Raport: Zakaz handlu w niedzielę może wzmocnić e-commerce

Centrum handlowe

Zakupy w niedzielę robi średnio 80 proc. polskich klientów. I nie ma tu większego znaczenia płeć (kobiety – ok. 81 proc., mężczyźni – ok 77 proc.) czy miejsce zamieszkania (duże miasto – 83 proc., mniejsze miasto i wieś – ok. 78 proc.).

Najczęściej klienci robią zakupy w niedzielę bo tygodniu nie mają na nie czasu (tak wskazało 43 proc. badanych). W niedzielę za to jest go więcej, co 41 proc. kupujących pozwala spokojnie spacerować od sklepu do sklepu i przyglądać się ofertom. Co dziesiąty niedzielny klient wybiera się do sklepów w porannych godzinach, aby uniknąć tłoku i kolejek. Dla 8 proc. niedzielny wypad do galerii handlowej to forma rozrywki i sposób na spędzenie wolnego czasu: zakupy, lunch i kawa, a często za zakończenie – kino. Z kolei dla co trzeciego klienta dzień nie ma znaczenia – wybiera się do sklepu, wtedy gdy musi coś kupić.

Jakie sklepy odwiedzamy w niedzielę?

Niemal 70 proc. badanych odwiedza w niedzielę sklepy spożywcze. Na drugim miejscu pod względem popularności są sklepy z ubraniami, butami, biżuterią i akcesoriami – często lub bardzo często odwiedza je ponad połowa badanych (51 proc.). Trzecie miejsce zajęły branża elektroniczna (45 proc.) i AGD (42 proc.). W niedzielę klienci zazwyczaj nie zaglądają do perfumerii (76 proc. wskazało tę kategorię jako najrzadziej odwiedzają), sklepów dla dzieci (79 proc.), sklepów z meblami (72 proc.) i księgarni (72 procent).

Jednocześnie to właśnie perfumeriom przypada ponad jedna trzecia transakcji online w niedzielę. Podobnie jest z księgarniami i sklepami dla dzieci: jedną piątą niedzielnego koszyka z zakupami w sieci zajmują książki, gry, płyty, filmy i zabawki. W środku „niedzielnej stawki” znajdują się sklepy ze sprzętem sportowym, a także markety budowlane – w niedzielę regularnie odwiedza je średnio co trzeci polski klient.

Niedzielne zakupy w sieci

Niedziela to piąty pod względem popularności zakupowy dzień w sieci (najwięcej internetowych transakcji zawieranych jest w poniedziałek, najmniej w piątek i sobotę). Oprócz wspomnianych wcześniej perfumerii, najczęściej w niedzielę w e-sklepach kupowane są książki, sprzęt AGD, elektronika oraz zabawki i artykuły dla dzieci. Najrzadziej: artykuły spożywcze, ubrania i sprzęt sportowy.

Dla 54 proc. klientów zakaz handlu w niedzielę by! 46 proc. z nich przyznaje, że nie byłaby w stanie zrezygnować z „wirtualnych zakupów” w ten dzień. Dlaczego? W sklepach internetowych czas nie istnieje – nie ma godzin otwarcia i zamknięcia, tłumów podczas szczytu. Są do dyspozycji klientów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – również w niedzielę, kiedy można poświęcić czas, by nie spiesząc się w spokoju przeglądać tysiące ofert bez wychodzenia z domu.

Raport został przygotowany przez porównywarkę Ceneo na próbie 3500 użytkowników serwisu.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

POLECANE ARTYKUŁY