Badanie: konsumenci chcą szybkich i bezpiecznych transakcji, ale wciąż wybierają gotówkę

Co drugi ankietowany klient banku kupuje w internecie, a płatność gotówką przy odbiorze to wciąż najczęściej wybierana forma płatności za zakupy – wynika z badania opinii zrealizowanego przez Związek Banków Polskich we współpracy z KIR.

Mimo dostępu do wielu form płatności, nadal większość konsumentów wybiera gotówkę przy odbiorze. W tegorocznym badaniu ZBP odpowiedziało tak 16 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu znalazł się przelew wykonywany w momencie zakupu przez bankowość elektroniczną – 12 proc. respondentów wskazało, że szuka na stronie sklepu logo swojego banku, w celu dokonania płatności. Z kolei 8 proc. ankietowanych zaznaczyło, że chce mieć duży wybór różnych form płatności.

Z badania wynika ponadto, że 6 proc. klientów banków, przy finalizacji e-zakupów, szuka logo systemu płatności, który zna, a 5 proc. płaci kartą kredytową. Systemy płatności on-line typu pay-by-link, to bezpieczne i szybkie, ale także wygodne narzędzie płatnicze, ponieważ kupujący nie musi wpisywać danych do przelewu w systemie bankowości internetowej, gdyż są one wypełniane automatycznie. W ten sposób spada ryzyko popełnienia błędu, a także kupujący unika zagrożenia ze strony cyberprzestępców, którzy coraz częściej wykorzystują technikę podmieniania kopiowanego przez klienta numer rachunku na numer konta kontrolowany przez oszustów.

Szybkość i bezpieczeństwo e-płatności

Wyniki badania pokazują też, że kupujący w e-sklepach przywiązują coraz większą wagę do szybkości realizacji płatności, a także jej bezpieczeństwa. Co dziesiąty respondent deklaruje, że gdy wybiera sposób płatności za usługę, zwraca uwagę na to, aby pieniądze szybko trafiły do sprzedawcy. Tyle samo badanych korzystając z systemu płatności, sprawdza dane przelewu, aby upewnić się, na czyje konto trafią pieniądze. Niewiele mniejszy odsetek ankietowanych weryfikuje, czy sklep może się pochwalić odpowiednim certyfikatem gwarantującym bezpieczeństwo.

M-commerce rośnie w siłę

Z badania ZBP wynika także, że 2 proc. ankietowanych przy e-zakupach płaci za pomocą telefonu. Obecnie dostęp do smartfonów ma 80 proc. Polaków. Z każdym rokiem zwiększa się liczba tego typu urządzeń – tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy br. w Polsce sprzedano 1,88 mln smartfonów, co w porównaniu z I kw. 2015 r. stanowi wzrost o 7 procent.

Badania dotyczące mobilności pokazują, że wraz ze zwiększającą się liczbą użytkowników smartfonów, a także rozwojem przez banki aplikacji mobilnych, w kolejnych latach może przybywać zwolenników tej formy płatności za zakupy. W Polsce konsumenci mogą już korzystać z innowacyjnej usługi – płatności mobilnych BLIK. Usługa ta umożliwia nie tylko dokonanie telefonem płatności podczas zakupów w sklepie, ale także bezpieczne zakupy w sieci.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA

Serenada #bardziej otwarte centrum handlowe.

Centrum Serenada to nie tylko bogata oferta handlowa, ale przede wszystkim przestrzeń stworzona z myślą o mieszkańcach Krakowa. To wyjątkowe miejsce spotkań, wymiany doświadczeń i wzajemnych inspiracji.