Docdata: konsumenci zwracają nawet 70 proc. zakupów online

Największym wyzwaniem dla logistyki zwrotów jest konieczność zachowania szybkości procesów i wysokiej jakości świadczonych usług w optymalnej cenie.

Utrzymanie tej równowagi gwarantuje funkcjonujące centralne, europejskie centrum obsługi zwrotów wsparte lokalnymi ośrodkami logistycznymi, rozmieszczonymi na terenie całej Europy.

Nawet 70 procent kupowanych przez Internet produktów jest zwracanych przez konsumentów. Najwyższy wskaźnik zwrotów odnotowuje się w branży modowej, ponieważ klienci kuszeni darmową dostawą i możliwością bezproblemowego oddania towarów niejednokrotnie traktują zamówienie jak doręczenie do ich prywatnej przymierzalni.

Część sprzedawców z rezerwą podchodzi do uruchomienia sklepu internetowego właśnie dlatego, że wiąże się to z przyjmowaniem zwrotów. Warto jednak zaznaczyć, że to co z pozoru wydaje się skomplikowane i czasochłonne, przy odpowiedniej, sprawnej organizacji może przyczynić się do budowania lojalności klientów i napędzać sprzedaż.

Omnichannel to także zwroty

Coraz więcej sklepów, w pogoni za liderem rynku jakim niewątpliwie jest Zalando, oferuje darmowy odbiór zwracanego przez klienta towaru. W Niemczech płatne zwroty praktycznie już nie funkcjonują. Współczesny, świadomy konsument oczekuje zarówno wyboru możliwości dostawy, jak i bezproblemowej rezygnacji z zakupu. Model omnichannel, który z definicji zakłada jednolite doświadczenia zakupowe w każdym z kanałów sprzedaży, dotyczy także ostatniej mili w e-commerce.

Bez względu na to czy zwrot ma miejsce w punkcie sprzedaży, czy po paczkę zostanie przysłany kurier – kupujący na każdym etapie chce czuć się wyjątkowo, dokładnie tak jak w chwili zakupu. W żadnym wypadku nie można dopuścić do tego, aby kupujący czuł się niekomfortowo. Warto także pamiętać, że już sama świadomość możliwości bezpłatnego i bezproblemowego zwrotu stanowi dodatkowy bodziec do zakupu.

Skalowalność i elastyczność

Po okresach wyprzedaży i świątecznej gorączki zakupów, kiedy ilościowo popyt na produkty wzrasta nawet o 120%, należy być przygotowanym na równie wysoki wzrost ilości zwracanego towaru. Obecnie obserwujemy coraz częstsze, acz krótsze okresy wyprzedażowe i niewątpliwe stanowi to wyzwanie dla sklepów internetowych. W takich przypadkach pomoc zewnętrznego operatora fulfilment i logistyki zwrotów jest nieoceniona. Wydajność systemów informatycznych, zwiększony nakład zasobów ludzkich i zdolność do elastycznej organizacji pracy magazynu – także 24 godziny na dobę – to dla dobrego usługodawcy fulfilment standard.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn

PARTNER MIESIĄCA

Serenada #bardziej otwarte centrum handlowe.

Centrum Serenada to nie tylko bogata oferta handlowa, ale przede wszystkim przestrzeń stworzona z myślą o mieszkańcach Krakowa. To wyjątkowe miejsce spotkań, wymiany doświadczeń i wzajemnych inspiracji.