C&A to sieć ponad 1200 sklepów odzieżowych, zatrudniająca blisko 34 tysiące pracowników w 19 krajach europejskich. Dziś sklepy C&A zlokalizowane są w: Austrii, Belgii, Chorwacji, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu...

isystems sklep ecommerce

Marka 5.10.15. to jedna z największych w Polsce sieci sprzedaży detalicznej. Obecnie posiada ponad 230 sklepów stacjonarnych, w których sprzedaje ubrania i akcesoria dziecięce. Prowadzi także e-sklep.

W ramach współpracy z i-systems, partnerem Omnichannel Retailing Forum, powstał całkowicie nowy sklep internetowy, zoptymalizowano procesy sprzedaży oraz stworzono nowe rozwiązania.

Wszystkie prace związane z nowym systemem eCommerce dla marki 5.10.15. rozpoczęły się od analizy biznesowej i IT spółki. Dzięki niej zostały zdefiniowane najważniejsze zadania. Wśród nich znalazły się, m.in.:

  •  Stworzenie nowego layoutu zgodnego z założeniami Responsive Web Design
  •  Przygotowanie integracji z operatorem logistycznym na platformie SAP
  •  Integracja z programem magazynowo – księgowym
  •  Stworzenie infrastruktury serwerowej w chmurze, zdolnej do obsłużenia dużego ruchu na stronie, który sięga ponad miliona wizyt miesięcznie
  •  Stworzenie zaawansowanego modułu raportowania sprzedaży i analityki
  •  Integracja kanałów sprzedaży w ramach idei omnichannel retaling

Nowy design marki

Wraz ze zmianą oprogramowania, sklep potrzebował także odświeżenia layoutu. Na podstawie „Esencji marki” (zbioru dobrych praktyk dotyczących identyfikacji wizualnej klienta), został przygotowany nowy design strony.

Nowa identyfikacja wizualna charakteryzuje się głównymi wartościami marki, czyli optymizmem przejawiającym się w dystansie do rzeczywistości, demokratycznością, czyli dostępnością dla wszystkich klientów, nowoczesnością charakteryzującą każdą kolekcję oraz kreatywnością w poszukiwaniu trendów w modzie dziecięciej. Wszystkie prace od początku zostały przygotowane w oparciu o Responsive Web Design.

Integracja z operatorem logistycznym na platformie SAP

W ramach prac została przygotowana również dedykowana integracja z operatorem logistycznym. Operator logistyczny jest to zewnętrzna firma specjalizująca się w magazynowaniu i wysyłce zamówień. Posiada on własny program ERP, do którego integrator przekazuje dane o nowych zamówieniach. Są one ponownie weryfikowane, a następnie kompletowane i realizuje się ich wysyłkę. Informacja o statusie zamówienia jest wysyłana do oprogramowania sprzedażowego.

W tym wypadku oprogramowanie i-systems pośredniczy w komunikacji między programami ERP marki a operatorem logistycznym. Po złożeniu zamówienia system wstępnie weryfikuje jego poprawność i wysyła dane do operatora logistycznego. Informacje zwrotne o zrealizowanym zamówieniu są przekazywane przez i-systems do programu ERP.

Integrator dwukierunkowo wymienia dane pomiędzy systemami, weryfikując do którego systemu ERP (marki czy operatora logistycznego) mają trafić dane. Komunikacja wyzwalana jest na żądanie pracownika lub w cyklicznych przedziałach czasu. Wszystkie synchronizacje są odnotowywane w postaci rejestru zdarzeń.

Połączenie systemu z ERP

Nowy system eCommerce 5.10.15. charakteryzuje się możliwością komunikacji z systemem ERP na podstawie cyklicznej wymiany informacji. Integracja odpowiada za zarządzanie produktami, raportowanie sprzedaży czy zarządzanie promocjami. Wśród jej szczegółowych funkcjonalności znajdują się m.in.: komunikacja z systemem ERP, aktualizacja produktów i ich cen, czy cykliczne przesyłanie informacji do systemu ERP o zrealizowanych zamówieniach oraz wystawionych do nich dokumentach handlowych. Integracja przekazuje dane między programem magazynowo-księgowym a operatorem logistycznym.

Siła cloud hosting

System eCommerce przygotowany dla marki 5.10.15. codziennie obsługuje dziesiątki tysięcy odwiedzin. Na jego potrzeby została stworzona dedykowana infrastruktura serwerów w chmurze. Cloud to wirtualizacja poszczególnych usług serwerowych na osobnych serwerach wirtualnych. Wirtualizacja pozwala dopasowywać zasoby do potrzeb, a jeśli nagle potrzeby się zwiększą, w prosty sposób można dodać kolejne bez żadnych zmian sprzętowych i przebudowywania całej infrastruktury. Dzięki tym rozwiązaniom, dostępność sklepu sięga poziomu 99,999 procent.

Wykorzystywane typy serwerów w 5.10.15. to między innymi: workery, które stanowią podstawową usługę. Obecnie sklep wykorzystuje sześć takich maszyn. Zainstalowane są na nim serwery www (nginx) oraz php (php-fpm). Ta usługa odpowiedzialna jest za generowanie stron dla klientów docelowych i panelu administracyjnego.

Na kolejnych wirtualnych maszynach znajdują się takie usługi jak baza danych (mysql), ich repliki pełniące rolę bezpieczeństwa, load balancery (haproxy) odpowiedzialne za równomierne rozkładanie ruchu na wiele workerów, serwer cache plików statycznych (varnish), pośredniczący między klientem końcowym a workerem w celu szybszego ładowania treści, serwer pocztowy (exim), odpowiedzialny za wysyłkę wiadomości, serwer cache dla aplikacji (redis), odpowiedzialny za szybsze generowanie stron przez workery czy serwer wyszukiwarki pełnotekstowej (solr).

Analityka w eCommerce – dedykowane raporty sprzedaży

Obecnie analityka odgrywa ważną rolę w eCommerce. Wiedza na temat sprzedaży stanowi podstawę dla strategicznych decyzji spółek. Dlatego system dla marki 5.10.15. posiada rozbudowaną funkcję analityki biznesowej. Moduł raportowania sprzedaży pozwala na dokładną analizę dotyczącą ilości lub wartości sprzedaży wszystkich lub tylko zakończonych zamówień w określonym horyzoncie czasu (doba, tydzień, miesiąc lub dowolny zakres dat). Możliwa jest także analiza poprzez wartość brutto i netto, ilość sztuk, informacji zwrotnych dotyczących zamówień zrealizowanych i odrzuconych, wartości sprzedaży w danym czasie z podziałem na kraj wysyłki oraz zawężanego do wybranego przedziału czasowego, liczbę produktów najlepiej sprzedających się pod kątem ilości i wartości w wybranym przedziale czasowym oraz szeregiem innych sposobów, uwzględniających cenę, wartość, ilość, sposób realizacji, stan czy kraj.

Wejście w erę omnichannel

Marka 5.10.15. to jedna z największych sieci handlowych w Polsce. Posiada ponad 230 salonów sprzedaży stacjonarnej. Podczas wejścia w erę omnichannel przyjęto strategię małych kroków, a wszystkie prace podzielono na etapy.

W pierwszej fazie projektu ujednolicono i wdrożono program lojalnościowy, który obecnie jest spójny w sklepie internetowym i salonach stacjonarnych. Stworzono również moduł zarządzania promocjami, który pozwala na zachowanie spójnej polityki cenowej we wszystkich kanałach sprzedaży. Kolejne zadania związane z połączeniem sprzedaży internetowej ze stacjonarną zaplanowane są w dalszych krokach w ramach współpracy obu marek. Będzie to m.in.: możliwość odbioru i zwrotu w salonach firmowych rzeczy kupionych online.

Kolejne etapy i wyzwania związane z nowym systemem dla marki 5.10.15. (m.in.: sposoby radzenia sobie z peak’em sprzedażowym, stworzenie klonu awaryjnej infrastruktury serwerowej, czy rozwiązania związane z dropshippingiem), zostaną zaprezentowane podczas Omnichannel Retailing Forum 2016.

Autorem tesktu jest Marcin Rutkowski, PR & Marketing Manager i-systems

Firma i-systems tworzy dedykowane oprogramowanie eCommerce dla handlu i dystrybucji. Zajmuje się całościowo projektami, włączając rozwiązania omnichannel retailing, cloud hosting, czy systemy B2B. Wszystkie rozwiązania opiera na autorskim oprogramowaniu, które jest rozwijane przez ponad 65-cio osobowy zespół. Wśród klientów firmy znajdują się takie marki, jak 5.10.15., Bielenda, Big Star, Dalia, Hendi, Interoptyk, Mamissima, Mammut, Monnari, New Balance, NICI, Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież” S.A., R-GOL, RunColors czy Sugarfree. W ostatniej edycji rankingu Deloitte Technology Fast500, spółka znalazła się wśród najszybciej rozwijających się firm technologicznie innowacyjnych w Europie.