Quiosque powiększy sieć o minimum 15 salonów

agnieszka-krzywanska-quiosque

– W 2016 roku planujemy otwarcie minimum 15 nowych salonów marki Quiosque. Interesują nas przede wszystkim działające już centra handlowe. W takich obiektach możemy przewidzieć traffic i to jest dla nas priorytet. – mówi redakcji Retailnet.pl Agnieszka Krzywańska, Dyrektor Zarządu PBH S.A.

Retailnet.pl: Kiedy powstała marka odzieżowa Quiosque?

Agnieszka Krzywańska: Marka Quiosque jest dedykowana wyłącznie kobietom. Powstała ponad 20 lat temu. Od tego czasu prężnie rozwijamy sieć w całej Polsce. Jesteśmy w największych i średnich miastach i konsekwentnie tworzymy markę, która ma ugruntowaną pozycję wśród klientek.

W 2015 roku Quiosque rozwijała się dość dynamicznie. Otworzyliście aż 19 sklepów, a także modernizowaliście istniejące punkty. Jak będzie zatem wyglądał rozwój kolejnych latach?

– Nasze działania skupiają się na dwóch obszarach: otwarciach nowych sklepów i modernizacji istniejących już salonów. Obecnie w ramach sieci działa 121 sklepów regularnych i pięć outletowych oraz sklep internetowy. W 2016 roku planujemy otwarcie minimum 15 nowych salonów. Interesują nas przede wszystkim działające już centra handlowe. W takich obiektach możemy przewidzieć traffic i to jest dla nas priorytet. Niezależnie od tego będziemy przeprowadzać modernizacje istniejących sklepów. Właśnie uruchomiliśmy odnowiony punkt w CH Zakopianka, a także w centrum outletowym Factory Ursus.

Czy modernizacje są związane z nowy konceptem?

– Od 2013 roku wprowadzamy nowy koncept sklepów. Zmiany były podyktowane trendami rynkowymi i upodobaniami naszych klientek ceniących klasykę z nutką nowoczesności. Wystrój salonów jest zdecydowanie jaśniejszy i cieplejszy w porównaniu z poprzednim. Ponadto w sklepach jest wydzielony kącik dla osób towarzyszących. Mogą tam odpocząć, zrelaksować się, poczytać prasę.

Czy w planach jest modernizacja całej sieci sklepów?

– Tak, jednak oczywiście nie da się tego zrealizować od razu, dlatego też podzieliliśmy prace na etapy.

Wspomniała Pani, że będziecie otwierać sklepy w istniejących centrach handlowych. Jakie zatem miasta was interesują?

– Otwieramy sklepy w większych miastach, powyżej 100 tys. mieszkańców, ale mamy również dobrze funkcjonujące salony w mniejszych miejscowościach. Takim przykładem może być Szczecinek, miasto z 50 tys. mieszkańców. Sklep działający na tym rynku osiąga bardzo dobre obroty. To wszystko zależy od potencjału lokalizacji, odległości do najbliższego większego miasta, w którym zlokalizowane są centra handlowe. Nie stosujemy jednego algorytmu, który decyduje o otwarciu nowego salonu. Jako właściciele marki staramy się otwierać sklepy w większych miastach i centrach handlowych. Natomiast w mniejszych miejscowościach liczymy dla naszych partnerów, którzy znają lokalny rynek i mogą takie lokalizacje rekomendować.

Jak obecnie jest podzielona sieć sklepów?

– Obecnie działają 64 sklepy własne i 57 franczyzowych.

A jak wyglądają otwarcia poszczególnych sklepów?

– W tym roku zakładamy otwarcie 9 sklepów własnych i 6 partnerskich.

Jakie czynniki decydują o otwarciu sklepu Quiosque w centrum handlowym ?

– Interesują nas centra handlowe o dużym trafficu, ale nie topowe obiekty pod względem cen najmu. Zgodnie z założoną strategią marki unikamy otwierania salonów w topowych galeriach. Zawsze analiza rentowności jest tym decydującym czynnikiem. Quiosque bardzo dobrze sprawdza się w średnich centrach handlowych, gdzie szybko zyskuje stałe klientki.

Jak marka się sprzedaje w sklepie online?

– Obecnie sklep internetowy Quiosque jest najlepszym punktem sieci pod względem obrotów. Sklep działa od września 2014 roku. Po otwarciu w bardzo szybkim czasie odnotowaliśmy przyrosty sprzedaży. Obecnie e-sklep sprzedaje na poziomie dwóch średnich sklepów stacjonarnych. W tym roku planujemy podwoić sprzedaż w internecie.

Ostatnio sieci odzieżowe odnotowują gorsze wyniki sprzedaży ze względu na pogodę. Jak to wygląda w przypadku marki Quiosque?

– W naszym przypadku ponad 70 proc. produkcji odbywa się w Polsce. Głównym naszym celem jest podążać za klientką, dostosowywać kolekcje do aktualnych potrzeb. Oznacza to, że bardzo niedużą część kolekcji przygotowujemy z wyprzedzeniem. Pozostałe modele szyte są w trakcie sezonu. W najbliższym tygodniu będę oglądać wstępną kolekcję na kwiecień. Czyli część będzie już gotowa, a o kolejnej podejmiemy decyzję w marcu. W momencie kiedy zmienia się pogoda, jesteśmy w stanie szybko zareagować i położyć nacisk na inny asortyment. Wymaga to bardzo sprawnej organizacji. Z drugiej strony pozwala także na pewną elastyczność i dostosowanie się do potrzeb rynku.

Jak obecnie wygląda rynek centrów handlowych?

– Z jednej strony widzimy zmianę na rynku centrów handlowych. Nasycanie tego rynku powoduje, że najemcy mają więcej do powiedzenia. Z drugiej strony pojawienie się wielu galerii w jednym mieście, dla najemcy jest swego rodzaju zagrożeniem, ze względu na coraz większą konkurencję. Powoduje to, że obroty w tych miastach się dzielą. Natomiast fakt pojawienia się dla centrum handlowego konkurencji ułatwia nam negocjacje związane ze stawkami czynszu.

Czy zatem często relokujecie sklepy z jednej galerii do drugiej?

– Tak, właśnie w kilku miastach jesteśmy na etapie relokowania sklepów ze starej galerii do nowej. Oczywiście nie zawsze jest to dobre. Tego wymaga rynek, zmiana upodobań klientów, bo niektóre centra przestają być dla nich wygodne. My dostosowujemy się do tych potrzeb.

Jaka będzie docelowa liczba sklepów w Polsce?

– Na dzisiaj wyznaczamy potencjał na około 160, a nawet 170 sklepów. Przy czym w ramach tych 120 działających sklepów, przynajmniej 20 jest do relokacji. Czyli planujemy nie tylko otwarcia, a także relokacje.

A jakie plany ma spółka na kolejne lata?

– Zastanawiamy się nad otwarciem nowej marki, która będzie wymagała szybkiego działania, czyli dostosowania się do potrzeb rynku, jak to jest w przypadku marki Quiosque. Nie wiemy czy będzie to marka związana z branżą modową. To jest plan, którego realizację rozpoczniemy nie wcześniej niż za 3-4 lata.

Rozmawiał: Wojciech Wojnowski

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY