Bleesk: kampanie ibeacon pozwalają sieciom handlowym skutecznie konkurować z branżą e-commerce

Tomasz Rupik, współzałożyciel firmy Bleesk, krok po kroku pokazuje, jak powinno budować się profesjonalne kampanie marketingowe oparte o technologię ibeacon.

W pierwszej części artykułu opublikowanego na Evigo.pl Tomasz Rupik wskazał cztery pierwsze kroki niezbędną do stworzenia skutecznej kampanii ibeacon. Są to: określenie celu kampanii, odwiedzenie miejsca kampanii, przygotowanie mapy i scenariusza oraz stworzenie angażującej kampanii. Poniżej znajdują się kolejne rady.

Daj wskazówki i instrukcje

Techologia ibeacon oraz kampanie proximity to nowa forma komunikacji z klientami. Odwiedzający, którzy nigdy wcześniej z niej nie korzystali mogą potrzebować pomocy lub wskazówek ­ przynajmniej za pierwszym razem. Przygotowanie łatwych do zrozumienia instrukcji o tym jak zainstalować aplikację do odbierania kampanii proximity jest bardzo ważne. Po pierwsze, należy zadbać o to, aby aplikacja była łatwa do wyszukania w iOS App Store i Google Play za pomocą odpowiednich słów kluczowych, które klienci kojarzą z danym miejscem lub siecią handlową.

Jeżeli kampania ibeacon będzie używana podczas wydarzenia warto wysłać informacje o aplikacji i link do jej ściągnięcia wszystkim uczestnikom poprzez email i social media. To znacznie ułatwia zainstalowanie aplikacji przez odwiedzających oraz zwiększa liczbę potencjalnych osób, które z niej skorzystają. Dobrym pomysłem jest też promowanie aplikacji poprzez materiały drukowane takie jak ulotki i plakaty. Powinna się na nich znaleźć nie tylko nazwa aplikacji ale też kod QR i adres URL, które ułatwią dotarcie do iOS App Store i Google Play. Warto wykorzystać wszystkie dostępne kanały komunikacji z klientami online i offline, aby wszyscy mogli doświadczyć kampanii ibeacon przygotowanej specjalnie dla nich.

Testuj, testuj, testuj

Każda kampania ibeacon musi być dokładnie przetestowana, aby wykryć ewentualne problemy i rozwiązać je zanim przydażą się one naszym klientom. Najczęstszym błędem z jakim się dotychczas spotykaliśmy i zarówno najprostszym do rozwiązania, było błędne przypisanie numerów identyfikacyjnych beacona w systemie ibeacon cms (UUID, Major, Minor). Sporadycznie zdarza się, że aplikacja nie pokazuje kampanii ibeacon a więc nie wykrywa sygnału pochodzącego z danego beacona. W takim wypadku należy podejść do beacona, najlepiej z różnych kierunków i ocenić jak rozchodzi się sygnał i czy telefon odbiera kampanie. Jeżeli sygnał jest za słaby, łatwo możemy dostosować jego siłę zmieniając ustawienia. Większość problemów z sygnałem rozwiązać można poprzez zwiększenie częstotliwości nadawania (advertising frequency) na minimum 300 ms (3 Hz) oraz mocy (advertising power) na minimum ­12 dbm. Takie parametry powodują, że beacon nadaje sygnały częściej i na większą odległość, a tym samym zwiększamy szansę na to, żeby dotarły one do telefonów klientów. Jeżeli po zmianie ustawień kampania ibeacon nadal nie wyświetla się na telefonie, istnieje szansa, że bateria w beaconie jest rozładowana i należy ją wymienić. Warto przedtem skontaktować się z firmą, która dostarczyła beacony i zapytać czy mają one wymienne baterie, bo nie każdy beacon to umożliwia. Na końcu sprawdzamy czy sygnał, który nadają beacony nie nakłada się na siebie i tym samym, czy dwie różne kampanie nie przełączają się między sobą na ekranie telefonu. Jest to dość częsty przypadek, który można rozwiązać zmieniając układ beaconów w pomieszczeniu lub modyfikując moc nadawanego sygnału w ustawieniach beacona.

Kup zapasowe beacony

Beacony są to najczęściej małe, lekkie a przez to stosunkowo delikatne urządzenia. Jeżeli spadną z kilku metrów mogą przestać nadawać sygnał. Często ludzie, którzy widza je po raz pierwszy nie zdają sobie sprawy do czego służą, nie wspominając też o tym, że niektórzy mogą zdecydować się zabrać je ze sobą. Jedna z pierwszych kampanii ibeacon jaką przygotowaliśmy dla dużego centrum handlowego zakładała rozmieszczenie 100 beaconów na trzech piętrach budynku. Zaledwie po 2 tygodniach od rozpoczęcia kampanii, prawie ⅓ beaconów przestała nadawać sygnał. Kiedy klient przeprowadził audyt, okazało się, że część z nich wylądowała w koszu ponieważ osoby odpowiedzialne za sprzątanie myślały, że te małe “klocki” były zostawione przez klientów. Mając takie nieprzewidziane okoliczności na uwadzę warto zaplanować budżet tak aby pokrył zakup co najmniej 20 proc. więcej urządzeń niż to zakładamy na potrzeby samej kampanii. Co więcej trzeba upewnić się że zespół pracowników też wie czym są beacony i do czego służą, żeby uniknąć nieporozumień. Jeżeli coś pójdzie nie tak, zapasowe beacony będą czekały na miejscu, więc wymiana wadliwych pójdzie bardzo szybko.

Miej wsparcie

Nieocenionym wsparciem jest posiadanie na miejscu przeszkolonej osoby, która może szybko pomóc w nieprzewidzanych okolicznościach takich jak wymiana wadliwego beacona. Jest to szczególnie istotne podczas pierwszych kilku dni od uruchomienia kampanii. Należy przygotować się na różne scenariusze takie jak nagła zmiana wystroju wnętrza, wadliwe beacony lub gdy po prostu trzeba odpowiedzieć klientom na pytania związane z kampanią ibeacon. Zazwyczaj wsparcie takie jest potrzebne przez pierwsze dni kampanii, aż do momentu kiedy pozostali pracownicy nabiorą doświadczenia i przejmą kontrolę.

Zbierz i analizuj dane, dostosuj kampanię

Zanim wybierzemy platformę do tworzenia kampanii ibeacon, należy upewnić się, że umożliwia ona też gromadzenie danych statystycznych nt. kampanii oraz posiada moduł do analizy ibeacon analytics. Bez tych dwóch elementów zrozumienie czy kampania przynosi rezultaty oraz poznanie zachowań i preferencji klientów, będą niemożliwe. Najbardziej przydatne dane dotyczą: ilości klientów, ilości klientów odwiedzających miejsce pierwszy raz, jakie są najczęściej obierane ścieżki przez klientów i ile czasu spędzają w różnych częściach sklepu. Niektóre platformy ibeacon cms umożliwiają też też zbieranie danych o płci i wieku odwiedzających. Warto analizować te dane codziennie, aby mieć jasny obraz tego jak działa kampania. W panelu analitycznym porównamy też różne treści kampanii i zobaczymy, które są skuteczne, a które nie. Dzięki temu możemy dostosować je tak aby przynosiły zakładane wyniki. Tworzenie kampanii ibeacon może wydawać się nieoczywiste i skomplikowane na początku, jednak są to tylko pozory. Bliższe spotkanie z technologią ibeacon przyniesie bardzo dobre rezultaty oraz pozwoli osiągnąć zakładane cele jeżeli będziemy postępować zgodnie z przedstawionymi w tym artykule radami. ­­­­

Autorem tekstu jest Tomasz Rupik, współzałożyciel Bleesk, platformy ibeacon i eddystone cms, która umożliwia tworzenie, dostarczanie i analizę kampanii ibeacon. Bleesk składa się z systemu CMS, aplikacji iOS i Android, SDK oraz panelu analitycznego.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl