Blue Media: przyszłość płatności e-commerce dzieje się teraz

O przyszłości płatności dla e-commerce w kontekście rewolucyjnej unijnej dyrektywy PSD 2, której rozwiązania powinny zostać zaimplementowane przez państwa członkowskie UE najpóźniej do 13 stycznia 2018 r., opowiada Krystian Wesołowski z Blue Media.

Czym jest dyrektywa PSD 2, co oznacza dla polskiego rynku płatniczego?

Dyrektywa PSD 2 to kolejna dyrektywa przygotowana przez Parlament Europejski, regulująca wiele obszarów dotyczących płatności i mogąca mieć znaczący wpływ na polski i międzynarodowy e-commerce.

Dyrektywa wprowadza kilka kluczowych zmian. Pojawia się zupełnie nowa kategoria usługodawców na rynku usług płatniczych. Obok banków, instytucji płatniczych, operatorów płatności, pojawią się instytucje określane jako TPP (Third Party Provider), które będą mogły świadczyć dwa typy nowych usług.

O jakich instytucjach konkretnie mówimy?

Pierwszą jest Account Information Service (AIS), czyli usługa polegająca na dostępie do określonych informacji bankowych. AIS na podstawie danych dostępowych do rachunku bankowego klienta może pobrać, zagregować i przechować informacje zawarte w naszych rachunkach bankowych. Druga to Payment Initiation Service (PIS), czyli de facto realizacja płatności z wykorzystaniem rachunku bankowego klienta w jego imieniu. Podmiot trzeci (TPP), po otrzymaniu danych do logowania w bankowości internetowej klienta, będzie inicjować płatność w określonej kwocie do określonego odbiorcy i zaraportuje klientowi o jej realizacji.

krystian wesolowski blue media
Krystian Wesołowski, Blue Media

Dla polskiego rynku płatniczego PSD 2 może nie znaczyć zupełnie nic, a może znaczyć bardzo wiele, wręcz rewolucję. Z jednej strony mamy bowiem regulacje wprowadzające zupełnie nowe elementy do polskiego ekosystemu płatniczego. Z drugiej strony, Polska jest wyjątkowo dojrzałym na tle Europy i zarazem specyficznym rynkiem płatniczym, na którym dominują płatności Pay by link, nie mówiąc już o masowym zamawianiu produktów z płatnością przy odbiorze.

Aby pokazać jak daleko mogą iść zmiany warto wziąć na tapetę kluczowe w e-commerce płatności Pay by link. Dziś za ich obsługę w większości płaci sklep. Na koszt składają się: opłata za nadzór do KNF, opłata do banku za obsługę instrumentu płatniczego, marża operatora płatności. Dyrektywa PSD 2 reguluje i dopuszcza podmioty świadczące obsługę płatności poprzez przekazanie im danych dostępowych i uwierzytelniających przelew. Takie działanie jest na dziś zwolnione np. z opłaty dla banku, czyli może być tańsze niż Pay by link.

Jaki wpływ PSD 2 będzie miało na polski i zagraniczny rynek ecommerce?

W myśl PSD 2 można sobie wyobrazić, że jakiś duży sklep internetowy zostaje AIS, czyli podmiotem zbierającym dane z rachunków bankowych.  Szczegóły techniczne dyrektywy PSD 2 jeszcze są wypracowywane w tzw. RTS-ach. Jeśli pozwolą one na szerszy zakres zbierania danych – szerszych niż imię, nazwisko, adres, bieżące saldo i numer rachunku bankowego – można spodziewać się, że sklep będący AIS będzie mógł zbierać dane o tym, kiedy klient dokonywał zakupu w konkurencyjnym sklepie i jaki był jego średni paragon. Takie oto nowości dla e-commerce niesie PSD 2 – BIG DATA pełną gębą.

Dla ecommerce kluczowe znaczenie ma uregulowanie nowego typu podmiotów płatniczych (PIS), którzy będą mogli w imieniu klienta inicjować płatności do odbiorców w sposób prawie bezobsługowy dla niego. Prawie, ponieważ klient będzie musiał za każdym razem zautoryzować daną płatność. I to za pomocą takiej formy zabezpieczenia, która będzie identyfikowała numer zamówienia, kwotę oraz przekazywała kod zabezpieczający – czyli np. za pomocą hasła SMS. A więc usługi powszechnie implementowanej w bankach przez Blue Media (średnio 7 na 10 SMS-ów wysyłanych z hasłem jednorazowym z banku przechodzi przez Blue Media).

Cały wywiad zostanie opublikowany w najbliższym numerze Omnichannel Retailing Magazine.

Blue Media od lat specjalizuje się w transakcjach online. Jest m. in. operatorem Systemu Płatności BlueCash, za pośrednictwem którego klienci banków realizują przelewy natychmiastowe. Firma jest partnerem obu tegorocznych edycji Omnichannel Retailing Forum.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.