Wakacyjny m-commerce. Kosmetyki na pierwszym miejscu

40 proc. Polaków kupuje przez urządzenia mobilne produkty związane z wakacjami. W tym sezonie najczęściej są to kosmetyki i kremy do opalania, produkty związane z transportem, sprzęt i produkty sportowe, produkty modowe i leki – tak wynika z drugiej edycji raportu „SmartWakacje 2.0”.

Rok temu najczęściej kupowanymi mobilnie wakacyjnymi kategoriami była moda, zakwaterowanie, produkty sportowe i kosmetyki. W tym roku kosmetyki znalazły się na pierwszym miejscu osiągając 48 proc. wskazań. Produkty związane z transportem kupuje obecnie 44 proc. kupujących mobilnie przed wakacjami, sprzęt sportowy 37 proc., a produkty modowe 30 procent.

Prawie 1/3 badanych kupujących mobilnie wskazała, że kupuje z wykorzystaniem smartfona lub tabletu leki (30 proc.), 27 proc. dokonuje zakupu zakwaterowania, 21 proc.zabawek, a 20 proc.całego pobytu.

Kobiety dwukrotnie częściej niż mężczyźni kupują kosmetyki (+31 p.p.), natomiast panowie przodują w zakupie sprzętu sportowego (+19 p.p.) i generalnie wakacji, czyli pobytu i dojazdu jednocześnie (+23p.p.). M-zakupy w największej liczbie kategorii robią osoby w wieku 19-24 i 25-34 lata, a także mieszkańcy największych miast.

Zakupy online i offline

Osoby, które dokonują zakupów przed wyjazdem na wakacje, najczęściej kupują w super- i hipermarketach (37 proc.) oraz specjalistycznych sklepach stacjonarnych (27 proc.). 25 proc. kupuje na platformie zakupowej Allegro, i podobnie – 1/4 – w sklepach markowych i specjalistycznych sklepach online. Osoby dokonujące zakupów przed wakacjami mobilnie najchętniej wybierają Allegro. Kupuje tu 49 proc. takich osób.

Polki znacznie częściej niż Polacy kupują w super- i hipermarketach (+20 p.p.), a także w specjalistycznych sklepach stacjonarnych (+14 p.p.), a mężczyźni w Internecie – na platformie Allegro (+9 p.p.) i w markowych sklepach internetowych (+9p.p.). W zakupach wakacyjnych w różnych miejscach online przodują także osoby w wieku 19-24 lata i mieszkańcy największych miast, którzy w przypadku zakupów w specjalistycznych i markowych e-sklepach oraz e-hipermarketach osiągają 1,5-2 razy wyższe wskaźniki niż mieszkańcy pozostałych lokalizacji.

Wakacje ze smartfonem w dłoni

Według badania „mShopper 2.0” w 2015 roku mobilnych zakupów dokonało 37 proc. wszystkich użytkowników Internetu – to znaczący wzrost wobec 24 proc. rok wcześniej.

– Z punktu widzenia badacza i obserwatora trendów w Polsce tegoroczny raport przynosi sporo zaskoczeń – uważa Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzający Mobile Institute, wykonawcy badania. – Pozwala ujrzeć skalę wielu zjawisk, które obserwujemy, ale być może nie doceniamy ich zasięgu bądź rozmiaru. Przede wszystkim smartfon Polacy wykorzystują w coraz większym zakresie. Nie rośnie już tak szybko penetracja smart-urządzeń wśród Polaków, ale za to ogromnie wrosła świadomość ich możliwości. Rok temu smartfon na wakacjach miał średnio 2,5 zadania, dziś ma do wykonania 3,4 zadania. Z powodzeniem zastąpił aparat fotograficzny, coraz częściej jest też gwarantem bezpieczeństwa naszego i naszych dzieci. Czujemy się z nim bezpiecznie. Zamiast niego chętniej zostawimy w domu klucze, portfel czy ulubioną książkę. posiadaczy urządzeń mobilnych – podkreśla Katarzyna Czuchaj-Łagód.

„SmartWakacje 2.0” to  druga edycja raportu poświęconego tematyce wykorzystania urządzeń mobilnych przez Polaków podczas urlopu i wakacji. W czerwcu 2015 roku Mobile Institute na zleceni Allegro przebadał pod tym kątem 1059 osób, w tym roku na pytania odpowiedziało 1587 osób. Badanie zrealizowane zostało przy pomocy ankiet elektronicznych w dniach 8-14 czerwca 2016.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.