Badanie: kanał mobilny to źródło inspiracji, informacji, rekomendacji oraz promocji

37 proc. ogółu internautów robi zakupy mobilne, a 53 proc. spośród wszystkich klientów e-commerce kupuje na swoich smartfonach i tabletach – wynika z raportu mShopper 2.0 przygotowanego przez Mobile Institute.

– Zakupy mobilne wyszły z niszy przeznaczonej dla trendsetterów i cyfrowych geeków. Obserwujemy dwucyfrowy wzrost odsetka osób mających za sobą m-commersowe doświadczenia, a smartfon lub tablet zmieniają się z urządzenia pomocniczego, autoryzacyjnego, w główne narzędzie zakupowe. Z mobilnych zakupów korzystają już wszyscy – młodzi i w średnim wieku, z dużych miast, średnich, miasteczek i wsi. Dobrze i źle wykształceni. Słowem, wszyscy Polacy – zauważa Andrzej Garapich, prezes Polskich Badań Internetu.

Wzrost m-commerce

37 proc. ogółu internautów robi zakupy mobilne, a 53 proc. spośród wszystkich klientów e-commerce kupuje na swoich smartfonach i tabletach. Co ważne, m-commerce cały czas rośnie, natomiast widać lekki spadek w zakupach realizowanych na komputerach PC i laptopach. Już 43 proc. osób kupujących w sieci robi zakupy na smartfonach, a 29 proc. na tabletach.

Dobra dynamika dla m-commerce nie oznacza jednak, że firmy zajmujące się handlem internetowym powinny całkowicie skupić swoją uwagę na kanale mobilnym. Nadal 80 proc. osób kupujących przez Internet wykorzystuje w tym celu laptop lub komputer stacjonarny. Najbardziej właściwym podejściem, zapewniającym najlepsze doświadczenia dla kupujących, jest zatem dbanie o różnorodne formy dokonywania zakupów internetowych i kontaktu z klientem, czyli multi- lub omnichannel.

Wiele funkcji kanału mobilnego

Konsumenci dokonują internetowych zakupów albo na urządzeniu, które mają akurat pod ręką, albo na tym, które uznają za najbardziej wygodne do tego celu. To z pewnością duże wyzwanie dla marek, które będą musiały zapewnić spójność doświadczenia zakupowego pomiędzy różnymi kanałami i punktami styku z produktem bądź usługą, ale jednocześnie ogromna szansa na dotarcie z powtarzalnym, choć i unikalnym komunikatem do konsumenta.

– Kanał mobilny to dziś źródło inspiracji, informacji, rekomendacji oraz wszelkich okazji takich jak zniżki czy promocje. Ponieważ smartfon towarzyszy nam wszędzie, od poczekalni u lekarza, aż po plażę podczas urlopu, wykorzystujemy go często bez konkretnego zamiaru zakupowego, a w efekcie, zainspirowani, dokonujemy także zakupu, którego pierwotnie nie planowaliśmy, ale który ostatecznie sprawia nam ogromną frajdę – podkreśla Patrycja Sass-Staniszewska, członek zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej.

Raport „mShopper 2.0 – Polacy na zakupach mobilnych” powstał na podstawie badania ilościowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Allegro. To druga edycja raportu opublikowanego 26 lutego 2015 roku.

W ramach badania ilościowego zebrano opinie 3174 Polaków, w tym 1185 kupujących z wykorzystaniem urządzeń mobilnych (smartfona bądź tabletu). Wykorzystano responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Badanie przeprowadzono w dniach 6-16 lutego 2016 roku.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.