obecnym klientom atrakcyjne rabaty na kolejne zakupy lub dołączenie do programu lojalnościowego, dostępnego wyłącznie dla wybranej grupy subskrybentów. Ciekawym rozwiązaniem mogą być również zaproszenia na ekskluzywne wydarzenia, jak na przykład launch nowej usługi czy produktu – wskazuje Marek Włodarczyk.

Przyszłość e-mail marketingu

Coraz ważniejsza staje się oczywiście optymalizacja aktywności online pod kątem urządzeń mobilnych. Dzięki funkcji Mobile Fusion, odbiorcy wiadomości otrzymują atrakcyjny wizualnie, zoptymalizowany komunikat na smartfonach czy tabletach.

Jest to niezwykle istotne także w kontekście faktu, iż doświadczenie omnichannel obejmuje dziś także przenikanie się kanałów online i offline. W ostatnim czasie dostrzeżono więc ogromne zalety integracji wiadomości SMS czy powiadomień push w ramach komunikacji marketingowej. – W ten sposób, za pomocą naszego oprogramowania e-mail marketingowego, możliwe jest dotarcie do konsumentów nawet wtedy, gdy nie korzystają oni w danym momencie z Internetu – tłumaczy Eryk Bocheński Solution Consultant, optivo.

Jego zdaniem w nadchodzących miesiącach powinniśmy obserwować rozwój hiperpersonalizacji oraz stopniowe odchodzenie od docierania do segmentu na rzecz trafienia do poszczególnych osób, z uwzględnieniem wszelkich możliwych zmiennych. – Oczywistym jest bowiem, że preferencje i zachowania zmieniają się nie tylko w ramach grupy czy nawet wąskiego segmentu, ale także pojedynczych użytkowników. Decyzja zakupowa podjęta rano, może się przecież diametralnie różnić od tej podjętej wieczorem – kończy Eryk Bocheński.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl