scf-news-retailnet-pl-logo-white.svg

SCF 2016: polskie ulice handlowe – zapowiedź nowego raportu JLL

Anna_Wysocka-jll

Firma JLL podczas targów Shopping Center Poland 2016 Fall zaprezentuje najnowszy raport analizujący sytuację na ulicach handlowych w siedmiu polskich miastach

Wielu inwestorów, deweloperów oraz najemców zadaje nam pytanie o przyszłość ulic handlowych w Polsce. W odpowiedzi na to zainteresowanie przygotowujemy obecnie raport analizujący sytuację na ulicach handlowych w siedmiu polskich miastach – Warszawie, Łodzi, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Katowicach i Trójmieście.

W każdym w tych miast przeprowadziliśmy analizę oferty ulic handlowych, miksu najemców, popytu, podaży i czynszów. W każdym mieście, w zależności od stopnia rozwoju ulic handlowych, zbadaliśmy od kilku do kilkudziesięciu lokalizacji. Nasze badania nie ograniczają się jedynie do strefy handlowej, ale obejmują także szersze zmiany zachodzące w centrach miast, które mogą wpłynąć na atrakcyjność sektora handlowego. Nowe projekty budowlane, rewitalizacja centrów miast, zmiany infrastrukturalne – wszystkie te elementy zmieniają funkcjonalność centrów i sposób korzystania z przestrzeni miejskiej. Zmieniają się też konsumenci i ich oczekiwania względem oferty handlowej obszarów śródmiejskich. Czy obecna oferta handlowa centrów miast dobrze odpowiada na ich zapotrzebowanie? Do naszej analizy podeszliśmy bardzo kompleksowo, aby zbadać centra miast i odpowiedzieć na zainteresowanie naszych klientów.

Z naszych dotychczasowych analiz wynika, że podaż odpowiedniej powierzchni na ulicach handlowych, zarówno w Warszawie, jak i Polsce ogółem, jest dość ograniczona. Sieciowe marki mają bowiem bardzo konkretne i zaostrzone kryteria wyboru powierzchni – o odpowiednim metrażu, odpowiedniej ekspozycji i w najlepszej możliwej lokalizacji. Znalezienie modułów takiej wielkości i jakości nie jest łatwe, szczególnie, że preferowane są lokale prywatne, bez konieczności brania udziału w czasochłonnym przetargu. Takie czynniki jak ograniczona podaż gotowej powierzchni, konieczność ponoszenia znaczących nakładów na remonty, niejasna sytuacja własnościowa, długotrwałe procedury administracyjne w przypadku budynków zabytkowych, to niektóre z barier rozwoju handlu śródmiejskiego w Polsce.

Na stołecznych ulicach handlowych dominują firmy z branży gastronomicznej, mody, biżuterii i dodatków, apteki czy drogerie. W mniejszym stopniu niż jeszcze kilka lat temu, ale nadal aktywne są placówki bankowe.

Istnieją marki, przeważnie z najwyższej półki, które ekspansję w danym kraju rozpoczynają od poszukiwania lokalizacji na ulicy handlowej pod swój flagowy sklep. Dla wielu światowych gigantów, np. domów mody Louis Vuitton czy Carolina Herrera, elementem strategii rozwoju jest stawianie na butiki w stylowych, znakomicie wyeksponowanych historycznych budynkach w samym centrum miasta, zamiast nawet w najnowocześniejszych centrach handlowych. Podobną politykę realizują też polscy sławni projektanci, którzy swoje pierwsze salony otwierają na ulicach handlowych.

Handel na ulicach koncentruje się na parterach kamienic, a także w wolnostojących, niewysokich, wpisanych w miejską zabudowę, obiektach wielofunkcyjnych. W efekcie pojawienia się wiodących marek na ulicach handlowych Warszawy obserwujemy zwiększone zainteresowanie inwestorów obiektami w takich lokalizacjach.

Autor: Anna Wysocka, Dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY PORTALU
PULS RYNKU
SCF DATABASE

Codzienny newsletter
SCF News | Retailnet.pl

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych
logo blue SCF News - Retailnet.pl-clear
Codzienny newsletter

Codzienny newsletter kierowany jest do profesjonalistów rynku centrów handlowych: najemców, deweloperów i inwestorów oraz dostawców nowoczesnych usług i technologii dla rynku retail

* indicates required