Zara wprowadza samoobsługowe kasy

Według informacji eConsultancy hiszpańska sieć odzieżowa wprowadziła kasy samoobsługowe aby rozładować kolejki, a tym samym poprawić doświadczenie zakupowe.

System znajduje się dopiero w fazie testów w wybranych sklepach Grupy – od 2015 roku w sklepach Zara w Centrum Handlowe Marineda (A Coruna, Hiszpania) i Mercado de San Martin (San Sebastian, Hiszpania) a od 2016 roku – w sklepie Zara Soho (Nowy Jork).

Samoobsługowe kasy, znane raczej z sieci supermarketów niż sklepów marek modowych, są elementem głębszych zmian technologicznych w salonach Zary. Według Refinery29, marka planuje także zainstalować ekrany dotykowe w przymierzalniach, które pozwolą poprosić obsługę o przyniesienie ubrania w innym rozmiarze. Rozwiązanie to ma rozładować kolejki w drodze do przymierzalni, które również są dla marki sporym problemem.

Kasy samoobsługowe niepewnym rozwiązaniem

Samoobsługowa kasa ma za zadanie zarówno zwiększyć ilość czynnych kas, jak i odciążyć obsługę, która może zająć się innymi swoimi zadaniami, na przykład obsługą klientów czy rozliczaniem reklamacji.

Sięgnięcie po samoobsługowe kasy jest w kontekście rozładowania kolejek sensownym ruchem. Badanie przeprowadzone przez firmę Viewbank wskazuje, że jedynie 10 proc. klientów, którzy mieli dostęp do kas samoobsługowych nigdy z nich nie skorzystało. Z drugiej strony jednak według badania firmy Tensator 30 proc. klientów dosłownie porzuciło koszyk z powodu niewygodnej i mało intuicyjnej obsługi kasy samoobsługowej

Inwestycje Inditexu, właściciela Zary, w nowe technologie, obejmują także rozwijanie działalności w segmencie e-commerce. W pierwszym kwartale 2016 roku otwarte zostały sklepy internetowe w Bułgarii, Chorwacji, Słowacji, Słowenii, Estonii, Finlandii, Litwie, Łotwie i w Czechach oraz na Malcie i na Węgrzech. Na wszystkie te rynki wprowadzone zostały marki Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home oraz Uterque. W rezultacie wszystkie marki Inditexu dostępne są na 39 światowych rynkach.

Inditex poprawia logistykę

Równolegle prowadzone są prace modernizacyjne 10 istniejących platform logistycznych Grupy Inditex w Hiszpanii. W 2015 roku Inditex kontynuowała wprowadzanie systemu (RFID), aby poprawić zarządzanie zapasami w całej sieci sklepów. Pod koniec roku 2015 roku technologia działała w 1542 sklepach na 64 rynkach. Do końca 2016 roku spółka planuje zainstalowanie tej technologii w całej sieci Zara.

Sprzedaż netto marek z portfolio Inditexu wzrosła w pierwszym kwartale 2016 roku o 12 procent do wartości 4,9 mld euro. Prognozowany wzrost w drugim kwartale ma wynieść 15 procent. Jednym z motorów napędowych rozwoju grupy są inwestycje w sprzedaż w kanale internetowym.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl