Bleesk: skuteczna kampania ibeacon krok po kroku

Sieci handlowe w końcu zaczęły stosować technologię, która pomaga stanąć im w równej walce z dynamicznie rosnącym rynkiem e-­commerce. Ta technologia to kampanie ibeacon – pisze Tomasz Rupik, współzałożyciel firmy Bleesk.

Kampanie ibeacon to spersonalizowane komunikaty marketingowe dostarczane za pomocą systemów ibeacon cms oraz małych urządzeń zwanych beaconami, bezpośrednio na telefony komórkowe klientów znajdujących się w ich pobliżu. Komunikaty mogą prezentować dodatkowe informacje o produkcie, obok którego stoi klient, pomóc znaleźć produkt lub zaoferować specjalne zniżki, promocje lub udział w systemach lojalnościowych.

Oczekiwania branży są duże: do końca 2016 roku sprzedaż wspomagana przez tę technologię w 100 największych sieciach handlowych w USA ma osiągnąć wartość 44 miliardów dolarów. Podstawowym celem takich kampanii jest oczywiście zwiększenie sprzedaży, jednak możliwość gromadzenia i analizowania informacji o zachowaniu klientów w sklepie oraz ich preferencjach jest również niezwykle atrakcyjne dla sieci handlowych.

Kampanie ibeacon to stosunkowo nowa technologia i trzeba ją dokładnie poznać, aby osiągnąć dobre rezultaty. W tym artykule prezentuję listę podstawowych kroków, które pomogą przygotować skuteczną kampanię ibeacon. Oparłem się na doświadczeniu jakie zdobyliśmy wdrażając w sieciach handlowych Bleesk, autorską platformę ibeacon cms.

Określ cel kampanii

Pierwszym krokiem jaki należy wykonać jest określenie konkretnego celu jaki ma osiągnąć nasza kampania ibeacon. Brzmi jak coś oczywistego, jednak wiele wdrożeń poległo na tym etapie i nigdy nie osiągnęło przez to zadowalających rezultatów. Aby określić cel kampanii należy odpowiedzieć na pytanie: co chcemy osiągnąć? Czy chcemy zwiększyć sprzedaż? A może zależy nam aby klienci spędzali więcej czasu w naszym sklepie? Kampanie ibeacon mogą pomóc w wielu aspektach, ale nigdy we wszystkich na raz. Znalezienie odpowiedzi na te pytania i zdefiniowanie jasno określonego celu oraz wskaźników efektywności (KPI), które odpowiedzą na pytanie czy został on osiągnięty jest zatem kluczowe.

Dodatkowo jasno określony cel pomaga przy wielu strategicznych decyzjach przed kampanią i w jej trakcie. Jest kilka przykładów wdrożeń ibeacon w sieciach handlowych, których kampanie przeszły bez echa ponieważ nikt nie podjął decyzji o tym, na jakim celu mają się one skupić. Próbowali osiągnąć wszystko za jednym zamachem, kiedy najważniejszym celem było aby ich klienci poznali i przyzwyczaili się do nowej technologii oraz dowiedzieli się jaką wartość ona przynosi.

Odwiedź miejsce kampanii

Planowanie kampanii ibeacon zdalnie, wyłącznie zza biurka się nie sprawdza. Beacony to urządzenia, które działają w realnej przestrzeni sklepów, dlatego przy planowaniu kampanii konieczne jest odwiedzenie miejsca gdzie będą one rozmieszczone. Zrobienie zdjęć oraz notatek przyda się nam przy kolejnym kroku. W notatkach warto opisać układ pomieszczeń, mebli i wyposażenia w środku, a nawet jak grube są ściany i z jakiego materiału są zbudowane. Wszystkie te informacje są istotne ponieważ może mieć to wpływ na to jak sygnał ibeacon rozchodzi się w przestrzeni i dociera do telefonów klientów.

Aby osiągnąć jak najlepszy zasięg sygnału, dobrym pomysłem jest umieszczenie beaconów ponad głowami odwiedzających, tym bardziej jeżeli w przestrzeni będzie tłoczno. Sygnały bluetooth, które są wysyłane przez beacony, mogą być blokowane jeżeli w danej lokalizacji znajduje się dużo ludzi w tym samym czasie. W przypadku gdy kampania ibeacon ma również docierać do osób poza sklepem np. do witania klientów, warto zastosować bardziej wytrzymałe beacony takie jak Tough Beacon Kontakt.io lub Estimote Beacon, które są wodoodporne i wytrzymają trudne warunki atmosferyczne.

