Optymalizacja i wydajność w zarządzaniu nieruchomościami

Utrzymanie czystości, obsługa techniczna, ochrona to jedynie część składowa budżetu service chargé. Zmiany legislacyjne sprawiły, iż mimo sporej konkurencji ceny usług odbijają się od osiągniętych minimów, zaś presja na koszty ze strony właścicieli nieruchomości nadal pozostaje. Jakie działania mogą jeszcze podjąć zarządcy, aby zoptymalizować koszty eksploatacyjne bez obniżania jakości usług oraz komfortu najemców?

Wydajność to słowo, które coraz częściej pojawia się w negocjacjach z klientami. Czy wzrost wynagrodzeń personelu w związku z podniesieniem płacy minimalnej przełoży się na lepszą wydajność? Jak tego dokonać, skoro coraz trudniej utrzymać stały personel w szczególności w trakcie sezonu wakacyjnego? Napływ personelu zza wschodniej granicy nie stanowi na ten moment dla branży facility managment satysfakcjonującego rozwiązania alternatywnego. W szczególności dotyczy to personelu technicznego, od którego wymaga się przede wszystkim doświadczenia, umiejętności czytania dokumentacji technicznej, ale także komunikacji w formie pisemnej (system zgłoszeń, raporty, korespondencja z najemcami). Sposobów na poprawę wydajności jest wiele. W Atalian realizujemy to poprzez zapewnienie personelowi odpowiednich narzędzi, sprzętu oraz szkoleń. Nie bez znaczenia jest również właściwy nadzór, w końcu nie każdy pracownik pozostawiony sam sobie będzie pracował efektywnie.

Kolejny aspekt, na który nasi menadżerowie zwracają uwagę związany jest z kosztami mediów. Sporo mówi się o oszczędzaniu energii, optymalizacji pracy urządzeń, zakupach grupowych, certyfikatach ekologicznych itd.

Wszystkie działania związane z optymalizacją są poprzedzone odpowiednią analizą opartą na konkretnych pomiarach. Bez tych podstawowych parametrów, optymalizacja może okazać się nieefektywna, a w dłuższej perspektywie czasu, zamiast ulepszenia procesu i poprawy wyników, uzyskamy zupełnie odwrotny efekt. Naszym nowatorskim rozwiązaniem jest system Ergelis, który w pierwszej fazie projektu opiera się na analizie danych, poprzez ciągły monitoring instalacji oraz zużycia energii. W drugiej fazie, dysponując wszystkimi potrzebnymi danymi oraz możliwością zdalnej kontroli nad urządzeniami możemy bezpiecznie przystąpić do działań związanych z ich optymalizacją. W przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości możemy je zdalnie i natychmiastowo korygować.

Na czym to tak naprawdę polega? Nasz zespół Energy Managerów wspierany jest na miejscu przez zespół obsługi technicznej i nadzoruje nieruchomości 24h na dobę. Dynamicznie zarządzamy nastawami urządzeń w zależności od: ilości osób przebywających w budynku, prognozy pogody oraz zmiennych cen energii. Obserwując zmiany środowiska wewnętrznego oraz zewnętrznego, wprowadzając dynamiczne zmiany parametrów jesteśmy w stanie zaoszczędzić od 10 do 20 proc. na zużyciu energii. Oferowane przez nas oszczędności są gwarantowane umową i z nich jesteśmy rozliczani. Ergelis zyskał już uznanie w kilkunastu obiektach w Polsce, jesteśmy z tego bardzo dumni. Cieszy nas fakt, że udało nam się stworzyć bardzo dobre rozwiązanie, które pomaga nam w osiąganiu znakomitych wyników.

Mówiąc o energii pamiętajmy również o zakupach. Atalian Energy Solutions prowadzi zakupy grupowe dla klientów będąc sprzedawcą energii. Mając do dyspozycji traderów, potrafimy wyśledzić dobry moment na zakup uzyskując korzystne warunki dla naszych klientów.

Podsumowując. Jeszcze kilka lat temu rynek facility management nie zmagał się z tyloma wyzwaniami. Dziś know-how to nie wszystko. Liczy się jest kreatywność, odpowiednio przeszkolony personel, znajomość rynku pracy, ale również inteligentne narzędzia. Mam tu na myśli nie tylko narzędzia usprawniające organizację pracy, ale przede wszystkim umożliwiające podejmowanie decyzji mających bezpośredni wpływ na finanse właściciela.

Atalian jest międzynarodową firmą oferującą usługi facility management, która została założona w roku 1944 przez francuską grupę TFN. Grupa posiada spółki zależne obecnie w 24 krajach na 4 kontynentach: Europa, Azja, Afryka, USA w związku z tym jest jedną z firm oferujących usługi globalne. Atalian w obecnej chwili na całym obszarze zatrudnia około 90 tys. pracowników i posiada 25 tys. klientów. Strategią grupy jest zapewnienie kompleksowych usług FM tj.: obsługa techniczna obiektów, ochrona mienia i monitoring, utrzymanie czystości, prace budowlane i wykończeniowe, transport, catering, obsługa recepcji, utrzymanie terenów zielonych i odśnieżanie, zarządzanie gospodarką odpadami, sprzedaż i zarządzanie energią.

Artykuł pochodzi z wrześniowego numeru Shopping Center Poland Magazine.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY