Bytom: nowe sklepy i powiększenia istniejących punktów

W I półroczu 2016 roku spółka Bytom otworzyła 2 nowe sklepy: w CH Solaris Center w Opolu oraz Galeria Glogovia w Głogowie) oraz powiększyła 4 istniejące lokalizacje (Poznań Plaza, Warszawa Targówek, Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, Luboń Factory) o łącznej powierzchni 521 mkw. Spółka planuje do końca 2016 r. rozszerzyć swoją sieć sklepów do łącznej powierzchni minimum 12 tys. mkw.

W II półroczu planowane jest otwarcie kolejnych placówek detalicznych oraz powiększanie powierzchni w istniejących centrach handlowych. Zwiększenie powierzchni dotyczy sklepów, które bardzo dobrze prosperują (cechują się wysoka rentownością), ale mają zbyt małą powierzchnie do ekspozycji całego oferowanego do sprzedaży asortymentu. W opinii spółki zwiększenie metrażu części sklepów do preferowanego obecnie (120-130 mkw.) pozytywnie wpłynie na osiągane przez te sklepy wyniki.

Na koniec czerwca 2016 roku spółka Bytom S.A. posiadała 99 sklepów pod marka Bytom o powierzchni 10,83 tys. mkw., natomiast rok wcześniej było to 86 sklepów o powierzchni 8,82 mkw.

Nowa strategia Bytom

Od miesiąca marca spółka wprowadziła nowa strategie, która miała na celu zwiększenie skali działalności firmy? Wprowadzono obniżkę cen na cześć produktów, co miało spowodować wzrost sprzedaży, wzrost udziału w rynku oraz możliwości dotarcia do większego grona klientów. Celem nowej strategii było istotne rozwiniecie i dostosowanie marki Bytom do możliwości polskiego konsumenta. Spółka chce się pozycjonować w segmencie pomiędzy sklepami wielkopowierzchniowymi z uniwersalną modą a polskimi i zagranicznymi butikami z moda męską. W związku z tym, iż w części sprzedawanych asortymentów zmiana cen nie przełożyła się na oczekiwane z tego tytułu wzrosty ilości sprzedanych produktów, które miały zrekompensować obniżenie marży, dokonano korekty jej założeń. W oparciu o doświadczenia z okresu kwiecień – czerwiec dokonano rewizji strategii. W sezonie jesienno – zimowym zostaną wprowadzone zmienione działania cenowo – promocyjne, które powinny wpłynąć na wzrost przychodów ze sprzedaży oraz utrzymać marze brutto na sprzedaży detalicznej na poziomie z zeszłego roku.

120 sklepów do końca 2018 roku

Spółka nadal planuje istotnie zwiększyć posiadaną sieć sprzedaży. Celem na koniec 2018 roku jest posiadanie sieci detalicznej liczącej 120 sklepów o łącznej powierzchni 15 tys. mkw. (z poziomu 10,3 tys. mkw. na koniec 2015 r.). Zwiększenie sieci będzie się odbywało poprzez otwarcia nowych sklepów o średniej powierzchni 130-160 mkw. (z tego tytułu spółka szacuje wzrost powierzchni o 2,9 tys. mkw.), jak i powiększanie sklepów istniejących, o niskim metrażu, które to wykazują się wysoką efektywnością sprzedaży i rentownością (powiększenie o łącznie 1,8 tys. mkw.). Średnia powierzchnia sklepu na koniec roku 2018 będzie wynosiła ok 125 mkw.

Ponadto do końca 2017 r. planowane jest uruchomienie kolejnych (obok sklepu w CH Arkadia oraz Silesia City Center w Katowicach) sklepów koncepcyjnych. Sieć ta powinna docelowo składać się z 8 sklepów o średniej powierzchni ok 200 mkw. Sklepy te mają pełnić rolę badawcza w zakresie rozwoju i rozbudowy oferty, jak i wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie prezentacji i technik sprzedaży oferty.

Wyniki za I półrocze 2016 r.

W I połowie 2016 roku wartość sprzedaży spółki Bytom  w stosunku do poprzedniego roku zwiększyła się o 19% (z poziomu 59,64 mln zł) i wyniosła 70,87 mln. zł. Na wzrost składał się przede wszystkim wzrost przychodów z tytułu sprzedaży detalicznej, która stanowi 94% łącznych przychodów spółki.

Sprzedaż detaliczna wzrosła z poziomu 55,6 mln zł do 66,9 mln zł (wzrost o 20%). Spółka odnotowała wzrosty we wszystkich sprzedawanych przez nią produktach, tj. w segmencie odzieży formalnej jak i „smart casual”, gdzie zauważalne są najwyższe w stosunku do zeszłego roku przyrosty sprzedaży.

Zarówno w I kwartale jak i II kwartale 2016 roku sprzedaż detaliczna istotnie wzrosła w stosunku do zeszłego roku, tj. w I kwartale 2016 roku z poziomu 23,6 mln zł do 28,9 mln zł, a w II kwartale 2016 roku z poziomu 32 mln zł do ok. 38,1 mln zł.

Łącznie wartość sprzedaży detalicznej wzrosła o 21%, natomiast marża wygenerowana przez ten kanał o 18% w stosunku do roku 2015.

W I półroczu 2016 roku odnotowano również 12% wzrost sprzedaży z kanału internetowego. Udział przychodów z tego kanału w przychodach ze sprzedaży detalicznej nadal kształtuje się poniżej 5%. Biorąc pod uwagę osiągniecia innych firm o podobnym profilu, w kanale tym istnieje istotny potencjał wzrostu (do 10% udziału w przychodach ze sprzedaży detalicznej).

Koszty sprzedaży za I półrocze 2016 r. wyniosły 28,3 mln zł w porównaniu do 23 mln zł w I półroczu 2015 roku (wzrost o 23%). Wartościowy wzrost kosztów sprzedaży w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego jest wynikiem zwiększenia powierzchni posiadanej sieci sklepów.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.