CBRE: centrum handlowe jako miejsce spędzania wolnego czasu

Pierwsze centra handlowe w Polsce były postrzegane jako miejsce, w którym przede wszystkim można zaspokoić swoje szeroko rozumiane potrzeby zakupowe. Wraz z rozwojem rynku  oraz rosnącą świadomością konsumencką, koncepcja ta bardzo się zmieniła

Bezduszne centra handlowe odeszły już praktycznie do lamusa, a ich miejsce zajęły dojrzałe, idealnie zaprojektowane,  kompleksy handlowe, mające na celu zaspokojenie jak największej liczby potrzeb w jednym miejscu, w przyjaznej atmosferze, zachęcającej do spędzenia jak najwięcej czasu.

Jak pokazuje raport firmy CBRE „Coś na ząb – jak jemy, gdy kupujemy”, Polacy spędzają coraz więcej czasu w centrach handlowych. Ponad jedna trzecia Polaków odwiedza centra handlowe przynajmniej raz w tygodniu (33% ankietowanych), z reguły podczas swoich dni wolnych – w sobotę lub niedzielę.

Polacy przyznają, iż lubią robić zakupy, a spędzanie swojego wolnego czasu na chodzeniu po sklepach, oglądaniu i wybieraniu produktów stało się ważną częścią ich stylu życia. Nie od dzisiaj wiadomo, iż rośnie tempo życia i rosną też nasze wymagania – również względem centrów handlowych. Dlatego coraz częściej chcemy konieczność robienia zakupów połączyć z dodatkową przyjemnością – przyjemnością odbywającą się w ramach czasu wolnego.

Coraz częściej decydujemy się na skorzystanie z uzupełniającej oferty centrum, która jest nieustannie uatrakcyjniana celem przytrzymania nas, klientów na dłużej. Coraz bardziej zaawansowane stają się pomysły na zagospodarowanie poza-zakupowej przestrzeni centrum handlowego, które może spełniać coraz więcej funkcji i umożliwiać zaspokojenie coraz większej liczby potrzeb w jednym miejscu.

Raport CBRE „Coś na ząb – jak jemy, gdy kupujemy” pokazuje, w jakim celu Polacy najczęściej udają się do centrów handlowych. Jako główny powód wizyty wskazane są bez wątpienia zakupy (95%), co czwarty respondent jednakże przyznaje również, iż w czasie wizyty w centrum handlowym korzysta z oferty rozrywkowej, a zjedzenie posiłku jest drugą najczęściej wykonywaną czynnością.

Funkcje i charakter centrów handlowych różnią się w zależności od wielkości miasta, w którym się znajdują. W mniejszych miastach nowoczesne centra handlowe są nierzadko jedną z niewielu alternatyw spędzania wolnego czasu. Często są to najatrakcyjniejsze miejsca publiczne w regionie. Uporządkowana i atrakcyjna przestrzeń zachęca do odwiedzin nie tylko w celach konsumpcyjnych, ale również staje się miejscem, w którym można spotkać się ze znajomymi oraz rodziną, miejscem zapewniającym rozrywkę dorosłym (kino, restauracja, kręgielnia, fitness) oraz dzieciom (samochodziki, sala zabaw, ścianka wspinaczkowa).

W dużych miastach, gdzie form spędzania wolnego czasu jest o wiele więcej, centra handlowe muszą wysilić się trochę bardziej i tworzyć bardziej konkurencyjną ofertę. W celu przyciągnięcia i utrzymania jak największej liczby klientów, oferta usług towarzyszących jest stale powiększana i wprowadzane są coraz to bardziej innowacyjne rozwiązania mające na celu zagospodarowania naszego wolnego czasu, w jak najbardziej efektywny sposób.

W jednym miejscu, które zaczyna często przypominać małe miasteczko handlowe, konsument może nie tylko zrobić najpotrzebniejsze zakupy, skorzystać z szerokiej oferty usługowej (lekarz, bank, fryzjer) czy z bogatej oferty rekreacyjno – rozrywkowej (kino, kręgielnia, klub fitness, strefa zabaw dla dzieci). Centra handlowe coraz częściej poszukują rozwiązań, które wyróżnią ich od konkurencji i przyciągną indywidualny typ konsumenta. W ten sposób tworzone są oferty dostosowane do potrzeb i profilu danego klienta tj np. strefy edukacyjne czy rozwoju młodych talentów, które zapewniają pomoc w kształceniu dzieci. Innym przykładem jest tworzenie tzw. stref coworkingowych, które z kolei maja na celu umożliwić wynajęcie tymczasowej powierzchni do pracy dla osób, które nie posiadają własnego biura.

W dobie zmian, centra handlowe wychodzą ze swoją ofertą również poza obręb obiektów i coraz częściej starają się przyciągnąć klientów atrakcjami zewnętrznymi tj. sztuczna plaża, boisko do gry w piłkę, koncerty i inne wydarzenia artystyczne organizowane na świeżym powietrzu.

Spędzanie dużej ilości czasu w ‘świątyniach konsumpcji’ przekłada się również na rozwój strefy gastronomicznej. Długotrwająca wizyta w centrum handlowym niejako wymusza konieczność spożycia posiłku -wypicie lub zjedzenie czegoś jest drugą najczęściej wykonywaną czynnością podczas wizyty w centrum handlowym, zaraz po zrobieniu zakupów.

Ciekawa jest zależność między robieniem zakupów, a korzystaniem z oferty gastronomicznej. 61% ludzi którzy deklarują, że odwiedzili centrum handlowe przynajmniej raz w ciągu ostatniego miesiąca przyznaje, iż zjadło coś lub wypiło w trakcie swojej wizyty. Równocześnie wizyta w centrum handlowym, której głównym celem miało być zjedzenie posiłku często kończy się również dokonaniem zakupów. Prawie połowa Polaków (48% respondentów) przyznaje, iż prawie zawsze ich wizyta w centrum handlowym kończy się dokonaniem zakupów, nawet gdy głównym powodem wizyty miało być zjedzenie posiłku.

Oferta gastronomiczna jest kolejnym narzędziem wykorzystywanym do przytrzymania klienta w centrum handlowym, dlatego też jest nieustannie modyfikowana zarówno pod kątem designu, jak również pod kątem oferty. Tradycyjne ‘food courty’ oferujące szybkie dania podane w krótkim czasie są nadal potrzebne, ale coraz więcej Polaków życzy sobie alternatywnej oferty, potrzebnej zwłaszcza podczas weekendów kiedy to mają więcej wolnego czasu – restauracji serwujących dania wyższej jakości czy innowacyjnych konceptów, które urozmaicą im doznania kulinarne.

Poprzez pełnienie wielu funkcji tj. handlowej, rozrywkowej, rekreacyjnej, kulturalnej, edukacyjnej, integracyjnej czy socjalizacyjnej, centra handlowe stały się ważnymi ośrodkami życia społecznego. Proces ten pewnie będzie się pogłębiał i jest to niejako pokłosie obecnego stylu i tempa życia: potrzeby konsumenckie ciągle rosną, a centra handlowe muszą wychodzić temu naprzeciw stale walcząc o klienta.

Z raportem firmy CBRE „Coś na ząb – jak jemy, gdy kupujemy” będzie można zapoznać się na targach Shopping Center Forum 2016 Fall Edition

Autor: Agata Czarnecka, Zastępca Dyrektora, Dział Doradztwa i Badań Rynku, CBRE

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.