ARS Retail Group: marki dostrzegają potencjał modernizacji salonów

‚- Coraz więcej światowych marek ociepla swoje koncepty, wprowadzając inne niż w przeszłości materiały z naturalnym drewnem na czele – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Anna Buczak, Head of Architects z ARS Retail Group, firmy zajmującej się tworzeniem architektury dla sieci handlowych.

Wieloletnie doświadczenie zyskane podczas pracy dla topowych światowych marek pozwala na wielopłaszczyznowe spojrzenie oraz przekształcenie dobrego designu w sukces komercyjny. Efektywna architektura w przestrzeni handlowej w opinii Anny Buczak, Head of Architects, ARS Retail Group, powinna wywoływać odpowiednie emocje.

– Architektura, jak każdy element przestrzeni, powinna spełniać odpowiednią funkcję. Chcemy, aby aranżacja zarówno centrum handlowego, jak i konkretnego salonu sprzedaży, wywoływała wśród klientów odpowiednie emocje. Estetyczna, przyjazna i funkcjonalna architektura przestrzeni handlowej ma bezpośredni wpływ na odbiór marki i, co za tym idzie, zachowania konsumenta. Tym się także różni handel tradycyjny od np. handlu internetowego. E-commerce jest pozbawiony wielu atrybutów, które tradycyjny handel posiada i które stanowią jego przewagi konkurencyjne. Pragnąc zbudować tzw. pozytywne doświadczenie zakupowe, czyli zbiór doznań tworzących konkretne skojarzenie z marką i efekt, jesteśmy w stanie odpowiednio zaprojektować sklep czy przestrzeń centrum handlowego, tak by nawigacja była intuicyjna, a konsument w trakcie zakupów był w pozytywnym nastroju. Takie zabiegi procentują wieloma korzyściami dla przestrzeni handlowej wynikającymi z faktu, że klient spędza w niej więcej czasu – podkreśla Anna Buczak.

Czy zatem design może wpłynąć na obroty najemców centrów handlowych? W opinii eksperta ARS Retail Group – jak najbardziej.

– Oczywiście, o komercyjnym sukcesie decyduje zespół wielu czynników. Niemniej elementy architektoniczne, czyli np. wygląd frontu, skala przeszklenia, umiejscowienie logotypu, dobór kolorów oraz aranżacja konkretnych elementów umeblowania wytyczających ścieżkę konsumenta do kasy, potrafią wesprzeć handel i wprost przełożyć się na wyniki komercyjne. Zrozumienie tego zagadnienia jest już dość powszechne w świecie – współpracując z partnerami z Europy Zachodniej, stykamy się często z konkretnie zdefiniowanymi celami, które inwestor stawia nam w danym projekcie. Odnoszę wrażenie, że na polskim rynku postrzeganie architektury jako wartości dodanej w dalszym ciągu raczkuje. Staramy się jednak w Polsce wytyczać optymalne kierunki i wskazywać flagowe przykłady udanych komercyjnie realizacji. Zwróćmy uwagę, że co raz więcej światowych marek ociepla swoje koncepty – wprowadzając inne niż w przeszłości materiały z naturalnym drewnem na czele. Odchodzimy od projektów, które jedynie promują i eksponują produkt – koncentrując się przede wszystkim na wykreowaniu wnętrza, w którym konsument czuje się dobrze. Dobrze wiemy ,że aby odwiedzić salon sprzedaży, odwiedza jednocześnie centrum handlowe, którego przestrzeń również w umiejętny sposób powinna na niego oddziaływać – wyjaśnia Anna Buczak.

Architektura może znacznie wzbogacić centra handlowe. Zauważa się coraz większy nacisk inwestorów i zarządców na standaryzację wyglądu rozmaitych elementów przestrzeni oraz wprowadzanie dodatkowych udogodnień dla klientów.

– Coraz istotniejsze w walce konkurencyjnie stają m.in. place zabaw dla dzieci czy strefy odpoczynku dla klientów. Te przestrzenie także wymagają profesjonalnego przygotowania i odpowiedniego projektu. Pamiętajmy, że pierwsze wrażenie na kliencie robi się jedynie raz i łatwiej oraz taniej jest klienta pozyskać i utrzymać niż stracić i przekonać do powrotu do odwiedzin danego centrum lub sklepu danej marki. Centra handlowe stały się centrami handlu, rozrywki, a czasem także kultury i sztuki. Celem handlu jest przekonanie klienta do częstych odwiedzin oraz wydłużenie czasu jego pobytu w danej przestrzeni handlowej. Dlatego pracując z naszymi partnerami, kierujemy się nie tylko względami stricte architektonicznymi, czyli estetyką i funkcjonalnością, ale wprowadzamy także szereg rozwiązań, które oddziałują wielozmysłowo. Sprawiamy, że konsument nie zawsze uświadamia sobie dlaczego ma dobry humor w trakcie odwiedzin tej konkretnej destynacji, ale owe emocje sprawiają, że chętnie do niej powraca. Na taką potrzebę rynkową wskazuje wiele obecnie rozbudowywanych i modernizowanych obiektów handlowych. Obiekty, które operują od dziesięciu czy kilkunastu lat nie są dostosowane do obecnych wymagań klienta końcowego. Jego preferencje i oczekiwania bardzo się na przestrzeni lat zmieniły. Odpowiedni design musi zatem iść w parze z odpowiednią treścią – podsumowuje Anna Buczak.

ARS Retail Group od 13 lat zajmuje się projektowaniem i project managementem obiektów handlowych. Grupa ARS oferuje kompleksowe rozwiązania dla sieci i centrów handlowych, wspierając klientów na każdym etapie planowanych projektów. Firma projektuje, buduje, wyposaża i nadzoruje procesy inwestycyjne od A do Z. Na portfolio ARS Group składa się ponad 600 realizacji w całej Europie o łącznej powierzchni handlowej 43 000 mkw, a wśród nich takie marki jak: Tresspass, Tom Tailor, Sketchers, Clarks, Pepe Jeans, Centrum Handlowe Borek, i wiele innych.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.