Polacy na zagranicznych e-zakupach. Młodzi i dobrze zarabiający

E-konsumenci w wieku do 34 lat stanowią 26 proc. klientów kupujących w zagranicznych sklepach internetowych.

W grupie kupujących online dominują użytkownicy o dochodach gospodarstwa domowego na poziomie powyżej 5 tys. zł (21 proc.). Popularność zakupów transgranicznych jest najmniejsza wśród mieszkańców wsi (5 proc.) oraz osób w wieku powyżej 50 lat (6 proc.).

Polacy niechętni zakupom za granicą

Polacy w kwestii zakupów internetowych niechętnie „udają się” za granicę. Tylko 10 proc. ogółu przebadanych internautów zadeklarowało korzystanie z zagranicznych e-sklepów. Wśród tej niewielkiej grupy respondentów najpopularniejszą marką jest eBay.com (19 proc.). Badani często wskazywali również Aliexpress.com (12 proc.) oraz Amazon.com (9 proc.).

─ Choć Polacy najczęściej kupują w polskich sklepach internetowych, to nie oceniałbym tego zjawiska w kategoriach lokalnego patriotyzmu czy wspierania rodzimych przedsiębiorców, choć nie wątpię, że część konsumentów kupuje w sklepach z końcówką .pl właśnie z tych powodów ─ wyjaśnia Marek Molicki, ekspert Gemiusa. ─ Przyczyna tego zjawiska jest moim zdaniem znacznie prostsza. Po pierwsze, oferta polskich sklepów internetowych jest na tyle szeroka, że większość poszukiwanych towarów można kupić w Polsce. To natomiast oznacza zazwyczaj krótszy czas dostawy ─ zwłaszcza w porównaniu z dostawami z Azji czy USA, niższe koszty przesyłki oraz co istotne skróconą drogę do ewentualnych reklamacji.

Polska oferta wystarczy

Dodaje, że istotnym czynnikiem branym pod uwagę w czasie zakupów jest cena, a ponieważ ta nie jest znacznie wyższa, Polacy często decydują się na zakupy w lokalnych sklepach. – Jeśli cokolwiek zmieni się na rynku to głównie za sprawą pojawienia się polskich wersji światowych gigantów takich jak Amazon. Choć wydaje mi się, że ta marka jest dobrze przygotowana do ekspansji, to warto pamiętać wejście na polski rynek platformy eBay i jej porażkę w starciu z Allegro. Z przyzwyczajeniem jest bardzo trudno walczyć. Jeśli do nawyków dodamy obsługę klienta na wysokim poziomie, wówczas polskie sklepy nie powinny przesadnie martwić się o swoją przyszłość ─ dodaje Molicki.

─ Wyniki najnowszego badania Gemiusa jednoznacznie pokazują, że choć zakupy online stały się powszechne, to należy je rozpatrywać przede wszystkim w kategoriach lokalnego, polskiego rynku. Mimo, że co dziesiąty internauta dokonał zakupu w zagranicznych serwisach, to zgromadzone dane wskazują, że zjawisko nadal ma charakter incydentalny ─ mówi Sławomir Pliszka, prezes PBI. ─ Trudno byłoby wskazać produkty, poza niszowymi czy kolekcjonerskimi, których nie oferują – podsumowuje.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.

Newsletter
SCF News | Retailnet.pl