Blue Media, partner ORF: budowanie wizerunku marki online w 5 krokach

Nazwa to pierwszy i najważniejszy komunikat kierowany do klientów. Blue Media, partner Omnichannel Retailing Forum, po analizie kilku tysięcy nazw polskich e-sklepów obsługiwanych w ramach usługi płatności online, podpowiada czym się kierować przy wyborze nazwy.

Przepis na idealną nazwę sklepu internetowego z pozoru jest nieskomplikowany – ma być chwytliwa, prosta do zapamiętania i wpisania w przeglądarce, a jednocześnie wyróżniająca się na tle konkurencji. Problem w tym, że, jak się wydaje, prawie wszystkie najlepsze domeny internetowe są już zajęte.

Wybór dobrej nazwy dla e-sklepu ma duże znaczenie w procesie budowania wizerunku marki, trzeba więc szukać szans na wtórnym rynku domen albo mocno pogłówkować nad oryginalną nazwą. Na początek trochę inspiracji, wśród sklepów, które start swojej przygody z elektronicznym handlem mają za sobą:

  1. Korytamiesne.pl – zupełnie na przekór nazwie, oferuje profesjonalny  grillowany, pieczony catering mięsny,
  2. Polenastole.pl – gdzie kupisz naturalne i pełnowartościowe produkty spożywcze,
  3. Marchewkowepole.pl – sklep, w którym znajdziesz wszystko dla wegetarian.

To tylko niektóre przykłady oryginalnych i kreatywnych nazw domen, a tym samym marek sklepów internetowych. Od czego zacząć?

1. Przegląd konkurencji

Jedną z dróg jest sprawdzenie jak to robi konkurencja, chociażby dlatego, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, jakimi nazwami posługują się sklepy handlujące podobnymi produktami. Pozwoli to uniknąć sytuacji, gdy nazwa naszego sklepu będzie zbliżona lub bardzo podobna do innej, już istniejącej. Albo pozwoli celowo przyjąć ryzykowną strategię na podobną nazwę. Poprzez takie podobieństwo automatycznie można zyskać mniej spostrzegawczych Klientów.

2. Nazwa na… 9 znaków

Jeżeli to możliwe, warto użyć minimalnej liczby znaków, wystarczającej do opisu marki lub oferowanego w sklepie asortymentu. Nazwa nie musi być przesadnie krótka, ale koniecznie powinna być łatwa do zapamiętania przez klientów. Jak wynika ze statystyk zebranych przez serwis gaebler.com, przeciętna długość nazwy domenowej większości spośród 100 tys. najpopularniejszych stron WWW wynosi dziewięć znaków.

Można to łatwo przećwiczyć – jeżeli masz pomysł na to, co chcesz przekazać nazwą e-sklepu, zapisz to w formie jednego zdania. Następnie spróbuj skrócić to zdanie, aż uzyskasz jedno czy dwa słowa kluczowe – podpowiada Krystian Wesołowski z firmy Blue Media, operatora Płatności Online BM. Wśród przeanalizowanych polskich e-sklepów dwuczłonowe nazwy mają bardzo silną reprezentację (lazienkajutra.pl, szklanewazony.pl, modakorkowa.pl). Z racji naturalnych ograniczeń, nazw składających się tylko z jednego słowa rodzajowego (jak zabawka.pl) jest na polskim rynku znacznie mniej.

3. Z zagranicznym potencjałem

Każdemu właścicielowi e-sklepu marzy się globalna ekspansja i dotarcie do klientów zagranicznych. Dlatego łatwość zapisu to nie wszystko – nazwa powinna być też łatwa do wymówienia, szczególnie przez klientów z innych regionów geograficznych. Lepiej uniknąć sytuacji, gdy obcokrajowiec łamie sobie język przez zawiłości polszczyzny.

4. Celowe literówki

Oprócz tradycyjnych wyrazów można zastosować słowa zawierające celowe literówki (bookids.pl) czy błędy ortograficzne albo rozważyć nazwę domenową, która ciekawie łączy się z rozszerzeniem lub jest efektownie uzupełniana przez sufiks.

5. Generator domen

Gdy wszystkie sposoby zawiodą, warto skorzystać z generatorów nazw domenowych. To internetowe narzędzia, umożliwiające kreatywne podejście do wyboru nazwy domeny. Wystarczy określić podstawowe kryteria, np. słowo kluczowe czy pożądany przedrostek lub przyrostek, a serwis zaproponuje listę nazw, zarejestrowanych lub wolnych.

Nazwa domeny internetowej powinna oczywiście odpowiadać nazwie sklepu lub sprzedawanego produktu. Nie należy jednak z góry zakładać, jak klienci zareagują na dany zwrot czy sformułowanie. Dlatego warto testować wybrane rozwiązania, np. za pomocą ankiety online zbadać grupę osób reprezentatywną dla grupy docelowej naszego sklepu – ich opinie mogą okazać się bardzo pomocne – podpowiada Krystian Wesołowski z Blue Media.

Firma Blue Media jest dostawcą rozwiązań do obsługi transakcji elektronicznych i wsparcia sprzedaży online – od automatyzacji domowych płatności po kompleksowe, szyte na miarę systemy dla bankowości elektronicznej, rozwiązania dla wystawców faktur oraz e-handlu.

Blue Media w oparciu o zgodę NBP prowadzi działalność rozliczeniową i rozrachunkową. Firma jest licencjonowaną przez KNF krajową instytucją płatniczą oraz członkiem Forum Technologii Bankowych przy Związku Banków Polskich.

Omnichannel Retailing Forum odbędzie się 8 czerwca 2016 roku w Centrum Konferencyjnym na stadionie Legii Warszawa. Forum stanowi idealne miejsce spotkania osób odpowiedzialnych w sieciach handlowych za rozwój e-commerce i sprzedaży w modelu omnichannel z dostawcami nowoczesnych usług i technologii cyfrowych dla branży retail. W tegorocznej wiosennej edycji Forum weźmie udział około 300 osób, w tym ponad 100 przedstawicieli sieci handlowych, którzy odpowiedzialni są w swoich firmach za rozwój e-commerce i strategii omnichannel.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.