Przygotuj mapę i scenariusz

Kiedy poznamy dokładnie lokalizację, w której kampania ibeacon będzie prowadzona, dobrym pomysłem jest przygotowanie mapy, na której będą zaznaczone elementy wyposażenia oraz układ ścian. Patrząc na mapę, łatwiej możemy wyobrazić sobie jak klienci mogą poruszać się w tej przestrzeni. Pomoże nam to rozpisać zakładany scenariusz kampanii i zdecydować ile beaconów potrzebujemy, gdzie je rozmieścić oraz jaka treść powinna być przez nie wysyłana. Następnie zaznaczamy lokalizację beaconów na mapie. Dzięki temu zobaczymy czy beacony są rozmieszczone w wystarczającej odległości od siebie i ocenimy parametry sygnału bluetooth aby dotarł do telefonów klientów. Jeżeli kampania ibeacon będzie prowadzona na powierzchni mniejszej niż 30 m2 często jeden do trzech beaconów powinny wystarczyć.

Pierwszy beacon warto umieścić przy wejściu do sklepu, aby wysłać powitanie do klientów którzy będą przechodzić i pokazać im specjalną ofertę, która zachęci ich do wejścia. Drugi beacon możemy umieścić przy produkcie lub grupie produktów, które w danym czasie promujemy. Trzeci zazwyczaj znajduje się w okolicy kasy, gdzie klienci mogą otrzymać informację o dostępnym programie lojalnościowym i z niego skorzystać. Zaznaczanie lokalizacji beaconów na mapie jest szczególnie przydatne kiedy powierzchnia sklepu jest powyżej 30 m2. Mapa pomoże odnaleźć beacony po zakończeniu kampanii lub wymienić urządzenia, które z tych czy innych względów przestały działać.

Stwórz angażującą kampanię

Klienci wezmą aktywny udział w kampanii ibeacon tylko jeżeli stworzymy dla nich zachęcającą treść i dostarczymy konkretną wartość, której wcześniej nie mieli. Właśnie dzięki beaconom wiemy z dużą dokładnością gdzie znajduje się klient, więc treść musi być nie tylko angażująca, ale też dopasowana do miejsca i kontekstu, w którym aktualnie się znajdują. Przykładowo jeżeli klient jest w dziale z okularami, możemy powiadomić go o promocji cenowej na nowy model okularów, natomiast kiedy przejdzie do działu z butami, otrzyma informacje o nowej kolekcji butów. Najskuteczniejsze kampanie zawierają dobrej jakości zdjęcia lub filmy oraz przycisk wzywający do działania czyli tzw. call to action. Istnieje obecnie tylko kilka systemów ibeacon cms, które umożliwiają samodzielne tworzenie takich interaktywnych kampanii, więc przed wyborem dostawcy dobrze się o tym upewnić. Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez firmy, które pierwszy raz tworzą kampanię ibeacon jest takie konfigurowanie kampanii aby klient za każdym razem kiedy znajdzie się w pobliżu beacona dostawał powiadomienie w swoim telefonie.

Cel jest jeden, zwrócić jego uwagę, jednak jak nie trudno sobie wyobrazić zbyt duża liczba powiadomień w telefonie nie jest czymś pożądanym przez klientów. Zbyt częste powiadomienia dają odwrotny efekt do zamierzonego, a klienci szybko zniechęcają się do powiadomień, które pojawiają się co kilka metrów. Klienci nie tylko nie będą chętni zwracać uwagę na to o czym jest kampania, ale mogą też odinstalować aplikację na telefonie. Odinstalowanie aplikacji, która przeszkadza w zakupach jest stosunkowo łatwe, więc kampania ibeacon powinna pomagać w zakupach, dostarczać realną wartość jaką jest dodatkowa informacja o produkcie, promocja lub skorzystanie z kampanii lojalnościowej.

Dalsza część artykułu zostanie wkrótce opublikowana na portalu Evigo.pl.

Autorem tekstu jest Tomasz Rupik, współzałożyciel Bleesk, platformy ibeacon i eddystone cms, która umożliwia tworzenie, dostarczanie i analizę kampanii ibeacon. Bleesk składa się z systemu CMS, aplikacji iOS i Android, SDK oraz panelu analitycznego.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl